Intézményünk a térség általános iskolái közül kiemelkedik a nyelvoktatás területén, hiszen 2001-től német nemzetiségi nyelvoktatás folyik, emellett az 5. évfolyamtól minden tanuló elkezdi az angol, mint idegen nyelv tanulását, melyet a tehetséges tanulók emelt óraszámban is tanulhatnak. Minden évben több tanulónk tesz középfokú nyelvvizsgát. Intézményünk évek óta élvezi a Nyíregyházi Főiskola Modern Filológiai Intézetének, korábban Német Nyelv és Irodalom Tanszékének szakmai támogatását. Nyelvtanáraink fontosnak tartják, hogy az oktatás folyamatába a drámapedagógia, mint módszer szerepeljen. 2005-től minden évben egy alkalommal rendezünk idegen nyelvi drámafesztivált a környék általános-és középiskolás diákjainak. Rendezvényünk mára már határon túli résztvevőkkel is büszkélkedhet. Úgy gondoljuk, hogy komoly tapasztalattal rendelkezünk a nyelvoktatás és a drámamódszer összekapcsolásában. 2005-ben iskolánk adott otthont egy 5 napos nemzetközi angol tanár-továbbképzésnek, melyet a British Council égisze alatt működő ELTeCS 1780 GBP-vel támogatott. A nyertes project címe: "Regional Cooperation and Sharing of Expertise Towards Organising Drama Festivals for Young Learners", témája pedig éppen a drámafesztiválok szervezésének mikéntje. A projectmanager Perényiné Ragályi Irén volt. A négy országból (Románia, Szerbia és Montenegró, Macedónia, Magyarország) érkezett angol tanárok egy útmutató füzetet is összeállítottak a témában. 2011-ben német nemzetiségi nyelvű színjátszó csoportunk országos televízió felvétel keretében mutatta meg tehetségét, angol nyelvű színjátszó csoportunk pedig egy Londonban megrendezett nemzetközi rendezvényen vitte tovább intézményünk hírét. A nyelvi tehetséggondozáson túl foglalkozunk komplex személyiségfejlesztéssel is.
A Tehetségpont munkájának középpontjában továbbra is Rakamaz város tanulói állnak majd, az ő fejlesztésük érdekében tovább bővítjük az iskolán kívüli lehetőségeket. Természetesen az iskolánkban végzett, eljáró középiskolásokat is igyekszünk bevonni programjainkba - különös tekintettel az Idegen nyelvű drámafesztiválra, így teremtünk lehetőséget az iskolánkban lerakott alapok itt történő továbbfejlesztésére is. Kapcsolatot tartunk a Tokaji Ferenc Gimnázium és Szakközépiskolával, hiszen ebbe a középfokú intézménybe jelentkezik és tanul tovább tanulóin jelentős része. Tagja vagyunk a Tokaj és Térsége Tehetségsegítő Tanácsnak, a munkatervben vállalt feladatainkat teljesítjük (pl. "Jó gyakorlat" - más tehetségpontok megismerése, akkreditált továbbképzés elvégzése, stb.). Ezt az együttműködést megpróbáljuk kiterjeszteni más, továbbtanuló gyermekeinket befogadó középiskolákkal, így nyomon tudjuk követni a tehetséges tanulóink útját. Tehetségpontként együttműködést kezdeményezünk a rakamazi óvodával a tehetségek minél korábbi azonosítása érdekében.
Munkánkat a Tokaj és Térsége Tehetségsegítő Tanács munkaterve alapján végezzük és szervezzünk. Műhelymunkában alkalmazzuk a drámapedagógia módszerekkel történő nyelvtanítást. E mellett egyéni és kiscsoportos formában készítjük tanulóinkat nyelvvizsgára. Tehetséggondozással foglalkozó munkatársaink rendszeresen továbbképzik magukat és saját tudásukat, tapasztalataikat is megosztják másokkal konferenciák, versenyek keretében. Idegen nyelvű drámafesztivál rendezésével adunk helyt saját és más települések tehetséges tanulóinak bemutatkozására. Intézményünk is igyekszik máshol / pl. térségi tehetségnap/ bemutatni a nálunk folyó munkát és annak eredményeit. A Tokaj és Térsége Tehetségsegítő Tanáccsal együttműködve nyári tehetséggondozó szaktábor szervezünk.
A fenntartó támogatja törekvéseinket. Keressük a pályázati lehetőségeket, együttműködve Tokaj és Térsége Tehetségsegítő Tanáccsal. Középtávú célként fogalmaztuk meg egy alapítvány létrehozását, mely a tehetséges gyermekek támogatására irányulna.
Folyamatos kapcsolatot kívánunk tartani a Rakamazi Egységes Pedagógiai Szakszolgálat szakembereivel, kiemelten az ott dolgozó pszichológussal. Szakmai munkánk megalapozásához igénybe kívánjuk venni a Tokaj és Térsége Tehetségsegítő Tanács szakembereinek segítségét. Építünk azokra a munkatársainkra, akik már részt vettek tehetséggondozásra felkészítő továbbképzésen. Mindezeken túl továbbra is szoros kapcsolatot szeretnénk fenntartani a Nyíregyházi Főiskola Modern Filológiai Intézetének nyelvtanáraival.
Tevékenységünk eredményességét önértékeléssel és értékeléssel mérjük /SWOT analízis, kérdőíves értékelés/, melyből levont következtetéseket fel szeretnénk használni további munkánk során. Beszámolóinkban (igazgatói, munkaközösségi, osztályfőnöki) külön szerepeltetni kívánjuk a tehetséggondozás értékelését.
A programokat úgy kívánjuk megrendezni, hogy ne csak az iskola legyen a helyszín, inkább a település Művelődési háza is. Pedagógiai módszereinkben a tapasztalat, az élmény, a tudás elvét alkalmazzuk. Differenciáltan és egyénre szabottan végezzük a fejlesztést. Megkeressük az alulteljesítő tehetségeket és gyenge pontjaik fejlesztésére különös hangsúlyt fektetünk.