Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

A tánc bennünk él! JG 390 000 032

GlobalID:
JG 390 000 032
Kidolgozó:
Ágoston Ildikó, Pámer Ildikó
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2014
Kapcsolattartó:
Cigány néptánc alsó tagozatos általános iskolásoknak.

A foglalkozások előzetes összeállításánál figyelembe vettem a programban részt vevő gyerekek életkorát, táncbeli ismereteit, tudását, fogékonyságát, érdeklődését, közösségben való részvételének intenzitását. Igyekeztem széles skálájú és sokszínű foglalkozásokat tartani.

1-4. osztályos összetételű volt a csoport, ezért nagy hangsúlyt fektettem a gyermekjátékokra. Nagyon hasznos volt a diákmentorok jelenléte, támogató, fegyelmezett magatartásmintája. Ráadásul valamennyi mentor saját nevelésű egykori tanítványom volt, akik mind a mai napig szeretik és tánccsoportban folytatják a táncot. Ha úgy ítéltem meg, hogy fáradnak, egy aranyos gyermekjáték, mint pl. a „gyertek haza libuskáim”, átlendítette őket a fáradtságon. A gyerekeknek sikerült megtanítani a gyermekjátékokon túl a cigánytánc alapmotívumait. Sikerült elérni, hogy egyszerre, egymásra odafigyelve táncoljanak. A fiúknak kevesebb cigánylépést sikerült megtanítani. Mint a hegyező, pittyegtetés, lábforgatás; a bokatekerés már kevésbé.

A gyerekek gyorsan megértették a cigány párostánc kötelező szabályait. A fiú követi a leányt mozgásával, a leány nem kerülhet a fiú mögé, a leány csak felkérés után mehet táncba. Az általam tanított énekeket viszonylag könnyen tanulták meg énekelni. A legsikeresebb a cigányhimnusz megtanulása volt, de szívesen tanultak mindenféle népdalt és mondókát. A kislányok szégyenlősek – ez adódik életkorukból is. Ezért nagyon sokat segített, hogy a felnőttek, a szülők, a mentorok is beálltak táncolni, ezzel is példát mutatva a kicsiknek.

Az intenzív, háromnapos tömbösített foglalkozás hihetetlenül értékes volt (magam sem gondoltam volna). A diákmentorok a szülők és a programban résztvevő gyerekek ekkorra már teljesen összebarátkoztak, megismerkedtek egymással. A kicsik elfogadták a mentorok segítségét. Nekem nagy hasznomra voltak, hiszen meg tudtam osztani az egyéni foglalkozást a gyerekekkel és velük. Észrevételem, hogy a gyerekek könnyebben tanultak utánzás útján, mint direkt tanításból. Szabálykövetőek, szeretik az irányított táncolást. Ezt felismerve hagytam őket szabadabban mozogni. Nagyon értékes és tanulságos foglalkozások vezetője voltam. Élvezet volt látni azt, ahogy a gyerekek foglalkozásról foglalkozásra megnyíltak. Nagyon fontos, hogy ez a fejlesztés és tehetséggondozás folytatódjon. Eredményt csak folytonos szakmai munkával lehet elérni náluk.