Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Kémia a környezetvédelemért JG 340 000 033

GlobalID:
JG 340 000 033
Kidolgozó:
Méhesné Döngölő Ibolya
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2014
Kapcsolattartó:
Gazdagító és lazító programok a Táncsics Mihály Tehetséggondozó Kollégiumban.

A TMTK-ban hagyományosan szegregált körülmények között történik a tehetséges tanulók fejlesztése az Arany János Tehetséggondozó program és a speciális matematika-fizika szakkör keretein belül. A program a kollégiumban 7 középiskolás diák és 6 diákmentor részvételével, 5 szülő/nagyszülő bevonásával valósult meg.

A pályázatban nyert pénzösszeget részben az intenzív (szülői bevonást is tartalmazó) tömbösített programokra használtuk fel. Ezek a következők voltak: Gyöngyösön a Vincellér panzióban szállás, étkezés; látogatás a Visontai erőműnél, Kókán, Zsámbokon; illetve Gyöngyösön a Mátra Múzeum meglátogatása. Vízmintákat gyűjtöttünk a kirándulásaink és a gyógyfürdők látogatása során. A vízminták kémiai vizsgálatát a mentordiák vezetésével, minilabor-készülék segítségével végeztük el.
A tárlatvezetéssel egybekötött múzeumi látogatásaink során nagyon sok olyan érdekességet láthattunk, amelyek felhívták a figyelmet a természetvédelem szükségességére. Az intenzív programok után a Lecsó étteremben fogyasztottunk egy közös vacsorát, amely minden esetben nagyon jó hangulatban zajlott, közösségformáló hatású volt.
A kötelező alapprogrami foglalkozásokon kívül megtartott tehetséggondozó szakkörökön a következő témákkal foglalkoztunk:

  • Az elemek keletkezése
  • Az anyag körforgása
  • A levegő összetétele
  • Levegőszennyezés
  • A közlekedés és levegőszennyezés kapcsolata
  • A szmog keletkezése
  • Az üvegházhatás fogalma
  • Globális felmelegedés
  • A vízminőség vizsgálata és szennyezései
  • A talaj kémiája és szennyezései
  • Hulladékok keletkezése és kezelése
  • Szelektív hulladékgyűjtés
  • Zöld kémia
  • A nagy ipari balesetek és a környezetvédelmi egyezmények.

A szakköröket diákmentorok vezették. A foglalkozások felépítése a következő volt: gyülekezés a könyvtárban és csoportok alakítása, új tananyag feldolgozása kooperatív csoportmunkával, a kiosztott feladatlapok kitöltése és a diákmentorok irányításával annak ellenőrzése. A foglalkozásokról fényképes dokumentáció és videó film készült. Az utolsó foglalkozáson titkosírás megfejtéséért folyt a harc!