Májusban valósult meg a Matehetsz és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola közös szakmai napja, ahol a pedagógusok a mindennapokban is jól használható ötleteket és módszertani segítséget kaphattak a munkahelyi stressz és a kiégés hatásainak mérsékléséhez, valamint a nevelőközösségen belüli szakmai kapcsolatok javításához és elmélyítéséhez is.
A délelőtt folyamán „Hogyan ismerhetjük fel a kiégést és tehetünk a megelőzéséért az iskolai és óvodai munka során?” című kerekasztalbeszélgetést hallgathatták meg a megjelent pedagógusok és hallgatók, olyan neves szakemberek részvételével, mint Dr. Gloviczki Zoltán (az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora), Bajor Péter (a Matehetsz ügyvezető elnöke), Dr. habil. Di Blasio Barbara (gyógypedagógus, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola egyetemi docense) és Prehodáné Nagy Éva (a Veresegyházi Katolikus Gimnázium igazgatója).
„Annak, aki nap mint nap emberekkel foglalkozik, szüksége van a mentális támogatásra – ez lehet coaching, mentálhigiénés, stresszkezelési tréning vagy akár más módszer is. Egy pedagógus sem képes hosszú távon jól végezni a munkáját segítség, támogatás, a munkája során felmerülő problémák kezelése nélkül. A jelenlegi jogszabályok ugyanakkor nagyon nagy munkaterhelést rónak a pedagógusokra, így ezekre a beszélgetésekre, tréningekre nehéz megfelelő alkalmat találni” – mondta Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora.
A szakmai napon került bemutatásra a Matehetsz új „A pedagógusok mentális jólléte és a szakmai beszélgetések” címet viselő online kutatás eredménye is, amelyről részletesebben itt tájékozódhat. A 2025 tavaszán megvalósuló (nem reprezentatív) kutatás célja a köznevelésben dolgozó pedagógusok mentális közérzetének helyzete, valamint az intézményi szakmai beszélgetések feltérképezése volt.
Bajor Péter elmondta, hogy a nevelőtestület belső feszültségei – amit a felmérés alapján minden második pedagógus rendszeresen megtapasztal –, valamint a kommunikáció hiánya nagyban hozzájárul a pedagógusok rossz közérzetéhez és akár az elszigetelődésükhöz is. A kiégés megelőzésében fontos szerepe van az intézményen belüli rendszeres szakmai beszélgetéseknek és tapasztalatcserének – ennek köszönhetően a pedagógusok a „nem vagyok egyedül”, a „csapatként dolgozunk”, a „ha kell, merek és tudok segítséget kérni” érzését tapasztalhatják meg.
A Matehetsz kutatásából az is kiderül, hogy az oktatási-nevelési intézményben havonta átlagosan 6,4 órát töltenek esetfeltárással, szakmai megbeszéléssel – az egyes intézmények azonban meglehetősen nagy eltérést mutattak a tapasztalatcserére fordított idő terén. Tíz pedagógus közül három úgy érzi, hogy a munkahelyén túl kevés időt fordítanak szakmai megbeszélésekre, ugyanakkor minden második megkérdezett szerint több ilyen alkalomra lenne szükség. A kutatás eredményeit ismertető Bajor Péter hozzátette: az irányított szakmai beszélgetéseknek az óvodákban és iskolákban még nincs kialakult keretrendszere.
Ilyen keretet jelenthetnek azok a beszélgetőkártyák is, amelyeket a program második felében egy workshop keretében ki is próbálhattak az érdeklődők.
A kártyacsomagokat kifejezetten óvodapedagógusoknak, tanítóknak és tanároknak készítették, éppen ezért négy témakörre fókuszálnak: teendők a gyermekekkel/tanulókkal, részvétel a szakmai közösségben, kapcsolat a szülőkkel, saját szakmai munka monitorozása.
„A beszélgetőkártyák oldott hangulatú, mégis mély beszélgetésekre adnak lehetőséget. Önreflexiót, az örömök megosztását, a nehézségek felvetését, a szakmai tapasztalatcserét, a megértő közösség megtapasztalását kínálják, és ezek azok az élmények, amelyek segíthetnek megelőzni a kiégést. A kártyákkal indított beszélgetések által új szempontokat találhatnak a pedagógusok, amelyek örömtelibbé, hatékonyabbá tehetik a gyerekekkel töltött időt. A beszélgetés alkalmat biztosít a korszerű megoldások megismerésére, az egymástól való tanulásra. Emellett jótékony hatással lehet az intézményi klímára, segít kialakítani a közös pedagógiai irányelveket” – magyarázta Bajor Péter a rendezvényen.
A kártyákról részletesebben az alábbi linkeken olvashatnak:
Pedagóguskártya aloldal
A pedagógusok extrém kitettek a kiégés veszélyének / Kölöknet
Beszélgessünk kollégák! / Új Köznevelés
Tapasztalatcsere, önreflexió, együttműködés/ Magyar Református Nevelés