Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Az online tér tényleg eltörölte a távolságot?

2021. március 28.

Weisz Ágoston Zürich-ből segíti tanítványai haladását

A Google fiatal szoftvermérnöke és tanítványai, akik komoly sikereket értek el különböző programozó versenyeken, online programozó szakköröket hirdetnek érdeklődő, motivált gyerekeknek 8-16 éves korig. Teljesen kezdők jelentkezését is várják, de haladóknak is indul csoport - adtuk hírül ebben a hónapban.

A fiatal mentort az aktuális felhívás kapcsán kérdeztük:

Weisz Ágoston a matematika és a programozás területén kiemelkedő képességekkel rendelkezett már egyetemista korában is, ennek köszönhetően a Templeton Programba (2015-2017) is beválasztották. Saját karrierjének építésén túl Junior Fellow-ként évek óta tart programozó szakköröket az érdeklődő fiataloknak. Célkitűzésként 2017-ben ezt írta magáról: „Szeretnék részt venni egy olyan társaságban, ahol intelligens emberek vannak.”

- A Templeton programtól a Google Zürich-i központjáig egyenes út vitt?
Fiatalon számtalan oldalról kaptam segítséget, sok ember komoly munkát fektetett az oktatásomba. Semmiképp sem gondolnám, hogy egyenes út vezetett a Google-ba, hiszen egy apró véletlenen múlt a dolog. Be akartam bizonyítani, hogy jobban élvezem a matematikai kutatást, mint a programozást. Ehhez ki kellett próbálni ezt is, s úgy tűnik, itt ragadtam.

- Mi kell ahhoz, hogy ilyen fiatalon mentori munkát végezzen az ember? Honnan az elhivatottság?
Leginkább a gyerekek motiválnak. Nagyon jó egy új projektet befejezni, egy új cikket írni a Google-ban is, de ennél valahogy életközelibb élmény, amikor egy tanítvány két tanóra között ezt írja: “Köszönöm a lehetőséget, hogy programozhatok. Nagyon élvezem.“ Vagy amikor azt látom, hogy sikereket érnek el hazai és nemzetközi versenyeken, vagy épp az a saját nehézségeiket tudják leküzdeni, és megtanulják, hogy egymással többre jutunk, mint egymás ellen.

- Kik a legalkalmasabb tanítványok? A most induló szakkör kinek ajánlott?
Olyan gyerekeket keresek, akik érdeklődőek, és motiváltak. Az élet más területein is azt látom, hogy aki tud erőfeszítéseket tenni, az sokra viszi. Ezt is meg szeretném tanítani a diákoknak.

- A pandémia miatt a szakkörök az online térre terelődtek. Hogyan sikerült áthidalni az esetleges akadályokat? A kiskamasz szakkörösöknél talán fontos lehet a mentor személyisége is.
Mi már évek óta online dolgozunk, mivel 5 éve Svájcban élek. Így ez nekünk nem okozott extra nehézséget. Mindenképp cél, hogy a programozás szakmai oldalánál többet tanítsunk.
Kiemelten fontos, hogy együtt, a másikat segítve érjünk el sikereket. Teljes tévhit, hogy ez elvesz a mi sikerünkből! Ellenkezőleg: inkább hozzáad. Egy csapat együtt sokkal tovább jut, mint egyedül. Nem az a cél, hogy jobb legyek, mint a padtársam, hanem, hogy sokat fejlődjek, és akkor lehet igazán sokat, ha együtt csináljuk. Emellett szerintem a küzdeni tudás egy nagyon nagy érték, együtt megtanuljuk, hogy a kihívásoktól nem megijedünk, hanem örülünk nekik. Hab a tortán, hogy ez egy lehetőség a gyerekeknek a kütyüzéstől elszakadni, és a számítógép segítségével nem rombolni az agyukat, hanem fejleszteni.

- Ki indukálja a programozás tematikáját? Van arra példa, hogy akár a diák által felvetett témát dolgozzátok fel?
A tematikát én dolgoztam ki. Ezt picit úgy kell elképzelni, mint egy laza kötelet, amit a két végén lefixáltunk. A kötél eleje a kezdő programozó tanítvány, a vége pedig valaki, aki élvezi az egészet, és komoly, objektíven mérhető tudása van. Nagyjából adott, hogy merre kell haladni, de a gyerekek is befolyásolják a dolgot, az érdeklődésüknek és kedvüknek megfelelően valamennyire azért képlékeny az anyag.

- A szakkörös fiatalok egész kis közösséget alkotnak. Milyen szereped van Neked, személy szerint a közösség építésében?
Pont olyan komoly feladatomnak tekintem a közösségépítést, mint a szakmai programozás oktatását. Rengeteg más dolgot is meg szeretnék ezen keresztül tanítani nekik. Lehet versenyezni és küzdeni, de egymást segítve, egymással többre jutunk. Elfogadhatatlan a másik piszkálása és bármiféle verbális vagy non-verbális agresszió. A kihívások jók, küzdeni megéri. Úgy érzem, hogy a programozáson és a csapatmunkákon keresztül ezeket nagyszerűen át lehet adni. Véleményem szerint ezek a soft-skillek később roppant hasznosak lesznek a gyerekek számára. Öröm látni, hogy mostanra odáig jutottunk, hogy több mint 100 lelkes fiatal dolgozik kisebb csapatokban közösen, egymást segítve. Véleményem szerint komoly odafigyeléssel igenis lehet egy olyan rendszert építeni, ahol a bullying nem jelenik meg.

- Hogyan kapcsolódsz a Gondolkodás Öröme Alapítványhoz?
Nagyon sokat köszönhetek nekik, középiskolás koromban rajtuk keresztül jutottam el a matematika élvezetéhez. Ezt szeretném most továbbadni a szakkörökkel az újabb nemzedéknek.

Matematikai Mulatságok Tábora (MaMuT)  (fotó: Weisz Ágoston archívumából)