Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Sikeresen zárta első tanévét az Elevate Budapest Academy

2020. július 1.

A kommunikációs készségek fejlesztésére szakosodott szervezet alapítóját, Kereszty Gabriellát az akadémia céljairól, tapasztalatairól kérdeztük.

Számos kommunikációs kurzus elvégzésére van lehetősége a diákoknak. Mi az Elevate Budapest Academy különlegessége?

Mi egy igazán komplex képzést nyújtunk. Többféle készséget oktatunk, és ezeket szisztematikusan építjük egymásra. Ezért hiánypótló, mert aki „csak” azt tanulja meg, hogy miként kell kiállni a közönség elé és hogyan kell felépíteni a mondanivalót, az nem lesz annyira jó, mint aki tud jól érvelni és ismeri a meggyőzés fortélyait. Aki tanult értő figyelmet, az azt is jobban tudja, hogy a közönség érdeklődését miként tartsa fenn. De nézzünk egy másik példát! Vitatkozni is tanítunk. Azon túlmenően, hogy nem árt ismerni a különböző vitafajtákat, komoly előnye van annak, aki jól érvel, vagy aki képes asszertív módon kifejezni magát. Szóval ezek a készségek nagyon szépen kiegészítik és felerősítik egymást.

A tevékenységünk frontvonalában a tanáraink állnak, akik hihetetlenül tudnak motiválni. Azonban az ő munkájukat a háttérből egy egész csapat segíti. Az egyes készségek oktatásánál külsős előadókat hívunk meg, akik rávilágítanak az oktatott készségek gyakorlati hasznára. Manipulációról tanulunk? Marketinges jön hozzánk a fogyasztói társadalom kihívásairól beszélni. A jó prezentáció hogyanját gyakoroljuk? Színész segíti a munkánkat. És így tovább. Emellett komoly egyetemi háttérrel rendelkező szakértők garantálják, hogy folyamatosan magas szakmai színvonalat nyújthassunk.

Jellemzően milyen hatással van az Elevate-nél töltött tanév a diákok személyiségére?
Diákjaink mindenképp nyitottabbá, magabiztosabbá és tudatosabbá váltak a kurzus előtti önmagukhoz képest. A készségek kapcsán foglalkozunk önismerettel, de nem ez a fő fókuszunk. Vagy inkább úgy fogalmaznék, mi elsősorban nem a pszichológián keresztül próbáljuk erősíteni a fiatalok önértékelését, önbizalmát. Kézzelfogható mankókat adunk a kezükbe. Aki szorong, még jobban visszahúzódik, ha egy erőszakos emberrel találja szemben magát. De ha bevillan neki mindaz, amit a vitáról, érvelésről vagy az asszertivitásról tanultunk, akkor felvértezve érezheti magát. Nagyon sokan szorongunk döntésekkor. Ha azonban tudom, hogy mit kell csinálnom egy ilyen helyzetben, máris magabiztosabbnak érezhetem magam. 

Ha jól látom, döntéshozatalt is tanítanak.
Igen, ezt nagyon szokták élvezni a diákok. Elképesztő mennyiségű döntést hozunk napi szinten, és ezért már fiatalon is nélkülözhetetlen ez a készség. Ezen belül a jó időbeosztásra és a továbbtanulás kérdéseire is kitérünk.

Ma már sok fiatal beszél jól idegen nyelveket. A kurzusok magyar nyelven valósulnak meg?
Igen, és ez tudatos. Azt gondolom, hogy egy dolog jól beszélni mondjuk angolul, és egy másik dolog angolul tanulni készségeket. Jónak tartom, ha az angoltanár a tanítás során vita-helyzetekbe állítja a diákokat és kiselőadásokat csinálnak. Nekünk azonban a készségfejlesztés a fő fókuszunk, s ha nekem egy tanévem van arra, hogy a diákokból a maximumot hozzam ki ezen a téren, akkor semmiképp sem angolul kezdek neki, mert az anyanyelven sokkal hatékonyabban lehet készségeket tanulni. Azok ugyanis leggyorsabban úgy válhatnak a természetes viselkedés részévé. Ha ez megtörtént, bármilyen idegen nyelven tudja majd alkalmazni a megtanultakat.

A szervezet együtt dolgozik a szülőkkel – áll az akadémia bemutatkozójában. Milyen módon tudnak kooperálni velük?
Az oktatás terén fontosnak tartom a tanár-szülő kooperációt. Mivel pici csoportokkal dolgozunk, ezért minden diákra és szülőre kellő figyelmet tudunk fordítani. Írásban tájékoztatást adunk a szülőknek arról, hogy a gyermekük hogyan dolgozik az órán, miben lett jobb, és milyen javaslataink vannak a további fejlődésre. Emellett lehetőséget biztosítunk arra, hogy a szülő személyesen beszélhessen a tanárral. Ha pedig komolyabb elakadásokat érzünk a gyereknél, melynek oldása túlmutat a mi munkánkon és lehetőségeinken, azt támogató módon jelezzük a szülő felé. A járvány miatt idén ugyan elmaradt, de a szülőknek amúgy tartunk egy bemutatót a tanév végén.

A verbalitás, az arra való fogékonyság alkati kérdés? Szükséges-e fejleszteni egyáltalán?
Sok tényezőn múlik, hogy ki mennyire beszél jól. Múlik a család kommunikációs kultúráján, az olvasás mennyiségén és minőségén, az iskolán, és persze azon is, hogy kinek milyen az alkata. És nagyon sok múlik azon, hogy valaki mennyire szorong vagy bizonytalan magában, aminek szintén számos oka lehet.
Létezésünk elképzelhetetlen kommunikáció nélkül, ami egyébként nagyon tág fogalom. Ebből pedig egyenesen következik, hogy meghatározó jelentőséggel bír annak minősége. Nem szeretem a nagy szavakat, de őszintén úgy gondolom, hogy a jó kommunikáció befolyásolja lehetőségeinket, döntéseinket, kapcsolatainkat, elképzeléseinket, a világban való boldogulásunkat.
Az egyik meghatározó könyvélményem egy részletes beszámoló egy élethosszig tartó kutatásról, mely az emberi boldogságot vizsgálta. Komplex kutatás, komplex eredményekkel. Nyilván nincs fekete-fehér válasz arra, hogy mitől leszünk boldogok, de egy biztos: az emberi kapcsolataink minősége az egyik legfontosabb faktor. Azt hiszem, ez magáért beszél.

Ön szerint minek a következménye az, hogy az idősebb generáció szerint a kamaszok nem, vagy csak részben képesek helyesen kifejezni magukat?
Arisztotelész óta aggódunk a fiatalokért. Úgy látom, hogy azért sokan tudnak szépen, választékosan beszélni. Amúgy meg nyilván sokféle okot lehetne felsorolni. A sok programlehetőség miatt kevesebbet olvasnak. A folyamatos csetelés lehetősége miatt nincsenek rákényszerítve az összeszedett beszédre. Vagy ma már nem mesélnek viccet, hanem megmutatják a gif-et. Pedig a viccmesélés az egyik legjobb retorikai gyakorlat. A digitális tér ugyanakkor számos újfajta lehetőséget biztosít arra, hogy kifejezzük magunkat - és a fiatalok kiválóan élnek ezzel.

A tananyagot kifejezetten az 5-12. évfolyamokon tanuló diákoknak állították össze. Mennyire tudták figyelembe venni az életkori sajátosságokat, tudásszintet a csoportok kialakításánál?
Az életkori sajátosságokat maximálisan, hiszen a tananyag írása közben ezt végig szem előtt tartottuk, csoportjainkat pedig korosztályos bontásban indítjuk. Eddig a különböző tudásszinttel sem volt gondunk. De ha e téren lesznek komolyabb eltérések, az sem probléma, mert a kis csoportok lehetőséget biztosítanak a differenciált oktatásra, illetve egy készségfejlesztő csoportban sokszor még előny is lehet a különbözőség. És ha már a tudásszintről beszélgetünk. Hihetetlen öröm azt látni, hogy a készségek elsajátítása során sok diákunk ráérez arra, hogy jó dolog a tudás. Enélkül ugyanis nem lehet igényesen előadni, egy jót vitázni vagy megalapozott döntést hozni. Tudás birtokában lehetünk érdekes, izgalmas emberek.

fotó: Elevate Budapest Academy