Nemrég zajlott a Tehetségpontok idei akkreditációs eljárása. Szántó Juditot az újításokról és a tapasztalatokról kérdeztük. A felkészülést mostantól e-learning tananyag is segíti.
A Nemzeti Tehetségpont igazgatója, Szántó Judit elmondta, hogy a mostani fázisban 135 új Tehetségpont akkreditációja zajlott le sikerrel, de emellett 41 „újrázót” is köszönthettek. Ezek olyan szervezetek, melyek három éve kaptak akkreditált vagy akkreditált kiváló minősítést, és idén jött el a minősítés megújításának az ideje. Mostanra a Kárpát-medencét behálózó Tehetségpontok száma meghaladja az 1400-at. A regisztráció után a következő lépcsőfok lehet az akkreditáció, a Tehetségpont tehetséggondozó munkájának minősítése.
A regisztráció a hazai tehetséggondozással kapcsolatos információkat összegyűjtő tehetseg.hu weboldalon zajlik, ahol a szakmai és személyi hátteret, az intézmény általános és speciális programjait érintő kérdésekre kell válaszolni, továbbá meg kell jelölni, hogy milyen korosztályt, illetve milyen tehetségterülete(ke)t céloznak meg munkájukkal. A regisztrált Tehetségpontok jogosulttá válnak a Tehetségpont logó használatára, továbbá a regisztráció ténye előnyt jelent bizonyos pályázatoknál.
Ahhoz, hogy akkreditálttá válhasson egy Tehetségpont, teljesítenie kell bizonyos alapfeltételeket. A két legfontosabb, hogy legalább egy pedagógusuk elvégezzen egy 30 órás tehetséggondozással kapcsolatos képzést, illetve az intézménynek legyen legalább egy saját tehetséggondozó programja. A Tehetségpont-hálózatban számtalan szolgáltatás áll a tagok rendelkezésére: folyamatosan értesülnek a különböző pályázatokról, részt vehetnek számos felnőttképzésen és akkreditált pedagógusképzéseken, emellett profitálhatnak a tehetseg.hu-n is elérhető számos kiadványból.
Lényeges kiemelni az e-learning tananyagokat, melyek szintén elérhetőek a Tehetségpontok számára. A legújabb, Balogh László és Mező Ferenc nevével fémjelzett anyag éppen a Tehetségpontok online létrehozása, akkreditációja témájában született azért, hogy a lehető leggördülékenyebbé tegye a folyamatot, választ adva az eljárás során felmerülő kérdések többségére. Az online elérhető tananyag mellett továbbra is jelentős szerep jut az akkreditáció előtt zajló személyes felkészítőknek.
A regisztrált Tehetségpontból legalább egyéves működés után akkreditált vagy akkreditált kiváló Tehetségpont válhat: a kiválóság feltétele, hogy milyen mértékben teljesíti túl az adott intézmény a minimálisan előírt feltételeket. Az akkreditáció mindig az elmúlt három év teljesítményét figyeli, ez pedig elegendő hosszúságú idő egy valóban értékes tehetséggondozó program kidolgozására.
Amikor arról kérdezzük a Nemzeti Tehetségpont igazgatóját, hogy miért érdemes az akkreditációs folyamat állomásait végigjárni, azt mondja, hogy a Tehetségpontok valójában így ébrednek rá saját munkájuk értékére, továbbá a más Tehetségpontokkal való együttműködésekben rejlő számtalan lehetőségre. A Nemzeti Tehetségpont feladata a kooperáció elősegítése és élénkítése: a szakmai háttér mellett anyagi támogatást is nyújtanak a Tehetségpontoknak. A pályázati kiírások kifejezetten együttműködésre serkentik a résztvevőket: a Tehetséghidak Program egyik legsikeresebb eleme volt a tudástranszfer alprojekt, mely a régiók határain átlépve segítette a jó gyakorlatok terjedését. Az akkreditált Tehetségpontok hálózata akkor tud igazán fejlődni, ha a rendszer egyes elemei közös célokat tűznek maguk elé. Ennek egyik lehetséges útja olyan programok szervezése, melyekre a hálózat több tagja is könnyen rá tud csatlakozni.
A Tehetségpont hálózatba jelentkező szervezetek, intézmények regisztrációs és akkreditációs folyamatait a Nemzeti Tehetségpont koordinálja. Hasonlóan az előző két évhez, a Nemzeti Tehetségpont működéséhez szükséges anyagi támogatást a Nemzeti Tehetség Program biztosítja, idén az NTP-NT-M-14-es pályázati forrásból.