GlobalID: | JG 380 000 020 |
Kidolgozó: | Fülöp Márta Marianna, Oláhné Balogh Éva |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 2014 |
Kapcsolattartó: |
A tanulók szívesen vettek részt az informatikai tudás mozgósítását igénylő feladatok megoldásában. Szívesen készítettek hagyományos, lineáris prezentációkat a programok során készített képekből és a megszerzett ismeretekből. Ugyanakkor lelkesen fogadták az új prezentációs technikákat is (pl. Prezi program). Az új prezentációs technika felfedezése közben elgondolkodtak a szoftverben rejlő lehetőségekről, egy téma globális, több szempontú bemutatatásának fontosságáról.
A tanulók örömmel ismerkedtek a korszerű IKT (infokommunikációs technikák) eszközökkel: interaktív tábla, a szavazórendszer és ezek szoftvereivel is. Átélték a feladatok tervezésének és létrehozásának örömét is. Bővültek tanulásmódszertani ismereteik is: tanulást segítő szoftvereket ismertek meg. Ilyen pl. a RoboBraille fájlkonvertáló rendszer, amely egy egyszerűen használható e-mail alapú szolgáltatás. „Segítségével különböző nyelveken írt szöveges dokumentumokat alakíthatunk, konvertálhatunk hozzáférhetőbb formára, illetve formátumra: így például gépi felolvasó (“text-to-speech”) lehetővé teszi, hogy hangos szöveggé alakíthatunk szöveges dokumentumokat, amelyekből a RoboBraille mp3 fájlt készít”. (Gyarmathy, www.diszlexia.hu).
A tanulók kipróbálták szöveges dokumentumok Daisy típusú digitális beszélő könyvvé és az e-könyv olvasók formátumaiba konvertálást is. A fájlkonvertálás téma feldolgozása lehetőséget nyújtott a könyv és e-könyv kérdésfelvetés (Fülöp, 2009), illetve az esélyegyenlőség az ismeretelsajátításban, ki miben jó?, készségek és képességek témákról való gondolkodásra.
A gazdagító programpár programunkat középiskolás és felsőoktatási hallgató diákmentorok segítették.
A program során jelentősen fejlődött a tanulók: asszociatív (intuitív); absztrakt, elvont; deduktív; analógiás, induktív; metaforikus gondolkodása. Fejlődtek megismerési képességeik: az információszerző és feldolgozó képességük; az ismeretek új helyzetekben való alkalmazásának képessége; kommunikációs képesség; szövegalkotási képesség; a mindennapi gyakorlati élethelyzetekben történő eligazodás; az önálló ismeretszerzéshez szükséges képességeik.
Tudatosítottuk a személyes értékeket, és megerősítettük a tanulást segítő érzelmi és motivációs tényezőket: a személyes képességekbe vetett hit; az ismeretszerzés iránti belső motiváció; belső értékrend és értékek felé való orientálódás; együttműködési, döntési és életvezetési képesség; a megismerés konkrét tartalmának és módjának kiválasztásában való aktív közreműködés igénye.