Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

"Atyámfia" nyelvi tehetségterületen működő meseműhely, az interperszonális és intraperszonális képességek fejlesztésével JG 340 000 039

GlobalID:
JG 340 000 039
Kidolgozó:
Horváthné Weil Katalin
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2019
Kapcsolattartó:
Nevelőtestületünk vallja, hogy minden gyermekben rejtőzik érték, csak fel kell ismerni, fel kell ébreszteni a benne rejlő vágyat és táplálni kell a szikrát, hogy kibontakozhasson. Az Atyámfia nyelvi tehetségterületen működő tehetségműhelyünkben, a jó nyelvi adottságokkal rendelkező gyermekek kiscsoportos tehetségnevelését végezzük, a bennük szunnyadó pozitív értékek és adottságok felszínre hozatalával. Az új szemléletű nevelésből kiindulva programunk célja: a gyermekeink kreatív ötleteire építő dramatizáláson túl, a bábjáték megszerettetése, az érzelmek kifejezése, tárgyakon, bábokon keresztül, a drámapedagógia, bábpedagógia módszereivel.

A tehetséggondozás módjai közül, az óvodában a dúsítás és gazdagítás jelenik meg, mint a fejlesztés eszköze. Számos lehetőséget biztosítunk az élményszerzésre, a tevékeny és gyermeki szükségletekre építő műhelymunkára, melyben alkalmazhatják képességeiket és lehetőség nyílik személyiségük optimális fejlesztésére. Természetesen figyelembe vesszük az egyéni eltéréseket, ezért differenciáltan, egyéni feladatokat vonunk be a komplex tehetségprogramomba. 30 órás programunkat-drámajátékra építő és bábjátékos témakörökkel- 9 modulban tervezzük.
A program főbb tartalmi elemei:
1. modul: "Kinyílik az aranykapu…" Az első modulban ráhangoljuk a gyerekeket a műhelytevékenységre, valamint a csapatépítés és csoportkohézió alakításával, közös szabályrendszer felállításával alapozzuk meg a további fejlesztőmunkát.
2. modul: „Városunk meséi…” Témában Fésűs Éva Kossuth-díjas magyar írónő, városunk szülötte, munkásságával ismerkedünk. A dúsítás mint tartalmai programelem jelenik meg a modulban. Könyvtárlátogatást szervezünk a műhelybe járó kisgyermekek számára, ahol viselkedéskultúrájuk alakítása mellett, az írónő megjelent meséskönyveit lapozgatjuk.
3. modul: „Kié az alma?” Modulban, a beszéd nélküli önkifejezés és mimetikus játék lehetőségeivel ismerkedünk.
4. modul: „A kis girbe-görbe fenyő” modulban, a közelgő ünnepre hangoljuk gyermekeiket, az egymásra figyelés és önzetlenség emberi értékek hangsúlyozásával.
5.modul: „Életre kelt tárgyak...” témakörben ismert használati tárgyakat- mint stilizált jellemeket- ruházunk fel emberi tulajdonságokkal, törekszünk a spontán játékra, szituációs gyakorlatokban, konfliktusos helyzetekben.
6. modul: „ A bábjáték művészet!” modul célja a sokoldalú esztétikai élménynyújtás. A gyermekek elkészíthetik saját, egyéni bábfigurájukat. Egy szabadon választott karaktert formáznak meg, miközben alakul a szép iránti igényük, művészetek iránti kötődésük.
7.modul: „Vár ránk a színpad...” modul során, az előző téma kapcsán elkészített bábfigurákkal egy rövid történetet állítunk színpadra, mellyel megajándékozzuk az óvoda dolgozóit és a kisebb társakat.
8. modul: ""Árnyékvilág” témakör célja, a fénnyel való tapasztalás során, játék az árnyakkal. Izgalmas kísérletezés és varázslat megvilágított tárgyakkal, figurákkal.
9. modul: ""Útravaló"" a műhelymunka lezárása. Jelképesen „feltarisznyáljuk” az útra, a búcsúzó nagycsoportos tehetségígéreteket.

A „Mozgással az egészségért” képességfejlesztő és tehetséggondozó óvodai program
A tehetségre utaló jegyek felfedezésének hosszú folyamata az óvodába lépés első percében megkezdődik, és a csoportban dolgozó két óvodapedagógus közös feladata. Az óvodapedagógusok mindennapos megfigyeléseik alapján és a szülők bevonásával megismerik a gyermekek spontán, egyéni érdeklődését, adottságait, az óvoda tevékenységrendszerével kapcsolatos attitűdjeit. Csak a megfelelő gyermekismeret birtokában, a különböző területeken megnyilvánuló képességek feltérképezésével, 5 éves korban végezzük el az azonosítást, hogy minden kisgyermek a neki legmegfelelőbb tehetségműhelybe kerülhessen, és a számára legmegfelelőbb fejlesztést kapja. Az 5 éves gyermekek azonosítására kidolgozott szempontrendszer áll rendelkezésünkre, mely a gyermekek érdeklődési területének, speciális adottságainak felfedezéséhez nyújt segítséget, és alapinformációkkal szolgál a műhelyvezető óvodapedagógusok számára. A „Gyermektükör” című dokumentumban rögzített szempontokat, a csoportos óvodapedagógusok értékelik és összesítik, valamint kétéves tapasztalataik alapján javaslatot tesznek, hogy melyik műhelybe lenne érdemes bevonni a gyermekeket. A gondozás folyamatának következő lépcsőfoka a műhelyekbe sorolás (nevelőtestület bevonásával), majd a beválogató mérés, melyet a műhelyvezetők, a pedagógiai program tevékenységeinek megfigyelése alapján készítenek el, az adott nevelési év májusában. A beválogató méréssel a folyamat olyan állomásához érkezünk, ahol a különböző tehetségterületen működő műhelyek vezetői, különböző tevékenységterületeken és más-más szempontrendszerrel végzik a tervezett megfigyelést, a „Ryans-féle” becslési skála alapján.
Nyelvi tehetségterületen működő műhelyünkbe azok a nagycsoportos korú gyermekek kerülnek besorolásra, akik élvezik a mesedramatizálást, szívesen vállalnak főbb szerepeket, szeretik a verseket, mondókákat, ezért mesei szituációkban, mesedramatizálás, drámajátékok, anyanyelvi játékok kezdeményezése alkalmával végezzük, az átlagon felüli adottságok, motivációs adottságok, kreatív adottságok megfigyelését.
A vizsgálat során a következő szempontokat vesszük figyelembe:
Átlagon felüli adottságok: 
Szövegalkotása folyamatosabb, harmonikusabb, kifejezőbb az átlagnál
Élményeit különböző módon, különböző formában megfogalmazza, kifejezi
Beszéde kidolgozott, választékos, elvont kifejezéseket megfelelően használ
Anyanyelvi játékok során figyelme pontos, válaszai jók
Hanghallása kiemelkedő
Tartós memóriával rendelkezik
Motivációs adottságok:
Szereti és érdeklődik az anyanyelvi játékok iránt
Aktívan vesz részt az anyanyelvi tevékenységekben
Kitartó
Kreatív adottságok:
Megoldásai ötletgazdagok, különleges módúak
Nyitott és produktív a különböző kommunikációs helyzetekbeIrányadónak tartjuk a társművészek megjelenését, melyek a bábjáték és mesedramatizálás komplexitását adják. 

Atyámfia műhelyünket heti egy alkalommal, elkülönített, kiscsoportos formában szervezzük.