GlobalID: | JG 330 000 030 |
Kidolgozó: | Tar Ildikó, Koller Gyöngyi, Nemes Jelena, Regner Róbert |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 2014 |
Kapcsolattartó: |
A Dalton-terv fő célkitűzései: minden egyes tanuló egyéni szükségleteinek, érdeklődésének és képességeinek figyelembevétele a tanulási folyamatban, a tanulók függetlenségének, ugyanakkor megbízhatóságának segítése, a tanulók szociális érzékenységének fejlesztése és a mások iránti felelősségérzet erősítése.
A Dalton-terv három alapelve:
Szabadság (freedom): A tanulók az adott feladat keretein belül élhetnek szabadságukkal: a munka tervezése és megvalósítása, az időbeosztás, a társas forma, a feladatmegoldás helye terén. A tanár eldöntheti, mely tananyagot dolgozza fel Dalton-tervvel, milyen rendszerességgel alkalmazza a koncepciót, hogyan értékeli a Dalton-munkákat.
Együttműködés (cooperation): Ez az alapelv feladatmegoldás során létrejövő társas kapcsolatokra vonatkozik. A tanulók választhatnak, hogy együtt vagy egyedül dolgoznak, tapasztalatokat szereznek a kollegiális munkakapcsolatról.
Időbeosztás (budgeting time): A harmadik alapelv az ellenőrzött önálló munkatervezésre és végrehajtásra, illetve a tanulónak a munkára fordított időért és a munka eredményéért vállalt felelősségére vonatkozik.
Penzum: A tanulók penzumot, azaz írásban rögzített feladatsort kapnak, amelyet előre megadott idő alatt kell elvégezniük. A feladatok megoldásának dátumát megegyezés szerint rögzítik (mágneses falitáblán, a feladatok mellett, külön penzumlapon stb.). A penzum figyelemfelkeltő és motiváló erejű.
A Dalton-terv:
A Dalton-terv tehát egy nevelésközpontú, csapatorientált, megoldáskereső munkamódszer.