Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Élménytől élményig JG 360 000 031

GlobalID:
JG 360 000 031
Kidolgozó:
Lukács Judit
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2014
Kapcsolattartó:
Kézműves tevékenységek a tehetségfejlesztés szolgálatában. Csuhé, nemez, gyöngy, fonás, rajzolás, festés. Általános iskolai program.

A műalkotások és kézműves tárgyak tanulmányozása során arra törekszünk, hogy a gyermeki alkotás folyamatának az élményszerzés legyen a kezdete, forrása. Sokféle grafikai, festési és kézműves technika megismertetésével és alkalmazásával a résztvevők lehetőséget kapnak arra, hogy természetes anyagokból (háncs, csuhé, gyapjú stb.) használati tárgyakat, játékokat, ékszereket alkossanak, örömüket leljék a saját készítésű tárgyakban. A kreatív műhelyben az alkotás mint örömszerző tevékenység az önmegvalósítás egyik eszköze és a feltöltődéshez szükséges hobbi kerül előtérbe. A foglalkozások vegyes életkorú csoportban történtek.

Sok gyakorlat a részképességi gyengeségek megelőzéséről szólt, pl.: Csontváry Kosztka Tivadar Zarándoklás a cédrushoz Libanonban című festményének részleteiről pontos grafikai, illetve színes másolat készítése, puzzle készítése a művekből, többértelműség rajzolása, színasszociációs játékok. Csuhévirágok és -babák készültek, gyöngyfűzés technikával gyöngyszövés-minták, gyöngyszövés-betűk, gyöngyvirágok és népi ékszerek – gyöngykarkötők – készültek. A különböző fonási technikák alkalmazásával csomózott karkötők és egyéb ékszerek készültek. A gyapjú felhasználásával gömb, nemez ékszerek, kitűzők, nemez játékok készítése volt a feladat. Nagyon sikeres volt a selyem kontúrozása, selyem festése.

A sokféle vizuális technikát alkalmazva a tanuló későbbi érdeklődési irányait is tudjuk alakítani. Célunk, hogy a fiatalok művészeti tehetségük mellett más területeken is kiemelkedő teljesítményekre legyenek képesek, hiszen a művészeti tevékenység hatása, hogy elősegíti a tudásszerzést, a kreatív képességek fejlődését, erősíti a közösséghez tartozást. A szakmai terv középpontjában azonban az áll, hogy művészetszerető, művészetben örömet, élményt találó, szabadidejükben valamilyen művészeti ágat aktívan művelő fiatalokat neveljünk. Kiemelt szerepet kap az új élmények személyes feldolgozása, de az intellektuális folyamatokat is fontosnak tartjuk: az elemzést, szintézist, érzékelést, intuíciót, találékonyságot és spontaneitást.

Az alkalmazott módszereink: szabad asszociáció, zenére alkotás, beszélgetés, bemutatás, magyarázat. Külön hangsúlyt fektetünk az egyéni munka mellett a párokban és csoportban való munkálkodásra.

Az intenzív szakaszban a tanult témák elmélyítése történik, de a középpontban a személyiségfejlesztés és a gyakorlati kivitelezés áll. Módszereket tekintve is váltás van, érdeklődési körüknek megfelelő eltérő technikákat alkalmazó csoportban dolgoznak, mert a folyamatos közös gondolkodás, megbeszélések során tudnak intenzíven, egymást inspirálva haladni. Az intenzív szakasz jó lehetőséget kínál arra, hogy a kiemelkedő tehetségekre is felfigyeljünk. A két fejlesztő szakember és a mentorok jelenléte megteremti a lehetőséget arra, hogy a kiemelkedő tehetségű fiatalokkal egyéni fejlesztést végezzünk. A program zárásaként a tanulók alkotásaiból egy kiállítást rendezünk. A csoport a mentorok és a pszichológus segítségét igénybe véve a társas kapcsolatokat, önbizalmat erősítő fejlesztő játékokat szervez az alkotó tevékenység alapját adó kreativitás, kitartó figyelem, önfegyelem, koncentrációképesség, türelem erősítésére.