GlobalID: | JG 350 000 030 |
Kidolgozó: | Baranyai Zoltán Józsefné |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 2014 |
Kapcsolattartó: |
A kötelező tartalmak átadása intézményünkben nagy létszámú csoportokban történik. A kiemelten tehetséges tanulók fejlesztése érdekében szükség van arra, hogy egyéb ösztönző tevékenységeket (pl. országos versenyre történő felkészülés), tanórán kívüli munkaformákat is alkalmazzunk (szakkör, hét végi felkészítők).
A versenyre való sikeres felkészítés megköveteli a tananyag egyes részeiben való igényesebb elmélyülést, a művészetoktatásra szánt idő kibővítését. Az országos versenyek 5-5 órás versenyfeladataira történő felkészülés olyan szervezeti keretet igényel, melyben a tanuló többször is kipróbálhatja, hogy az adott idő alatt mit tud megvalósítani.
Az azonos érdeklődési körű diákok számára olyan kiscsoportos munkaformát igénylő szakköri keretet alakítottunk ki, amelyben a felső tagozatos korosztályú művészeti iskolás tanulók, a szakkörvezető és az intézmény diákmentorai (saját nevelésű tanítványaink, a már középiskolás vagy egyetemista diákjaink) közreműködésével sikeres versenyre történő felkészítést valósíthatott meg.
A témához kapcsolódóan a napi tanórán kívüli tevékenységek során a tanulók megismerték a természeti formatanulmányok átírási lehetőségeit. A fejlesztés célja ugyanis a lényegkiemelő, a formaátíró képesség, és a dekorativitás iránti érzékenység kialakítása volt. A leegyszerűsített formákkal nyomódúcokat terveztek, készítettek.
A tanulók tapasztalhatták, hogyan lehet egyszerű eszközökkel (papír, dekor-gumi és linó) jelölő, díszítő, mintaképző, illetve sokszorosító grafika létrehozására alkalmas dúcot kialakítani. A dúcok felhasználásával nyomatokat (papír- és linómetszetek) készítettek, mintákat szerveztek. A fejlesztés ebben az esetben a kreatív képességek (szokatlan alakzatok, elrendezés kialakítása, egyedi színhasználat) megmutatkozására, a játékos minta- és színvilág kialakítására nyújtott lehetőséget.
A tanulók számára óriási élményt jelentett, hogy ugyanazzal az egy-két dúccal milyen egyéni variációkat, változatos mintarendszereket lehet létrehozni.
A foglalkozás során a tanulók felfedezhették a két sokszorosítási technika különbözőségét, így a kifejezési cél szerint önmaguk határozottabban tudnak technikát választani.
A szakköri műhelytevékenységet bentlakásos intenzív felkészítés követte, melynek során a tanulók számára lehetőség nyílt arra, hogy bonyolultabb, időigényesebb tárgyakat is létre tudjanak hozni.
A tömbösített intenzív foglalkozás célja a tanulók tárgytervező, kivitelező, eszközhasználó képességeinek, esztétikai igényességének, kreativitásának fejlesztése a résztvevők (fejlesztők, diákmentorok, szülők) együttes munkájával.
Az október óta működtetett papírműves műhely keretében alapvetően kétdimenziós alkotások (nyomó-dúcok, metszetek) készültek. Ezekre az ismeretekre építve terveztük meg a színes vagy grafikai munkák háromdimenziós változatát. A síkból térbe, illetve térből síkba átalakítható egyéni pályamunkákat, konstrukciókat, a doboz-alkotásokat.