GlobalID: | JG 350 000 027 |
Kidolgozó: | Fülöp Márta Marianna, Dr. Gyarmathy Éva |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 2014 |
Kapcsolattartó: |
A tanórán kívüli fejlesztés során egyéni térkép-profilok alapján a tanulók többletinformációt kaptak erős és fejlesztendő oldalaikról. A tanulókkal az egyéni érdeklődés térképeik alapján, közösen körvonalaztuk a fejlesztő tevékenységek körét és rávilágítottunk az érdeklődésprofilok és a tanulási módszerek kapcsolódására. Ilyen módon a tanulókat arra buzdítottuk, hogy ismerjenek meg új tanulási módszereket is, amelyek hatékonnyá tehetik tanulásukat.
A program tematikájában kiemelt szerepet töltött be a digitális technika alkalmazása és az általánosan használt IKT (infokommunikációs technológia) eszközök bevonása a hatékony tanulás segítésébe. A gondolattérképek, fogalomhálók készítése papíron ceruzával, illetve különböző ingyenesen elérhető alkalmazói szoftverekkel lehetővé teszik a tananyag átfogó megközelítését. Segítségükkel létrehozható a téma váza, amely bemutatja a kapcsolódási pontokat és rávilágít az összefüggésekre. A módszer mindenkinek jó, de különösképpen segíti a különleges tehetségek tanulását.
A gondolattérkép módszerrel projekttervek is készülhetnek. Kreatív szemléltetésükre kiváló lehetőséget nyújt a Prezi program. A szakköri tematikában az interaktív táblán futtatható interaktív térképek, digitális atlaszok révén helyet kapott az interdiszciplinaritás is. A földrajz, a történelem, a magyar nyelv és irodalom ismereteinek összekapcsolása hasonlóképpen erősíti a fogalmak, a témák többirányú megközelítésének fontosságát.
Az intenzív program kiemelt szerepet betöltő programja a tanulók önálló tanulását segítő felületek tervezése RoboBraille, AudaCity szoftverekkel. A RoboBraille fájlkonvertáló rendszer egy egyszerűen használható e-mail alapú szolgáltatás. „Segítségével számos nyelven írt szöveges dokumentumokat alakíthatunk, konvertálhatunk hozzáférhetőbb formára, illetve formátumra: Így például gépi felolvasó (“text-to-speech”) lehetővé teszi, hogy hangos szöveggé alakíthatunk szöveges dokumentumokat, amelyekből a RoboBraille mp3 fájlt készít”. (Gyarmathy, www.diszlexia.hu). A tanulók kipróbálták szöveges dokumentumok Daisy típusú digitális beszélő könyvvé és az e-könyv olvasók formátumaiba konvertálást is.
A foglalkozáson a tanulók meglátogatták a Literacy Portált is.
Az intenzív programrész további két foglalkozását: a szakmai ismeretek bővítését szolgáló Szuperszámítógép megtekintése program, és a tantárgyközi természettudományos ismereteket mozgósító interaktív kiállításon való részvétel jelentette.