Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

MagyarÁSZok JG 300 000 028

GlobalID:
JG 300 000 028
Kidolgozó:
Weisné Puskás Ágnes
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2014
Kapcsolattartó:
Általános iskolai anyanyelvi műhely.

Programunk fő célkitűzése az anyanyelvi tehetségek fejlesztése, versenyekre történő felkészítése és volt tanítványaink – mint anyanyelvi tehetségek – követése, illetve példaképül állítása volt. Az anyanyelvi nevelést és tehetséggondozást kiemelkedően fontosnak tartjuk, hiszen az anyanyelv nem csupán a kultúra őrzője, hanem számtalan képesség kibontakozásának eszköze: szóbeli és írásbeli kifejezőkészség, idegen nyelv, logikus gondolkodás stb.  

Programunk során 5 témakörben végeztünk kutatómunkát, illetve tevékenykedtünk aktívan:

  1. Magyar nyelv projekt: nyelvünk eredete, családfakészítés, nyelvünk múltja és jelene, a nyelvújítási mozgalom megismerése, leghíresebb nyelvészeink.
  2. Helyesírásunk régen és ma: helyesírási szótárak vizsgálata, jelenkori diákszótár összeállítása.
  3. Helyzetgyakorlatok: szövegértő, szövegalkotási, szövegszerkesztési feladatok – a helyes nyelvhasználat kialakítását célozzák.
  4. Nyelvi játékok: szókincsfejlesztő, nyelvhelyességi, helyesírási és grammatikai feladatok – a logikus gondolkodás fejlesztését szolgálják.
  5. Felkészülés magyar nyelvi versenyekre – a munka eredményességének fontos mércéje.


Több módszert alkalmazunk a program lebonyolítása során: elsősorban az élménypedagógia módszerét, a kooperatív tanítási módszert, a frontális osztálymunkát, a szemléltetést, az irányított beszélgetést, a szövegalkotást, a magyarázat és vita módszerét, az önálló felfedezést, a differenciálást, az öndifferenciálást, reflektálást, és végül az érzelemnyilvánítás, az összegzés és a bemutatás módszerét.

A szakkör tematikáját logikusan követi a 3x1nap tömbösített intenzív szakasz. Azért látogatjuk meg környékbeli tehetséggondozó iskolák anyanyelvi szakköreit, hogy tanulóink lássák, milyen lehetőségek rejlenek a nyelv ápolása terén. Látják, hogy máshol milyen munka folyik. Azért utazunk el azokba a városokba, ahonnan nagy nyelvészeink elindultak, hogy diákjaink észleljék, belső késztetéssel, elhivatottsággal, tervekkel, álmokkal, tettekkel, tenni akarással bárhonnan indulva naggyá lehet válni. A harmadik kirándulásunk alkalmával pedig egy tavaly megjelent szótár – NetSzótár – készítőjével fognak találkozni a gyerekek, aki elmeséli nekik a szótárkészítés csínját-bínját, kérdezhetnek tőle, beszélgethetnek vele és így a mi saját készítésű diákszótárunk összeállításához lendületet, nagyobb kedvet kapnak.