Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Korai hatások a tehetséggondozásban - online workshop

Kedves Tehetségbarátaink!

Szeretettel hívjuk Önöket következő online workshopunkra.

Témánk: Korai hatások a tehetséggondozásban

Révész György így ír a workshop tartalmáról:

"„A korai tehetségnek a felnőtt kiválóságba való átalakulása az emberi fejlődés egyik leglenyűgözőbb és legtitokzatosabb folyamata, amely nagymértékben függ sok ember keltette vonzástól, illetve sok embertől kapott kezdő lökéstől, motívumoktól, értékektől és a szerzett tapasztalatoktól, amelyek legtöbbje azonban kiszámíthatatlan” - írta jó 40 évvel ezelőtt R. S. Albert kiváló könyvében (Genius and Eminence). És hogy a tehetséggondozás másik, ikonikus szerzőjét is idézzem: „Az biztos, hogy a gyerekek előmenetének gyökerei minden szempontból messze az iskolakezdés előtti időkből erednek” (Freeman: Gifted Children Growing up). Hogy mennyire korán? Jelentős bizonyítékok igazolják, hogy a gén-környezet összetett kölcsönhatása befolyásolja az agy fejlődését és a tanulást.

Közismert az anya – gyermek kapcsolat (kötődés) és a mentális egészség összefüggése, és az is, hogy a kötődés típusa az ősmintája minden későbbi társas kapcsolatnak (iskolai kortárs csoporttól párválasztásig/!/). Hosszmetszeti vizsgálatok szerint a biztonságos kötődésű gyermek sokkal függetlenebb, rugalmasabb, nagyobb az önbizalma, szociális érdeklődésű, mély kapcsolatokkal rendelkezik. Könnyű belátni, hogy a biztonságos kötődésnek pozitív hatása van a kognitív képességek fejlődésére is, látszik ez a környezet felderítésén (exploráció); a magas anyai melegség/érzékenység és a tartós figyelmi teljesítmény között is szoros összefüggés van, de a nyelvi, pszichomotoros és a metakognitív készségek is jobbak. A kötődés-tanítási hipotézis szerint ha a szülők jobban hangolódnak gyermekeikre, a biztonságosan kötődő gyermekek jobbak a kognitív tesztekben stb. Kitérünk természetesen apai hatásokra is: az apai elkötelezettség, pszichológiai /!/ hozzáférhetőség, felelősségvállalás pozitív hatással (főleg a fiúk) kognitív fejlődésére. Megfigyelték, hogy a gyerekek édesapjukkal folytatott kommunikációjuk során többet beszélnek, változatosabb szókészletet használnak, többször szolgálnak magyarázattal (az apák kezdeményezésére), hosszabban fejezik ki magukat: az apák nyelvi hidat képeznek a gyermek és a külvilág között…
Mindezek a családban, egy pszicho-szociális térben zajlanak, és korántsem mindegy az idegrendszer fejlődésének kritikus szenzitív periódusainak a szempontjából, hogy milyen ez a társas környezet. Szoros összefüggés van pl. a szókincs és a szocio-ökonómiai státusz (SES) között; a család – ideális esetben - egyfajta „melegházhatás” a gyerekek számára, melynek összetevői a szülők tudatos erőfeszítése, a sokféle támogató-fejlesztő környezet biztosítása, azonosulási minta nyújtása, értékek, viszonyulások közvetítése."

Előadó: Dr. habil. Révész György, PTE BTK Kognitív és Evolúciós Pszichológia Tanszék

Időpont: 2025. április 3. (csütörtök) 15:30
Jelentkezési határidő: 2025. április 2. (szerda) 10:00

Szeretettel várjuk!
Fuszek Csilla és Szilágyi Zsuzsa

workshop a Nemzeti Tehetség Program pályázatainak keretében valósul meg, és online formában kerül megrendezésre (Zoom felületen).