GlobalID: | JG 360 000 017 |
Kidolgozó: | Kapturné Bíró Beáta |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 2014 |
Kapcsolattartó: |
A mátészalkai Széchenyi István Katolikus és Német Nemzetiségi Általános Iskolában már 20 éve folyik német nemzetiségi nyelvoktatás. A mai diákok számára már kevésnek bizonyul az egyszerű, ismeretközlő tanítási forma, ezért olyan új módszerek alkalmazását kell előtérbe helyezniük a pedagógusoknak, amelyek segítségével hatékonyabbá, élvezetesebbé tudják tenni az idegen nyelv tanulását is. Ahhoz, hogy ezt sikerüljön megvalósítani, innovatív szemléletre, folyamatos önképzésre van szükség. A 2013-2014. tanévben a tehetséggondozást új területen, az iskola képzési profiljának megfelelően a nyelvoktatás terén is elindították. Olyan területeket igyekeztek a pedagógusok megismertetni a gyerekekkel, amelyek nem feltétlenül részei a mindennapok tanítási gyakorlatának. A településük történetéhez kapcsolódó kutatómunka, a fellelt ismeretanyag feldolgozása, dramatikus „alkotások” létrehozása német nyelven élvezetes feladat volt minden résztvevő számára.
A fejlesztő foglalkozások során a gyerekek két szakember segítségével megismerhették a drámapedagógia alapjait, miközben idegen nyelvű kommunikációt folytattak, diákmentorok bevonásával. A csoport találkozott A kerek világ közepén című, helyi anekdotákat összegyűjtő könyv írójával, Pénzes Ottóval. Az ő elbeszélése alapján jellegzetes mátészalkai épületekhez kötődő személyeket és történeteket ismertek meg a századforduló idejéből a gyerekek. Prezentációkat állítottak össze az író elbeszélése alapján jellegzetes épületekről, az épületekhez kötődő személyekről. Elképzelt szituációkat vittek színre, a megismert személyekhez kapcsolódó történetek alapján. A kommunikáció nyelve a német volt. Elkészítették a kiadandó újságuk vázát, amelyet a diákmentorok öntöttek végleges formába. Kiállítófalon bemutatták munkáikat, amelyet megtekinthettek a szülők és az iskola tanulói is. A program része volt egy közös színházlátogatás a szülőkkel, diákmentorokkal.
A polgári kisváros századfordulós épületeinek, a hozzájuk kapcsolódó személyeknek a története megmozgatta a gyerekek fantáziáját, bővült látókörük, bővültek történelmi és társadalmi ismereteik, fejlődött kreativitásuk, kommunikációs készségük. Önmaguk számára is hihetetlen volt, hogy 100-120 évvel ezelőtt történtekről tudtak úgy németül mesélni, meg tudtak jeleníteni olyan pillanatokat, hogy a hallgatók számára is élvezetes előadást nyújtottak. A helytörténeti ismeretanyaguk gazdagítása mellett a programban szereplő színházlátogatás, a drámás módszerek megismerése valóban gazdagította a gyermekek személyiségét.