Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Természetbúvár JG 300 000 017

GlobalID:
JG 300 000 017
Kidolgozó:
Csendes Sándorné, Zsoldosné Papp Judit
Alkalmazók:
Indulás dátuma:
2014
Kapcsolattartó:
Általános iskolások helyismeretének, természetismeretének fejlesztése.

Célunk az elsősorban a természettudományok területén kiemelkedő képességű gyerekek megismertetése hazánk egy parányi részének természeti szépségével.

A tanórán kívüli tevékenységek során különböző tanulási technikák alkalmazásával elméleti tudást szereznek a megadott témákról. A gyűjtőmunkát mindig követi az anyag különféle feldolgozása. A módszerek, eljárások változatosságával sikerül a tanulók érdeklődését fenntartani, folyamatosan motiválttá tenni őket. Eközben különböző tanulási technikák megismerésére is alkalom nyílik. A könyvtári kutatómunka és az internethasználat megfelelő elsajátítása is része a programnak. Lehetőség van (papír alapú és elektronikus) tudástérkép, valamint tabló készítésére, kiállítás szervezésére, kiselőadások tartására.

A tanórán kívüli tevékenységek felsorolása: Térképismeret, természeti kincsünk az erdő; Duna-Dráva Nemzeti Park (filmvetítés); könyvtári és internetes gyűjtőmunka – irodalomjegyzék készítése, témák: Baja, Gemenc (kiselőadások, tablók készítése); a szőlő és bor városa Szekszárd, Szálka és környéke, tájak – népek – viseletek: Sárköz története, néprajza (gyűjtőmunka, prezentációk, tudástérképek); környezetvédelem: hulladékgazdálkodás (filmvetítés, tablók); csillagászati alapismeretek – a Föld (gyűjtőmunka, tabló); Budapest, kiemelve a Magyar Természettudományi Múzeum, Budapesti Planetárium (kutatómunka, tablók).

A tömbösített – intenzív – programokon (1x1, illetve 1x2 napos kirándulások) az élmények, tapasztalatok szerzése a fő szempont az előzetes elméleti ismeretekkel megalapozva. A különböző információhordozók segítségével megszerzett tudást terepmunkával mélyítjük el. Élő és élettelen környezetünkkel, muzeális értékekkel kapcsolatos tudás birtokába juttatjuk a tanulókat. Ennek során a gyűjtött információk megfigyelése történik közvetlen és távolabbi környezetünkben, illetve múzeumokban.

Intenzív programjaink:  
Egynapos kirándulás: Budapesti Planetárium – A Nap családja című műsor megtekintése; Magyar Természettudományi Múzeum - állandó kiállítás megtekintése.
Kétnapos kirándulás: Baja – városnézés; Duna-Dráva Nemzeti Park Nyéki Holt-Duna tanösvényen, a Gemenci erdőben – gyalogtúra szakvezetéssel; Szekszárd – városnézés, Kálvária kilátó – síkság és a dombság találkozásának, a szőlőművelés, borospincék, sárközi táj megfigyelése; Wosinszky Mór Megyei Múzeum – állandó kiállítás megtekintése tárlatvezetéssel, múzeumi órán kézműves foglalkozás; Szálkai tó – séta a mesterséges víztározónál, a táj domborzati viszonyainak megfigyelése.

A programban résztvevő gyerekek ismeretszerzésében előny, hogy nemcsak a fejlesztő pedagógusoktól és egymástól, hanem idősebb mentordiákoktól is gazdagíthatják és elmélyíthetik az adott téma tudásanyagát. Jó lehetőség nyílik a program megvalósítása során a felső tagozat tehetséggondozó munkájának megalapozására is. A programhoz mindenkor hozzátartozik a PR tevékenység. Fontos az elvégzett feladatok dokumentumairól a helyi média tájékoztatása, megjelentetése az iskola honlapján, az iskolai képújságban. A kidolgozott programban résztvevő diákok egyre nagyobb jártasságot szereznek az önálló ismeretszerzés folyamatában, várhatóan a különböző versenyeken még jobban teljesítenek majd.