GlobalID: | JG 370 000 027 |
Kidolgozó: | Kiss Papp Csilla |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 2013/2014 tanév |
Kapcsolattartó: |
A vizuális kultúra azokat a képességeket fejleszti, amelyek az ismeretek feldolgozásához és a bevésés folyamatához kapcsolódnak. A XXI. században, amikor a vizualitás térhódítása mindennél nagyobb erejű, a vizualitáson keresztüli befogadás, kódolás a gyerekek számára evidencia. A jelnyelv térhódításával a hagyományos tanulási stratégia már nehezebben alkalmazható, az új kor új kihívásokat eredményez és megújulást vár el tőlünk a tantárgyi pedagógiánk kapcsán. A képességek minden esetben adottak, ám a fejlesztésben a készségtárgyként ismert és nem mindig elismert vizuális kultúra segítséget tud adni a közismereti tartalmak feldolgozásában, mert a pedagógiai megújulásra rugalmas.
Az ötletes és a motivált feladatok játékosan segítik a megértést az élmények megélésén keresztül. irodalom képregényen keresztül új dimenziókat nyit a diákjaink számára. ADY, RADNÓTI, CSOKONAI, SZABÓ LŐRINC, PETŐFI stb. versei memoriterekké váltak a diákjaink számára és ezeket a feldolgozott verseket egy életen keresztül fogják idézni, emlékezve és emlékeztetve a költői nagyságokra.
A nagyalakú, 100 X 70 cm-es képtáblákra rajzolt képregények határon túli magyar származású írók, költők, tudósok munkájába engednek betekintést hívószavak segítségével. A hagyományos képregényrajzolás vizualitása segíti a lényegkiemelést a történetek, információk kapcsán, ezáltal elmélyíti a tanulókban a tanulási folyamat lényeges elemeit is, amelyet későbbiekben a hétköznapi tanulás során is kamatoztathatnak. A képtáblák segédanyagok lehetnek a történelem, földrajz és az irodalom tanításához: például a Márai Sándor, Petőfi Sándor, Ady Endre, Mikszáth Kálmán, Jókai Mór, Janus Pannonius műveihez készült képes illusztrációk lehetőséget teremtenek az élmények által a tananyaghoz való kapcsolódáshoz is. A képregényesítés megkönnyíti a témafeldolgozást, a lényegkiemelésre és a karakteres feldolgozásra helyezve a hangsúlyt, miközben a vizuális kultúra eszközrendszerét alkalmazza. A projekt intenzív szakasza elsősorban a technikai kivitelezést a takarja, valamint szociológus bevonásával a jelenségeket és a társadalomban felmerült kérdéseket dolgozza fel a tanulókkal.
Tevékenységeink:
A képregénytáblákból kiállítást rendeztünk az iskolában a költészet napján, amihez egész napos felolvasást és versillusztrálást kapcsoltunk virtuális irodalmi kávéházunkban. Az elkészült képtáblákat szeretnénk az iskolákban „utazó” kiállításként bemutatni, hogy a korosztályhoz kapcsolódó fiatalok érdeklődését az irodalom és a képi illusztrálás felé terelje. A képtáblák alkalmasak arra, hogy magát a képregényt is népszerűsítsék. Terveink között szerepel a lapok NAGY KÖNYV-ben való összefűzése is.