Elstartolt a ClassBox, a pozitív iskolai és családi közösségi portál.
Csupa pozitív tartalom, iskolai tanulási segítség, tehetség-felismerési támpontok – mindezt ígéri egy új online kezdeményezés, a gyerekeknek, szülőknek, tanároknak és iskoláknak szóló ClassBox, amelyről a két ötletgazdát, Kovács Istvánt és Giba Zsoltot kérdeztük.
A ClassBox elnevezésben mit takar a "class" és mit a box?
Egyértelműen az iskolai osztályközösségre utal az elnevezés. A Class magát a valódi általános iskolai osztályt jelenti, a Box pedig a zártságot, biztonságot szimbolizálja. A ClassBox olyan országos rendszer, amelynek a tagjai szabadon kommunikálhatnak egymással, de a rendszer alapját és biztonságát az osztályközösségek adják.
A kezdeményezésből már az első látásra a pozitív törekvések, építő jellegű tartalmak szembetűnőek -- Önök hogyan definiálják pontosan, hogy mi az építő jellegű tartalom?
A ClassBox minden funkciójának kialakításakor arra törekedtünk, hogy minimalizáljuk annak esélyét, hogy gyermekek sérüléseket kapjanak egymástól, vagy mások által feltöltött digitális tartalmak negatív hatásaitól. Mondhatnánk azt is, idővel minden épít, ami nem rombol, de hogy konkrétabban válaszoljunk: jelenleg a tanító-nevelő tartalmakat a tanárok töltik fel. Ezek nyilván építő jellegűek lesznek, már csak azért is, mert azokat láthatják a szülők és más tanárok is, és ők véleményt is formálhatnak azokról. A közeljövőben viszont mi magunk is fogunk olyan fejlesztő játékokat és építő jellegű, értékeket közvetítő tartalmakat feltölteni, amelyekre a gyermekeknek szükségük van ahhoz, hogy egészséges, boldog, sikeres felnőtté válhassanak. Kutatások bizonyítják, ha a fiatalok gyermekkorban nem sajátítanak el bizonyos készségeket, képességeket, akkor később azokat vagy egyáltalán nem, vagy csak kisebb mértékben tudják megszerezni. Ezek közé tartozik a tolerancia, a konfliktuskezelés éppúgy, mint a pénzügyi és egészségügyi kultúra, a környezettudatos élet és még sorolhatnánk
A már most is futó több mint 20 különböző építő jellegű funkció közül elég kiemelnünk kettőt. Amikor a tanár egy kattintással napi visszajelzést (BonBont) tud küldeni a szülőnek a gyermeke órai munkájáról, érzelmi vagy fizikai állapotáról, az építi a szülő bizalmát. Ezáltal naprakész és tájékozottabb lesz a szülő a gyermeke iskolai munkáját és állapotát illetően és be tud avatkozni, ha szükséges
A másik az Osztály Könyve, amelyet egy spanyolországi szakmai utunkról hoztunk magunkkal mint hasznos szórakoztató szolgáltatást. Az osztályközösség tagjai – akár minden nap – közösen feljegyezhetik az iskolában történt emlékezetesebb, érdekesebb eseményeket. Ide írhat az adott osztályhoz tartozó tanár, szülő vagy a diák is. Az esemény leírásához csatolhatók képek is. A közösség tagjai kommentelhetik a bejegyzést vagy akár új bejegyzést is írhatnak az adott eseményhez. Az Osztály Könyve a ClassBox egyéb alkalmazásaival együtt archiválódik, így akár 5-10 év múlva is visszanézhetőek az általános iskolás évek élményei. Olyasmi ez, mint egy időkapszula.
Hogyan szolgálja a ClassBox az iskolai vagy azon kívüli tehetséggondozást?
Azt valljuk, hogy minden gyerek tehetséges valamiben – még akkor is, ha az nem országra-világra szóló képességet jelent valamely területen. A gyermekek képességeinek a kibontakoztatása annál hatékonyabb, minél inkább pozitív, elismerő, támogató légkör veszi őket körül, amit a család, valamint a társakból és tanárokból álló kisközösségek tudnak leginkább biztosítani számukra. A ClassBox ezt a támogató közösséget és annak kommunikációs felületét kívánja megteremteni, ahol a felhasználók jobban megismerhetik, megérthetik és támogathatják egymást. A ClassBox ezen túl egy összekötő kapocs is lehet a tehetség, és az őket gondozó szakma között. Ha jól működik egy kommunikációs hálózat, akkor könnyebben felszínre kerülnek azok a tehetségek, akik pozitív példaként állhatnak a közösség számára. Az iskolán kívüli tehetséggondozást csak akkor tudnánk feladatként elképzelni, ha már van megfelelő szakmai partnerünk és tapasztalatunk. Mi elsősorban abban szeretnénk segíteni, hogy a kisdiákok fejlődését „motiváló” kisközösségek jöjjenek létre.
A ClassBoxban már most lehetőség van úgynevezett virtuális osztályok létrehozására is, amelyben egy szaktanár összegyűjtheti a különböző iskolákba, osztályokba járó legtehetségesebb gyerekeket egy-egy tantárgy (pl. biológia), vagy érdeklődési kör (pl. csillagászat) szerint. Ezek speciális tehetséggondozó szakkörként működhetnek.
Hogyan használhatja a családi portált közösen a szülő és a gyermek? Melyik generáció számára mi lesz benne a vonzó?
A ClassBox családi jellegét az adja, hogy az osztályokhoz a szülők és a gyerekek csak családként csatlakozhatnak. Szülői jóváhagyás nélkül a gyermek önállóan nem léphet be. A csatlakozást követően viszont mindenkinek megvan a saját felhasználói felülete, amibe ha nem akarja, akkor mások nem láthatnak bele. Ez igaz gyermekre, szülőre, tanárra is. A ClassBox nem egy szórakoztató felület, inkább mondanánk együttműködési munkafelületnek, amely segít a diáknak, szülőnek és tanárnak, hogy közös céljukat, azaz a gyermekek oktatását- nevelését eredményesebbé tegye. Mindezt úgy, hogy a megjelenés minősége és a szórakoztató elemek jellege kellőképpen szerethetővé tegye a ClassBoxot a különböző generációk számára is.
A funkciók egy része közös – mint az órarend, közös naptár, házi feladat, osztály könyve, hírfolyam. Sok olyan funkció van, amely bár mind a gyermeknek, mind a szülőnek elérhető, de azokat mindenki önállóan, egymástól függetlenül használja. Ilyen a titkos napló, üzenetek, chat stb. Vannak azonban olyan funkciók is, amelyek csak a gyermekeknek (pl. emlékkönyv), vagy csak a szülőknek (pl. hiányzás jelentése) áll rendelkezésre. A sok-sok funkcióból nehéz előre megmondani, hogy melyek lesznek a legvonzóbbak. Lehet, hogy az egyik gyereknek a játék, a másiknak a képregény, a harmadiknak a naptár. Ugyanígy az egyik szülő valószínűleg a házi feladat menüpontot, a másik a közös naptárt, a harmadik az osztály könyvét fogja szeretni jobban.
Összességében a ClassBox akkor lesz vonzó a felhasználók számára, ha észrevehetően javítja az osztályközösség tagjai közötti kommunikáció és az információ-megosztás minőségét. Ha ezt a célját eléri és ennek eredményeképpen a mi „főszereplőink”, azaz a gyerekek eredményei javulnak, akkor mondhatjuk sikeresnek ezt a kezdeményezést.
Hogyan képzelik a ClassBox közeli és középtávú jövőjét?
A ClassBox közeli célja az, hogy változást indítson el a szülők-tanárok-diákok együttműködésében és „becsobbanjon” ebbe a régóta alig-alig változó állóvízbe. Hogy ez mekkora és milyen hullámokat fog gerjeszteni közép és hosszú távon, azt még nem tudhatjuk. Látjuk, hogy a víz régóta áll, hisszük, hogy ennek változnia kell, és szeretnénk mi is aktív részesei lenni ennek a törvényszerű változásnak. Tudjuk, hogy ennek a célnak az elérése nem lesz könnyű, már csak azért sem, mert egy digitális szakadék alakult ki az általános iskolai közösség tagjai között. Nincs más mód, meg kell tanulnunk újra csapatban gondolkodni. Sokan hiszünk abban, hogy ClassBox élvezetesebbé, könnyebbé, és eredményesebbé teheti az iskolai oktatást, aminek eredményeképpen egy egészségesebb, boldogabb, toleránsabb és sikeresebb generáció nőhet fel itt Magyarországon is.