(I) - Az intézmény szakmai eredményei
Iskolánkban három tagozaton évfolyamonként 5-6 osztályban folyik magas szintű informatikai képzés. Az egyes tagozatkód a klasszikus négyéves, érettségit adó képzést, a kettes tagozatkód - a 2011/2012-es tanévben még induló - nyelvi előkészítő osztályt, a harmadik tagozat pedig a hátránykompenzációs osztály képzését jelöli.
Az iskola tiszta profilú léte eleve elrendelést jelent az informatika, programozás, robotika terén tehetséges fiatalok felkarolására. Hisszük, hogy a jó alapképzés mellett az általános műveltség is fontos része a jó szakemberré válásnak. Ennek az alapelvnek köszönhetően tanáraink számos kibontakozási lehetőséget adnak a diákoknak versenyfelkészítés, szakkör keretében, ezzel mintegy a tanulást és a továbbtanulást egyaránt segítve. Kiemelt szerepet kapnak a tehetséggondozó szakkörök, az egyéni innovációs ötletek, projektek tanári segítése. Hazai és nemzetközi tudományos innovációs díjakat nyertek tanítványaink több ízben. A Benedek Balázs, Mezei Sándor, Nagy Tamás alkotta team kétszer is elnyerte az Innovációs Világverseny nagydíját, Rátai Dániel Leonardo 3D-s találmányával 2005-ben lett hatszoros díjazott az amerikai innovációs világversenyen, majd 2010-ig további világdíjakat nyert el. Országos innovációs ösztöndíjat nyert el két neumannos projekt 2009-ben, 2010-ben első helyezést nyert el Bálint Márton diák a saját fejlesztésével a Nemzetközi Programtermék Versenyen, 2011-ben Ócsvári Áron nyert országos 1. díjat az innovációs versenyen. Nemzetközi kapcsolataink révén, az E-Twinning programnak köszönhetően tehetséges diákjaink és tanáraink gyakran fogadnak tanulókat más országokból, egy-egy téma köré szervezett projekt keretében. 1991 óta tanítunk sajátos nevelési igényű, testi vagy érzékszervi fogyatékkal élő tanulókat. Az ő integrációjuk során figyelmet fordítunk a kiemelkedő képességeik szakszerű, állapotukhoz igazodó fejlesztésére.
(II) - Humán munkaközösség
Az informatikai szaktudás mellett fontosnak tartjuk, hogy általános műveltségi területeken is meg tudjanak nyílni a tehetséges tanulóink. Ehhez iskolai ünnepélyeken szinte állandó jelleggel szerepelnek diákjaink, színesítve az előadásokat saját versekkel, zeneművekkel. Multimédia szakkör is működik iskolánkban. Rendszeres résztvevői az iskolanapnak a Neumannos diákokból álló zenekarok, illetve szólisták. A humán terület versenyein - mint például Szép Magyar Beszéd, Helyesírási verseny, Édes Anyanyelvünk - az országos döntőkön is sikerrel szerepelnek tanulóink.
(III) - Idegen nyelvi munkaközösség
A hozzánk érkező diákok többsége angol nyelven már hosszabb ideje tanul, így nem lehetetlen cél számukra az előrehozott nyelvi érettségi akár közép, akár emelt szinten, melynek letétele után a nyelvi előkészítő osztályokban német nyelv és a szakmai angol nyelv közül választhatnak az ötödik évben. Nyelvi tagozatos diákjaink mindegyike megszerzi a nyelvvizsgát. A normál tagozaton általában az érettségi évére jutnak el a diákok az emelt vizsga - nyelvvizsga - szintjére. Az idegen nyelvi munkaközösség web2 projektjében - melynek keretén belül külföldön tartottak előadásokat a diákok -, sok tehetséges diákunk vett részt. Az idén indított Vitakör is a fejlettebb nyelvi kultúra megcélzására szolgál.
(IV) - Természettudományi munkaközösség
Tehetséges tanulóink különféle tanulmányi versenyeken (melyek egy része a Petrik TISzK szervezésében zajlik) indulnak. E munkaközösség sikereit szaporítja, hogy sok diákunk indul matematika OKTV-n, illetve matematika versenyeken is, melyek közül a Kengurun, Gordiuszon többször jó eredménnyel szerepeltetünk diákokat.
Az ÖKO-csoport szervezésében ettől a tanévtől kezdődően megragadunk minden lehetőséget, legyen ez verseny, egyéb természettudományos rendezvény, hogy az ÖKO-iskola címhez méltóan diákjaink a napi gyakorlatba át tudják ültetni a környezettudatos életmódot.
Az elmúlt években a "Kutatók éjszakája" őszi rendezvénysorozatának több helyszínére is ellátogattunk, és ezt a továbbiakban is tervezzük. Az iskolánkba meg is hívjuk a természettudományok egy-egy jeles képviselőjét akár csak egy előadás/beszélgetés erejéig, akár egy rendszeres szakkör tartása céljából.
Friss eredményeink a tehetséggondozás területén
Iskolánk 2010-ben elnyerte a Budapest Közoktatásért Pro Scholis Urbe díjat. Az indoklás kitér a kiemelkedő oktatási eredményeinkre, tehetséggondozó tevékenységünkre.
2010-ben iskolánk a következő projektekben vett részt:
- TÁMOP 3.1.6 mozgássérült diákok oktatása, nevelése
- TÁMOP 3.1.4 kompetencia alapú oktatás elterjesztése
- TÁMOP 2.2.3 szakképzés megújítása
- COMENIUS EU-s projekt, web2 témakör, ill. bolgár-magyar együttműködés
- 2011-ben TÁMOP 3.1.3 "Együtt a Fazekassal a XXI. század természettudományos oktatásért" projekt intézményi résztvevői vagyunk
Diákjaink 2010/2011-ben sikeresen pályáztak, illetve nyertek díjakat:
- Útravaló Ösztöndíj pályázat
- Fővárosi Diákösztöndíj pályázat
- Út a tudományhoz pályázat
- Ifjúsági és Tudományos Innovációs Tehetségkutató Verseny országos 1. díj
- Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Verseny 1. 2. 4. hely
- Országos Szakmai Tanulmányi Verseny, országos döntő 3., 5-6. hely
- Nemes Tihamér Alkalmazói verseny, országos döntő 7. hely
- SNI-tanulók informatikai versenye, fővárosi 1-2-3. hely
- Fővárosi Alkalmazói Verseny 1. hely
- Fővárosi Komplex Szakmai Tanulmányi verseny 1. hely
- sportrendezvények (karate, kosárlabda, floorball, kézilabda) 1-3. helyezések
- SzÉTV 3., 5., 6., 12., 22., 25., 27. továbbtanulási pontszerző helyezések
Kezdetben a Tehetségpontot az intézményen belül, illetve a Petrik TISzK iskoláival kapcsolatban kívánjuk működtetni. Az iskolában működő szakmai munkaközösségekre alapozzuk a tevékenységet. Ez jelenti a feladatok lebontását, az információk átadását, szervezést, illetve a konkrét szakmai tevékenységet, pl. a matematikatanárok GeoGebrával, az informatikatanárok robotikával foglalkozó tevékenységét. A Tehetségpont működtetésében kulcsszerepet kap egy horizontális munkacsoport, melynek tagjai az egyes munkaközösségekből önként csatlakozó, feladatot vállaló egy-egy kolléga. Ez a csoport hangolja össze és irányítja a tehetséggondozás iskolai szintű tevékenységeit. A Petrik TISzk tagintézményeivel: - Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakközépiskola és Gimnázium, Egressy Gábor Kéttannyelvű Műszaki Szakközépiskola, Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakközépiskola és Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola - közös programokat, versenyeket szervezünk. Az iskolai és a TISzk-en belüli együttműködésen kívül tervezzük a területi együttműködést a zuglói általános iskolákkal. Az informatika iránt érdeklődő tehetséges általános iskolai diákok számára témaorientált szakköröket, foglalkozásokat tervezünk tartani, az érdeklődő tanárkollégáknak pedig műhelymunkát szervezünk. Ebben segítséget várunk a Zuglói Pedagógiai Szakmai Központtól, illetve a zuglói iskolaigazgatók munkaközösségétől. Az integrált oktatás, sajátos nevelési igényű diákok tehetséggondozása területén két évtizedes tapasztalatainkat országos szinten osztjuk meg, TÁMOP pályázatok, konferenciák, tanulmánykötetekben való megjelenés segítségével.
(I) - Az intézmény egésze, szakmai tevékenysége
Az iskola jellegéből adódóan elsősorban az informatikai alkalmazói, programozói, illetve az ehhez kapcsolódó tehetségformákkal szeretnénk foglalkozni. Azonban célunk, hogy ne csak saját területükön legyenek tájékozottak diákjaink, ezért más területek - mint például a humán, reál és a sport - is része a tervezett rendezvényeinknek.
Az első év decemberében Tehetségnapot szervezünk, melyre a Petrik TISzK iskoláin kívül más iskolákból is várunk jelentkezőket, résztvevőket. Olyan játékos, összetett tudást, készségeket igénylő vetélkedőket szervezünk, ahol tehetséges tanulóink más tantárgyakban is megmutathatják tudásukat, mint az informatika. Iskolai versenyt szervezünk biológia, matematika, angol és magyar nyelv és irodalom témakörben.
Az iskola minden évben alkotópályázatot hirdet, amelyben projektmunkákat várunk el tanulóinktól. A pályázat egy központi téma különböző - tantárgyi - megközelítéséből áll. Különös figyelmet fordítunk a kreativitásra (különböző tevékenységformák: fotó, makett stb.) és a csoportmunkára. A legjobb eredményeket bemutatjuk az iskola tanárainak, diákjainak.
A szakmai tanulmányi versenyekre, valamint az innovációs versenyekre célzott felkészítésben részesítjük az érdeklődő tanulókat.
Öregdiák találkozó keretében tervezzük meghívni az elmúlt években innovációs díjat nyert neumannos feltalálókat, sikeres projektekben szereplő egykori tanulóinkat, akik saját példájukkal, tapasztalataikkal segíthetik a jelenlegi tehetséges diákokat.
Találkozási lehetőséget kívánunk nyújtani az informatika fejlődése iránt érdeklődő nyolcadikos diákoknak, hogy tehetségüket a középiskolai tanárok, sikeres versenyfelkészítő kollégák előtt is, szervezett formában meg tudják mutatni, illetve fejleszthessék képességeiket. 2012 tavaszán konferenciát szervezünk, melyen iskolánk eddigi jó gyakorlatait és eredményeit mutatjuk be, valamint külső meghívott szakembereket kérünk fel szakmai előadások tartására.
(II) - Humán munkaközösség
A humán és művészeti tárgyak tehetségeit leginkább szakköri formában fejlesztjük. Ezek döntő része a jelentős versenyekre való felkészítés köré szerveződnek. Terveink között szerepel egy zenei filmklub és egy zenebarát klub indítása.
Célunk, hogy a diákokhoz közel hozzuk a műalkotásokat, ezért rendszeresen hívunk meg színházi csoportokat, s a látottakat a színészekkel együtt értelmezik a diákok (KOMA, Krétakör Színház). Nyelvi előkészítő osztályaink rendszeres látogatói a Marczibányi téri Művelődési Központ előadásainak.
(III) - Idegen nyelvi munkaközösség
Az idegen nyelvek gyakorlására is szervezünk szakköröket, nyelvvizsga- és OKTV-előkészítőket. Ezek a programok mind-mind a tehetséggondozás fontos eszközeivé váltak az évek során. Ezek között a keretek között kiválóan lehet integrálni a különböző képességű tanulókat, de szükség esetén a legtehetségesebbeket kiemelni és külön fejleszteni is.
(IV) - Természettudományi munkaközösség
Nagy hangsúlyt fektetünk a természettudományos képzésre, illetve a környezeti nevelésre. Környezetvédelmi pontversenyünk, a szelektív hulladékgyűjtés, kirándulások, barlangtúrák vagy az iskola virágosítása éppúgy fontos szeletét képezi e munkának, mint a szemléltetés, a tanulókísérletek, a mikroszkópozás a fizika-, a földrajz-, a kémia- és a biológiaórákon. Iskolánk 2011 óta büszkélkedik az "ÖKOISKOLA" címmel. A környezeti nevelés fontos kelléke a terepmunka. E munkamódszer alkalmazására az egész tanév során mód nyílik, hiszen gyakran szervezünk kirándulásokat, sétákat.
A tehetséggondozással kapcsolatos anyagi jellegű kiadások fedezésére az intézményvezetés a fenntartóval történő egyeztetések során külön figyelmet fordít. A törvényi lehetőségek, támogatások felhasználása során stratégiai prioritást élvez a tehetséggondozás témaköre. A tanári teljesítmények, plusz munkák díjazása, a versenyeken való részvétel biztosítása, a továbbképzések, tanfolyamok kiadásai a költségvetésben szereplő tételek. Pályázati úton átfogó, kiemelt tehetséggondozó projektek támogatását tervezzük megvalósítani (TÁMOP-pályázat lehetősége), illetve egy-egy szakterületen, témában kiírt egyéb pályázatokon is részt veszünk. Az iskolai alapítványunk is gondoskodik a különösen tehetséges, eredményekkel rendelkező tanulók anyagi támogatásáról, a házi versenyek győzteseinek jutalmazásáról, szükség esetén a versenyeken részt vevő tanulók költségeinek fedezéséről.
Az érdeklődő fiatalok tehetségének minél jobb felismerése és segítése folyamatában elsődlegesnek tartjuk a szaktanárok és az osztályfőnökök szerepét. Tudjuk, hogy a tehetség felismeréséhez szükség van speciális ismeretekre is. Ezért szeretnénk részt venni ezzel kapcsolatos továbbképzésen. Iskolánkban tehetséggondozói szakirányú továbbképzést eddig még nem végzett kolléga, az iskolavezetés anyagi és erkölcsi támogatásával tervezzük az ilyen irányú képzéseken való részvételt. Jelenleg a felsőfokú tanulmányainkon és akkreditált továbbképzéseken, pedagógus szakvizsgán megszerzett ismeretekre támaszkodhatunk.
A tehetségek felismeréséhez segítséget nyújthat más iskolák, intézmények ilyen irányú tapasztalatainak, jó kezdeményezéseinek megismerése. Konkrét munkakapcsolatot tartunk a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet vezetőségével (Sárik Zoltán, Südi Ilona), a tehetséggondozással foglalkozó szakembereivel. Személyes vezetői kapcsolat él a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezetőivel (Hámori Veronika, Foki Tamás), tantárgyi szaktanácsadóival. Konkrét munkakapcsolatban állunk a Petrik TISzK pszichológusával, Garay Magdolnával, aki intézményünkben pszichológusi feladatokat is ellát.
Iskolai minőségirányítási programunknak egyik fontos területévé válik a közeljövőben a tehetséggondozás folyamatának szabályozott működtetése, értékelése. Folyamattérkép készítésével, a résztvevők feladatainak pontos meghatározásával, intézményi munkatervvel kívánjuk a napi gyakorlati munkát megalapozni. Az eredményesség értékelésekor minden pedagógusnál tervezzük vizsgálni a tehetséggondozásban betöltött szerepét. Kérdőívekben (szülők, tanulók), fókuszcsoportos interjúk keretében érdeklődünk erről. Ezzel a módszerrel képet kapunk a szaktanárok tehetséggel kapcsolatos attitűdjéről; a minőségirányítási munkát záró komplex értékelésben pedig önkéntes és a vezetőséggel egyeztetett fejlesztési célokat határoznak meg a kollégák ebben a témában is. Ugyanakkor szükségét érezzük, hogy ezzel a témával kapcsolatban speciális ismeretekre tegyünk szert (tanfolyamok, felsőoktatási tanulmányok).
A tanév elején a munkatervekben eddig is megterveztük a tehetséggondozó szakkörök működését. Ezek eredményességéről egyrészt a versenyeredményeink tanúskodnak, másrészt a folyamat követése kapcsán, tanév végén a munkaközösségek beszámolójában kiemelt szerepet kap a tehetséggondozó munka értékelése. Az intézményi együttműködés keretein belül más iskolák, tehetséggondozó műhelyek eredményeit vizsgálva, megismerve összehasonlíthatóvá válnak a mi tevékenységeink. Benchmarking révén erősödhetnek az intézményi folyamatok, rögzülhetnek és intézményesülhetnek az egy-egy kolléga lelkesedéséhez, személyes példájához fűződő tevékenységek.
Az eredményesség és a hatékonyság érdekében végzett szervezetfejlesztő munka nem jelent bürokratikus működést. A szaktanár és a diák alkotó párosa, a civil jelleg két legjellegzetesebb megnyilvánulása az önkéntesség és a személyes kapcsolat. A tehetséggondozás legtöbb formája iskolánkban önkéntes kezdeményezés során jött létre. Az iskola tantárgyfelosztásában szerepet és teret kapnak az igényelt, tervezett szakkörök, versenyfelkészítők, melyek a személyes kapcsolaton, az odafigyelésen, a diákok valós érdeklődésén, azok felkeltésén alapulnak.
Kiemelt szerepet szánunk iskolánk egykori diákjainak, innovációs és szakmai versenyeken díjazott tanulóinak, hogy öregdiákként szervezett formában, személyes élményeikkel, tapasztalatukkal segítsék, támogassák iskolánk tehetséggondozói tevékenységét. A csoportos foglalkozások, nyílt projektbemutatók, az elért eredmények közös ünneplése, elismerések nyílt rendszere tovább erősíti a személyes motivációt, a személyes jelleget.