Intézményünk 1996-ban történő alapítását követően zeneművészeti és táncművészeti ágon kezdte meg, majd 1999-től további szín-és bábművészeti, valamint képzőművészeti ágon is folytatja működését.
2007-ben iskolánk minősített alapfokú művészetoktatási intézmény címet nyert el. Művészetoktatásunkban - az esélyegyenlőség jegyében - minden tanulónk számára igyekszünk adottságainak megfelelő, hatékony oktatást biztosítani, ugyanakkor kiemelt figyelmet fordítunk a személyre szóló tehetséggondozó munkára is. Nevelőtestületünk minden tagja tudatosan elkötelezte magát erre a feladatra, amit a pedagógiai programunkban is megfogalmaztunk.
Iskolánkban 20 művésztanár, pedagógus végez oktató, nevelő munkát és mind a négy művészeti ágban foglalkozunk tehetségneveléssel. Törekszünk az egyéni képességek, készségek korai felderítésére, individuális és differenciált oktatással a tehetséggondozásra és fejlesztésre. Célunk, hogy az érdeklődő tanulók ne csak a nagyobb városokban, hanem a környékbeli kisebb településeken, valamint a hátrányos helyzetű térségekben is részesülhessenek művészeti oktatásban.
Növendékeink több tanszakon is rendszeres résztvevői tanulmányi versenyeknek, pályázatoknak, iskolánk egyéni eredményekkel is büszkélkedhet. Minden tanévben van szakirányban továbbtanuló növendékünk.
A Violin Művészeti Iskola felvállalja dunaújvárosi székhelyén és a vonzáskörzetében működő 12 telephelyén Tehetségpont létrehozását és működtetését. Tehetségpont hálózatba való bekapcsolódás után munkánk középpontjában továbbra is az intézményünk 800 tanulója áll. Az iskolán belüli és kívüli fejlesztésük érdekében kívánjuk bővíteni lehetőségeinket. Keressük és kiépítjük a kapcsolatot a régiónkban már működő Tehetségpontokkal, és konzultációkat szervezünk gyakorló szakembereikkel.
Kapcsolatban állunk a Magyar Zene és Művészeti Iskolák Szövetsége Fejér Megyei elnökségével és az Alapítványok és Magániskolák Egyesületével.
A kezdetektől kiemelt feladatunknak érezzük a tehetségkutatást, tehetségfejlesztést a zene-, tánc-, képző- és ipar-, valamint szín- és bábművészeti ágak területén: a kiemelkedő tehetségek felismerését, gondozását, versenyeztetésüket, felkészítésüket közép- és felsőfokú művészetoktatási intézményekbe.
A tehetséggondozást szolgálja az iskolánk által évente megrendezésre kerülő Fejér Megyei Művészeti Iskolák Zenei Találkozója, nyári tánctáborok, megyei, regionális és országos zenei, színművészeti és táncművészeti versenyeken való részvétel, képzőművészeti kiállítások szervezése.
Az iskola megalakulása óta eltelt 16 év alatt jelentős emberi és szakmai kapcsolatrendszerre tettünk szert:
- Rendszeres kapcsolatot tartunk a megyei művészeti iskolákkal
- Művészeti szakközépiskolákkal
- Fővárosi és vidéki szakmai közösségekkel
- Pedagógiai szakértőkkel és szaktanácsadókkal
- Helyi, megyei és országos szakmai egyesületekkel, alapítványokkal
Az együttműködő intézmények a Tehetségpont megalakulását követő első időszakban a megye művészeti iskoláiból tevődnek össze. Felvesszük a kapcsolatot a közeli regionális tehetséghálózat szervezeteivel, kollégáink több tehetség témájú képzésekre is bejelentkeznek az év folyamán.
Jó kapcsolatunk van a helyi és a megyei sajtóval is, így a program nyilvánosságra hozatala is biztosított. Az intézmény a tehetségsegítő programját egyéb pályázati forrásból és szponzorok megkereséséből is finanszírozza, az intézmény napi működése kiváló helyszínt és szakmai hátteret biztosít a programnak.
Kiállításokat, bemutatókat, koncerteket szervezünk, tehetséges tanulóink fellépéseikkel színesítik Dunaújváros, Rácalmás, Pusztaszabolcs, Beloiannisz, Sárbogárd, Cece, Dunavecse kulturális életét.
Intézményünk alapfeladata, hogy a maga sajátos eszközeivel, érzelmi és esztétikai neveléssel járuljon hozzá egy sokoldalú, művelt, érett, kreatív személyiség kialakításához.
A szervezet fő profilja a művészeti nevelés. Zenei és táncos kiselőképzős foglalkozásokat tartunk óvodásoknak, ahol helyi képességfelmérést is végzünk.
Az általános-közép és főiskolás korosztály részére 13 hangszeres tanszakot működtetünk, festészetet és textilművességet tanítunk, néptáncot, moderntáncot, kortárstáncot és társastáncot oktatunk, valamint színjátékot.
Zenészeink között minden évben van szakirányú továbbtanuló gyermek, néptáncosaink rendszeres résztvevői az országos és nemzetközi szakmai fesztiváloknak, magyar bajnok társastáncosaink vannak, színjáték tanszakon tanulóink országos tanulmányi versenyek és fesztiválok rendszeres résztvevői, egyikőjük jelenet-pályázatát bemutatta a Vígszínház.
A Fejér Megyei Művészeti Iskolák Zenei Találkozója, Violin Gála, Kistérségi Zenei Találkozó, Színjátszó Találkozó, Képzőművészeti Kiállítások rendezvényeink a tehetséggondozás jegyében születtek meg.
A Violin Alapfokú Művészetoktatási Intézmény igazgatósága, művészeti munkaközösség vezetői garantálják, tantestülete vállalja a programok végrehajtását. Iskolánk egy nonprofit kft. fenntartásában, önállóan, a civilség függetlenségében működik, segítőnk továbbá művészeti alapítványunk, mely szervezetek anyagi és erkölcsi támogatása biztosítja munkánkat.
Az alapítvány folyamatos pályázó (KÖZOKA, OKM, NFÜ), és folyamatosan keresi a lehetséges szponzorokat, támogatókat.
A működési támogatások jelenős segítséget nyújtanak a tehetséggondozó programunkban résztvevő növendékeink versenyeztetésében, mivel a felkészítő különórák és versenyek járulékos költségeinek biztosítását pályázati forrásokból tudjuk megteremteni.
Fenntarthatóságunkat az elmúlt 16 évben - és reméljük a jövőben is- részben az állami normatív hozzájárulás, részben a térítési díj- és tandíjrendszerünk adja. Térítési- és tandíjrendszerünk alapelve a szociális érzékenyég, így szabályzatunk alapján a hátrányos helyzetű növendékeink számára oktatásunkat ingyenessé tettük. Mivel intézményünk
Iskolánk rendelkezik olyan pedagógusokkal, akik e tevékenységet segítik:
- Puskásné Radnó Ágnes igazgató, minősítési szakértő, aki munkája elismeréseként a Magyar Köztársasági Bronz Érdemkereszt tulajdonosa
- Tomcsányi Éva nívódíjas balettmester, az első Állami Alapfokú Táncművészeti Iskola megalapítója, pedagógiai szakértő, aki munkája elismeréseként a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt tulajdonosa
- Wünsch László koreográfus, nívódíjas balettmester, a Dunai Vasmű Táncegyüttes koreográfus-vezetője, több Táncegyüttes alapítója, Dunaújváros és vonzáskörzetében máig több Néptáncegyüttes vezetője, igazgató helyettes, aki munkája elismeréseként a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt tulajdonosa
- Tánczos Krisztina drámapedagógus, szaktanácsadó, közoktatási szakértő
- Novák Edith iparművész, számos kiállítás szervezője, aki képi kifejezés és pszichológia szakirányban továbbképzésben vesz részt
- Iker Józsefné néptánc pedagógus, szakmai munkásságában szerepel a cecei Gerlice, pusztahencsei Vadvirág és sárbogárdi Népi Együttesek tánccsoportjainak alapítása és vezetése.
Az intézményben dolgozó művésztanárok az elkövetkező évben is minimum négy helyi művészeti program lebonyolítását vállalták fel. Koncertek, néptánc találkozók, színházi előadások, kiállítások jellemzik az éves munkánkat. Pedagógusaink folyamatosan képzik magukat, a tehetség kibontakoztatásának témakörében saját tapasztalataikat bővítve.
Tervezett programjaink, rendezvényeink a megalakulásunk utáni első évben:
1) - Tehetségkeresés, tehetségazonosítás:
Az intézménybe belépő minden tanuló szűrése a jelenleg kifejlesztésre kerülő egyéni képességvizsgálat és művészeti áganként specifikus képességek eszközeivel tervezzük.
- tehetségazonosítás - a tanév első negyedében, beiratkozó növendékeinknél, kreatív feladatsorok, tesztek, kérdőívek alkalmazásával, a szülői és az általános iskolai háttér feltérképezésével.
2) - Tehetséggondozás, fejlesztés:
a) - Az egyéni fejlesztő programok, mentorprogramok
- A tehetség kiválasztás és fejlesztés során kiválasztjuk a tehetséggondozó programban résztvevő diákokat és számukra a tanév során - illetve egyes esetekben a szorgalmi időszakon kívül is - megfelelő színvonalú gyakorlási lehetőséget biztosítunk, olyan eszközpark rendelkezésre bocsátásával, amit saját erőből nem érhetnének el, azonban szakmai fejlődésük szempontjából létfontosságú. A szükséges eszközparkot, a jó minőségű hangszereket, rajzeszközöket, jelmezeket, kellékeket a diákokkal egyeztetve, igényeikhez mérten biztosítjuk. Továbbá a tervezett mentor program alapján mentorokat jelölünk ki, akik nyomon követhetik a tanulók fejlődősét, tartják a kapcsolatot a szülőkkel és az egyéni fejlesztő foglalkozásokon fejlesztik művészi képességeiket.
- A fejlesztő programok hatékony működésének folyamatos figyelése csoportos munkában történik. Szakmai munkaközösségek félévente értékelik a tanulók előrehaladását a mentori munka eredményességét.
b) - Tehetséggondozó versenyek, rendezvények:
Biztosítjuk diákjaink részére az iskolán kívüli szakmai programokat, megmérettetéseket. A diákok - valamennyi, az iskolában oktatott művészeti ágat érintően - rendszeresen részt vehetnek az általuk választott művészeti ágat érintő, neves szakemberek bevonásával megvalósuló szakmai előadásokon, műhelyfoglalkozásokon. Mindezeken túl pedig minden lehetséges eszközzel segítjük őket, hogy országos tehetséggondozó programokba is bekapcsolódhassanak.
Kiemelt tehetséggondozó szolgáltatásaink:
- Fejér Megyei Művészeti Iskolák Zenei Találkozója
- Violin Gála
- Kistérségi Zenei Találkozó
- Színjátszó Találkozó
- Képzőművészeti Kiállítások
Az intézményben tanuló legtehetségesebb tanulóinkat felkészítjük megyei, regionális és országos művészeti versenyekre, melyeken rendkívül eredményesen szerepelnek
- tehetség tanácsadás - a tanévben folyamatosan - pályamodell nyújtása, továbbtanulási lehetőségek ismertetése. Tudatosítanunk szaretnénk a szülőben, hogy a tehetséges gyermek nagyon fontos emberi és társadalmi érték.
- térégi művészeti találkozók, gálák szervezése
- továbbképzések szervezése
- nyílt napok szervezésével mutatjuk be tehetséggondozó munkánkat szűkebb és tágabb környezetünknek
- művészeti pályázatok, tehetségkutató versenyek szervezése és ezeken való folyamatos részvétel a tanév folyamán
- koncertek, színházak, kiállítások látogatása - a tanév során több alkalommal
- kiállítások rendezése - a tanév folyamán több alkalommal
- nyári tánctábor szervezése
1) - Szakmai alapok
Iskolánk nevelőtestülete megyei és regionális szinten ismert és elismert, a jogszabályban előírt szakmai végzettségi követelményeknek megfelelő szakemberekből áll, mind a zene- tánc-, képző- és színművészeti területet illetően. Ez az iskola diákjai részvételével megvalósuló különféle rendezvényekről érkező pozitív visszajelzések mellett azért is fontos, mert oktatóink kapcsolati tőkéjét felhasználva a tehetséggondozó programba tervezett szakmai előadások és műhelyfoglalkozások vezetésére biztosítani tudjuk az adott szakterület legjobb képviselőit. Pedagógusaink folyamatosan képzik magukat, a tehetség kibontakoztatásának témakörében saját tapasztalataikat bővítve.
2) - Tehetségpont tevékenységének pedagógiai és pszichológiai alapja
a) - Az intézmény folyamatosan dolgozza ki a tehetséggondozás alapjául szolgáló intézményi helyzetelemzés és tehetséggondozó fejlesztési tervet, melyben meghatározza művészeti tehetséggondozásának elméleti alapjait, rövid és hosszú távú fejlesztési terveit.
b) - több pedagógus rendelkezik a tehetséggondozáshoz szükséges szakmai ismeretekkel
c) - Kidolgozásra kerülnek az intézmény kiemelt tehetséggondozó programjainak és rendezvényeinek szakmai specifikációi és az ahhoz kapcsolódó minőségbiztosítási rendszerek
d) - Kidolgozásra kerülnek az intézményben működő mentor programokhoz kapcsolódó színművészeti, képzőművészeti, táncművészet és zeneművészeti egyéni fejlesztési tervek rendszere
3) - Szakmai háttér
a) - Az intézmény művészetoktatási tehetségpontként regisztrálja magát.
b) - A projektben részt vevő diákok rendszeresen részt vehetnek az általuk választott művészeti ágat érintő, neves szakemberek bevonásával megvalósuló szakmai előadásokon, műhelyfoglalkozásokon. Mindezeken túl pedig minden lehetséges eszközzel segítjük őket, hogy országos tehetséggondozó programokba is bekapcsolódhassanak.
c) - Tehetségpont koordinátor kollégánk folyamatosan részt vesz a szakmai rendezvényeken és koordinálja intézményünk szakmai programjait
A tehetségekkel való foglalkozásokat az iskolai munkán túl anyagi ellenszolgáltatás nélkül végzik vezető tanáraink. Koncertjeinket, kiállításainkat, előadásainkat színházakba, művelődési házakba, templomokba, könyvtárakba szervezzük. Nyári művészeti táborainkban számíthatunk korábban végzett, sikeres eredményeket elért tanítványaink segítségére is.
A hatékonyság számunkra azt jelenti, sikerül-e a legtöbbet kihozni a tehetséges növendékekből, azaz mindent, amire képesek, megtalálják-e azokat a témaköröket, tevékenységeket, ami érdekli őket, amiben elmélyednek, és ami által sikerélményhez juthatnak. Minél több ilyen gyerek lesz az iskolában, annál sikeresebb a mi tevékenységünk. Eredményeinkre folyamatos visszajelzéseket, értékeléseket kapunk és várunk, mindezek ismeretében új tervek, elképzelések születhetnek.
Nevelőtestületünk fontosnak tartja a tehetséggondozó tevékenységet, annak kidolgozásában, lebonyolításában aktívan részt vesz.
- Az intézmény minőségirányítás programja tartalmazza az elégedettség-méréseket (szülők, pedagógus, gyerek) és az irányított önértékelést.
- Szakértői értékelések, összegzések
- Programjainknak és eredményeinknek igyekszünk megfelelő nyilvánosságot biztosítani, a helyi média segítségével.
- Szponzorok és támogatók megkeresése
Tehetséggondozó munkánk várható eredményei: zenei-, színjátszó- és táncversenyeken, képző - és iparművészeti pályázatokon elért eredmények, helyezések, sikeres középiskolai-főiskolai felvételi vizsgák, illetve a hosszabb életpálya sikerei.
Célunk az egyenlő esélyek megőrzése, a tehetséges növendékek maximális támogatása, személyre szabott tehetséggondozás a kidolgozásra kerülő egyéni fejlesztési tervek alapján.
Mint minden alapfokú művészetoktatási intézményben, növendékeink egyéni oktatásban és csoportos oktatásban vesznek részt, ahol a tanár-diák viszony alapvetően személyes jellegű, a mester-tanítványa viszonyon alapul.
Az intézmény már kezdetektől fogva úgy rendezkedett be, s építette fel stratégiáját, hogy kerülje a hivatalszerű működést. Ennek oka, hogy a vezetőség munkájában mindig is a kapcsolatorientált vezetői stílust részesítette előnyben a feladat-orientálttal szemben, és ezt a szemléletet vallja nevelőtestület is. Emellett fontos kiemelni, hogy a művészetoktatás - lévén nem kötelező oktatási forma - sokkal erősebb és hatékonyabb kapcsolat kiépítését igényli a szülő és pedagógus között, mint arra az egyéb közoktatási intézmények lehetőséget teremtenek.
Iskolánk a növendéket sokkal inkább bevonják az órába, s a tanár-diák kapcsolatot egyfajta partneri kapcsolatként definiálják. E módszerek mindenképpen eredményesebben motiválják a tanulókat, illetve nyitottabbá teszik őket, ezáltal elősegítve a személyre szabott képzést, fejlesztést.