Óvodánk Budapest peremkerületében, Pesterzsébeten található, ahol a szociokulturális összetétel nagyon változatos képet mutat. Megtalálhatók a nagyon jó anyagi körülmények között élő családok gyermekei, de szép számmal járnak hozzánk olyan gyermekek is, akik hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetű családban élnek. A gyermekekkel eltöltött idő kevés, a családok hajszolt életet élnek. Az értékvesztés a gyermeknevelésben is egyre inkább szembetűnő, a gyermekek esélyegyenlőségét az óvoda igyekszik megteremteni.
9 gyermekcsoportban, két tagóvodában 220 gyermek nevelését, oktatását, fejlesztését valósítjuk meg nyugodt, biztonságos és esztétikus környezetben, elismert színvonalon immár 45 éve.
A gyermekek nevelése érdekében az óvoda helyi nevelési programjában kiemelten jelen van a játék, a mozgásfejlesztés, és a környező világ tevékeny megismerése. Speciális nevelési terület a német nemzetiségi nevelés, és a magyar hagyományok ápolása. A felzárkóztatás mellett a gyermekek tehetségének kibontakoztatása, továbbfejlesztése, a tehetségek gondozása elengedhetetlen feladatunk.
"Az ember születésétől, a világ birtokba vételére és az élet gazdagítására beállított lény" -
mondja ki Lückert alaptételként, a tehetség és intelligencia vizsgálatok modernizálásával kapcsolatban. Ebből kiindulva tehetséggondozásunk célja az, hogy a jövő generációja rendelkezzen gazdag lelkivilággal, rá tudjon látni, meg tudja érteni és fel tudja használni mind azokat az értékeket, amelyek a környezetükben jelen vannak. Legyenek egészségesek, gazdagodjon lelkiviláguk, legyenek képesek, a szépség és a rútság felismerésére és megkülönböztetésére a természetben, az emberi életben és a különféle alkotásokban. Felnőttként energikusak, életvidámak legyenek, az esztétikum hassa át életüket, úgy, hogy azt munkájukban, magatartásukban, környezetükben, életük alakításában is meg is tudják valósítani önmaguk és környezetük gyönyörködtetésére. Harmonikussá váljanak.
Az eltelt években minden lehetőséget megragadtunk annak érdekében, hogy a helyi óvodai programunk keretében megteremtsük a megfelelő feltételeket fenti célok elérése érdekében.
A belső tartalom mellett a külső forma is fontos a fejlesztés szempontjából, ezért a csoportszobát, az óvoda arculatát is ennek megfelelően alakítottuk, hiszen minden, ami a kisgyermeket körülveszi fejlesztően hat a gyermekek esztétikai érzékének alakulására.
Valamennyi gyermek számára lehetővé tesszük, hogy minél több cselekvő tapasztalatra tehessen szert.
A tevékenység irányításában érvényesül, az egyéni bánásmód, a differenciálás, a fokozatosság, a komplexitás, a szabadon választhatóság, ahol teret adunk a gyermeki önkifejező, és önérvényesítő törekvéseknek.
Megteremtettük az óvodánkban a tehetségek ilyen irányú fejlődésének feltételeit.
Évek óta részt veszünk a tehetséges gyerekek alkotásaival gyermekrajz kiállításokon és rajzversenyeken, ahol szép eredményeket érünk el. Magunk is rendezünk helyi rajzversenyt, e mellett mese - versmondó versenyt, melynek folyamata a kerületi CSILI Művelődési Központ által szervezett versenyeken, előadóalkalmakon való részvételünk. Minden tehetséges gyermek bemutatkozhat, eredményeinkre büszkék vagyunk.
A helyi nevelési programunk megvalósításában a komplexitásra törekszünk, az óvodaszintű rendezvényeinket igyekszünk művészi tartalommal megtölteni. Ilyenek: a Teréz napi szüreti mulatság, a Nemzeti délután, a Juniális.
A tehetség korai felismerésére, beazonosítására leginkább szakképzett óvodapedagógusainknak adott a lehetőség. A célzott megfigyelések a közös és egyéni tevékenység során, valamint játékba integrálva történnek. A tapasztalatot megbeszéljük a szülővel, és a tehetséggondozó szakemberekkel.
Óvodánk Budapest peremkerületében, Pesterzsébeten található, ahol a szociokulturális összetétel nagyon változatos képet mutat. Megtalálhatók a nagyon jó anyagi körülmények között élő családok gyermekei, de szép számmal járnak hozzánk olyan gyermekek is, akik hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetű családban élnek. A gyermekekkel eltöltött idő kevés, a családok hajszolt életet élnek. Az értékvesztés a gyermeknevelésben is egyre inkább szembetűnő, a gyermekek esélyegyenlőségét az óvoda igyekszik megteremteni.
9 gyermekcsoportban, két tagóvodában 220 gyermek nevelését, oktatását, fejlesztését valósítjuk meg nyugodt, biztonságos és esztétikus környezetben, elismert színvonalon immár 45 éve.
A gyermekek nevelése érdekében az óvoda helyi nevelési programjában kiemelten jelen van a játék, a mozgásfejlesztés, és a környező világ tevékeny megismerése. Speciális nevelési terület a német nemzetiségi nevelés, és a magyar hagyományok ápolása. A felzárkóztatás mellett a gyermekek tehetségének kibontakoztatása, továbbfejlesztése, a tehetségek gondozása elengedhetetlen feladatunk.
"Az ember születésétől, a világ birtokba vételére és az élet gazdagítására beállított lény" -
mondja ki Lückert alaptételként, a tehetség és intelligencia vizsgálatok modernizálásával kapcsolatban. Ebből kiindulva tehetséggondozásunk célja az, hogy a jövő generációja rendelkezzen gazdag lelkivilággal, rá tudjon látni, meg tudja érteni és fel tudja használni mind azokat az értékeket, amelyek a környezetükben jelen vannak. Legyenek egészségesek, gazdagodjon lelkiviláguk, legyenek képesek, a szépség és a rútság felismerésére és megkülönböztetésére a természetben, az emberi életben és a különféle alkotásokban. Felnőttként energikusak, életvidámak legyenek, az esztétikum hassa át életüket, úgy, hogy azt munkájukban, magatartásukban, környezetükben, életük alakításában is meg is tudják valósítani önmaguk és környezetük gyönyörködtetésére. Harmonikussá váljanak.
Az eltelt években minden lehetőséget megragadtunk annak érdekében, hogy a helyi óvodai programunk keretében megteremtsük a megfelelő feltételeket fenti célok elérése érdekében.
A belső tartalom mellett a külső forma is fontos a fejlesztés szempontjából, ezért a csoportszobát, az óvoda arculatát is ennek megfelelően alakítottuk, hiszen minden, ami a kisgyermeket körülveszi fejlesztően hat a gyermekek esztétikai érzékének alakulására.
Valamennyi gyermek számára lehetővé tesszük, hogy minél több cselekvő tapasztalatra tehessen szert.
A tevékenység irányításában érvényesül, az egyéni bánásmód, a differenciálás, a fokozatosság, a komplexitás, a szabadon választhatóság, ahol teret adunk a gyermeki önkifejező, és önérvényesítő törekvéseknek.
Megteremtettük az óvodánkban a tehetségek ilyen irányú fejlődésének feltételeit.
Évek óta részt veszünk a tehetséges gyerekek alkotásaival gyermekrajz kiállításokon és rajzversenyeken, ahol szép eredményeket érünk el. Magunk is rendezünk helyi rajzversenyt, e mellett mese - versmondó versenyt, melynek folyamata a kerületi CSILI Művelődési Központ által szervezett versenyeken, előadóalkalmakon való részvételünk. Minden tehetséges gyermek bemutatkozhat, eredményeinkre büszkék vagyunk.
A helyi nevelési programunk megvalósításában a komplexitásra törekszünk, az óvodaszintű rendezvényeinket igyekszünk művészi tartalommal megtölteni. Ilyenek: a Teréz napi szüreti mulatság, a Nemzeti délután, a Juniális.
A tehetség korai felismerésére, beazonosítására leginkább szakképzett óvodapedagógusainknak adott a lehetőség. A célzott megfigyelések a közös és egyéni tevékenység során, valamint játékba integrálva történnek. A tapasztalatot megbeszéljük a szülővel, és a tehetséggondozó szakemberekkel.
Óvodánk helyi nevelési programja kiemelt figyelmet fordít a testi nevelésre, a prevencióra, a gyermeki játékra, és a környezettudatos magatartás kialakítására. Mindezt áthatja a magyarságtudat erősítése, a szülőföldhöz való kötődés, mely a tevékenységi tartalmakban bontakozik ki. Speciális nevelési forma a német nemzetiségi nevelés. Nevelési céljaink érdekében határozzuk meg feladatainkat, melyeket a hagyományos ünnepeinkben teljesítünk ki.
Partnerintézményeinkkel a kerületben, valamint a délpesti régióban szorosan együttműködünk, céljaink elérése érdekében. Ünnepeink aktív résztvevője a Német Kisebbségi Önkormányzat Pesterzsébet, valamint a Német Hagyományápoló Szövetség Egyesület.
Egy tanévre felépített specifikus és konkrét programjaink:
- Teréz napi szüreti mulatság, melyen mind a 219 gyermek, testvérek, szülők, a helyi Nevelési Tanácsadó meghívott képviselője, az általános iskola, a gimnázium és az önkormányzat képviselője is részt vesz: ebből az alkalomból táncolnak mind magyar néptáncot, mind német nemzetiségi néptáncot műhelyünkből a gyermekek.
- Oktoberfest melyet az általános iskola és óvodánk együtt szervez, melyen a Lajta László Alapfokú Művészet Oktatási Intézmény német nemzetiségi zenekara koncertet ad, táncol a Kindergarten Műhelyünk gyermekcsoportja, és az iskola német nemzetiségi tánccsoportja is.
- Martintag, melyet szintén összehangolva ünneplünk 75 német nemzetiségi óvodásunk, estvérek, szülők az általános iskolák német nemzetiségi osztályai és azok szülei, pedagógusok. Az ünnep egy közös nagy szabadtéri esti lampionozással zárul a Pesterzsébet Önkormányzatának az épülete előtti téren.
- Advent: műhelyeinkből a gyerekek karitatív rendezvényen vesznek részt, melyet magyar nyelven a MOE kezdeményezésére a nyugdíjas óvodapedagógusok részére mutatnak be, németül pedig a SISY Idősek Klubja karácsonyi ünnepségét gazdagítják.
- Anyák napja meghitt ünnepén előtérbe kerülnek az éneklés mellet a kézműves munkák , mint ajándék.
- Juniális melyen mind a 219 óvodás részt vesz, szüleikkel, testvéreikkel, ez nem csak ünnep, hanem egyben tehetséggondozó nap is, melyre a kerületből mind a PEPI, az Önkormányzat, az általános iskolák, a gimnázium, a Nevelési Tanácsadó, a Német Önkormányzat és a Csili képviselője is meghívást kap. A szülők kiállítás keretében tekinthetik meg a Kis Kézművesek Műhelyének hagyományőrző alkotásait, gyönyörködhetnek magyar és német népi ruhában táncoló kis gyermekekben.
Műhelyeink programjai:
Kis Kézművesek Műhelye
- I: Műhelyfoglalkozás: Nemezelés nemezelő tűvel: a technika megismerése és kreatív képalkotás színes gyapjúból.
- II: Műhelyfoglalkozás: Kosárfonás technikájának megismerése, majd kreatívan kosárfonás, vagy gyékény virágkészítés.
- III. Műhelyfoglalkozás: kenderezés fortélyainak megismerése, makramé készítése kreatívan, csomózási technika megismerése.
- IV. Műhelyfoglalkozás: Szövés, amelyben korabeli szőttes övet készítünk, kreatívan, egyéni mintával.
- V. Műhelyfoglalkozás: Méhviasz gyertyakészítés, kihasználva a méhviasztáblák adta kreatív lehetőségeket, a technika megismerése után önálló fantázia szerint
- VI - X. foglalkozásokon megtekintjük a szentendrei skanzent. Kipróbáljuk a kenyér sütést, megcsodáljuk a korabeli kosárformákat, megnézzük a házak stílusos szépségét, rámutatunk a mindenütt felismerhető népi művészet elemeire.
- Hazatérve a következő 20 foglalkozás alatt a kirándulásból merített ötletek alapján kezdünk velük közös és egyéni alkotásba, amihez minden foglalkozás elejére a hangulatot egy, egy, óvodánk jól szavaló vagy éneklő óvodása teremti meg, egy - egy magyar verssel, mesével, vagy népdallal. Így szeretnénk beintegrálni óvodánk életébe a kis műhelyünket.
Minden foglalkozást egy 6-10 perces néptánccal zárjuk, komplexen fejlesztve a gyermekek képességeit és készségeit (mozgást, térkoordinációt, ritmus érzéket, számlálást).
A szép iránti fogékonyság felébresztése, a szép élvezésének és kifejezésének megalapozása, a gyermeki érzelemvilág gazdagítása fontos feladatunk. Ezeket a feladatokat csak úgy tudjuk megvalósítani, ha a ránk bízott gyermekek érzékszerveit folyamatosan fejlesztjük, sokféle élményben részesítjük:
"A szépséget szépnek látni, gyönyörködni, életforma"
/Székácsné Vida Mária/
- XI: Műhelyfoglalkozás:- eredeti, ősi motívumok megismerése után szabadon, kreatívan alkothatnak.
- XII. Műhelyfoglalkozás: - Tojásfa, illetve télen adventi koszorú készítés, tekintettel a helyi sváb hagyományokra is, mind a hagyományos magyar tojásfa, mind a német szalmakoszorús tojásfa kreatív díszítésű elkészítése.
- XIII. Műhelyfoglalkozás: - Anyák napi, illetve karácsonyi ajándék készítés, kreatívan, szabadon választott technikával.
- XIV: Műhelyfoglalkozás:- Batikolással díszítjük a jurtát. A kis kézművesek maguk batikolta kendőkkel díszítik fel a jurta falát, vagy közösen készítünk kontyos parasztház makettet.
- XV - XX: Műhely: - Virágvasárnapi szőnyeg készítés: nemezeléssel: Közösen készítünk egy nagy egészet a külön, külön nemezelt kis virágformákból Ez bekerül a jurta közepére, a földre.
- XXI-XXII: Műhelyfoglalkozás: - Korabeli bútorok készítése a jurtába, papírdobozok, szalvéta technika, festés és tapéta segítségével.
- XXIII-XXIV: Műhelyfoglalkozás: - Mit szeretnél még kis műhelyünkbe, a jurtába? Kreatív alkotás az eddig megismert technikák alapján, valamint agyagozással.
- XXV-XXVI: Látogatás egy kerámia műhelybe, agyagozás, kreatívan agyagedény készítés, melyet azután szintén a kiállításon helyezünk el.
- XXVII-XXVIII: Műhelyfoglalkozás: - Saját táskakészítés gyapjúból, egyénileg választott díszítéssel
- XXIX-XXX: Műhelyfoglalkozás: - Befejező alkalom, amelyen magyar és német nemzetiségi ruhákban mutatunk be mindkét területről táncokat.
Kindergarten Műhely
- I-IV foglalkozás: német gyermektáncok gyakorlása játékosan az Oktoberfest-re készülve. Őszi énekek. versek játékba integrált tanulása.
- V-VIII foglalkozások: dramatikus német nyelvű előadás kialakítása játékosan a Martintag - ra. Lampionkészítés. Német mesedramatizálás: LUMINA
- IX-XII foglalkozások: dramatikus német nyelvű előadás kialakítása játékosan Advent-re. Német karácsonyi dalokkal ismerkedünk. A SISSI nyugdíjas Kör idős tagjainak karácsonyi műsort ajándékozunk.
- XIII-XVI foglalkozások: német gyermektáncok gyakorlása játékosan a német nemzetiségi táncestre készülve. Új játék tanulása: Mein rechter Platz ist frei. Állatok hangjának felismerése.
- XVII-XX foglalkozások: dramatikus német nyelvű előadás kialakítása játékosan anyák napjára készülve. Szókincsbővítés új versekkel.
- XXI-XXIV. Foglalkozások német gyermektáncok gyakorlása játékosan a juniálisra készülve.
- XXV-XXX. Foglalkozások: Szülőkkel közös kis piknikkel, nemzetiségi tánccal , játékkal az év lezárása.
Izgő-mozgók Tehetségműhelye
A foglalkozás anyaga
- A foglalkozás célja
- A foglalkozás eszközei
- A foglalkozás módszerei
- Időtartam
- Helyszín
1. Mérés
- A gyerek aktuális mozgásfejlettségének mérése
- Mérőlap
- Mérés, Dokumentum elemzés
- 45 perc
- Torna terem
2. Futó-fogó játékok
- Állóképesség fejlesztés
- Torna eszközök
- Bemutatás, bemutattatás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem
3. Zenés gimnasztika
- Hajlékonyság fejlesztése
- Kézi szerek
- Bemutatás, utánzás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem
4. Akadálypálya
- Gyorsaság fejlesztése
- Torna eszközök
- Bemutatás, bemutattatás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem
5. Támasz és függő gyakorlatok
- Kar és vállöv izmainak fejlesztése
- Torna eszközök
- Bemutatás, bemutattatás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem
6. Sor-váltóverseny
- Gyorsaság fejlesztése
- Torna eszközök
- Bemutatás, bemutattatás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem
7. Köredzés
- Erő-állóképesség
- Torna eszközök
- Bemutatás, bemutattatás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem
8. Labdás gyakorlatok
- Mozgáskoordináció fejlesztés
- Különbö-ző méretű labdák
- Utánzás
- 45 perc
- Torna terem
9. Futó-fogó játékok
- Térpercepció fejlesztés
- Torna eszközök
- Bemutatás, utánzás, gyakorlás
- 45 perc
- Udvar
10. Nyuszi-váltóra felkészülés
- Akadálypálya gyorsaság fejlesztése
- Kézi szerek
- Bemutatás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem, udvar,
11. Nyuszi-váltó
- Versenyszellem érősítés, kudarctűrés fejlesztése együttműködés
- Kézi szerek
- Bemutatás, végrehajtás, értékelés
- 45 perc
- Sport csarnok
12. Szertorna
- Erő állóképesség fejlesztése
- Tornaszer
- Bemutatás, utánzás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem
13. Óvodás olimpia
- Versenyszellem erősítése
- Torna eszközök
- Magyarázat, bemutatás, értékelés
- 45 perc
- Torna terem, sport csarnok
14. Óvodás olimpia
- Versenyszellem erősítése
- Torna eszközök
- Magyarázat, bemutatás, értékelés
- 45 perc
- Torna terem, sport csarnok
15. Labdajátékok
- előkészítő gyakorlatai
- Mozgáskoordináció, szabálytudat
- Különböző méretű labdák
- Bemutatás, utánzás, gyakorlás
- 45 perc
- Torna terem
16. Dobás gyakorlatok alkalmazása játékban
- Szem-kéz koordináció
- Különbö-ző méretű labdák
- Bemutatás, utánzás, gyakorlás
- 45 perc
- Udvar
17. Korcsolyázás
- Egyensúlyérzék, mozgáskoordináció
- Korcsolyavédő felszerelés
- Bemutatás, utánzás, gyakorlás
- 45 perc
- Korcsolya pálya
18. Challenge day
- Együttműködés, csapatszellem
- Torna eszközök
- Bemutatás, utánzás
- 90 perc
- Sport-pálya
19. Úszás
- Mozgáskoordináció
- Oktató eszközök
- Bemutatás, utánzás gyakorlás
- 60 perc
- Uszoda
20. Lovaglás
- Egyensúlyérzék, mozgáskoordináció, együttműködés
- Ló, egyéb szerszám
- Bemutatás, utánzás gyakorlás
- 90 perc
- Lovarda
21. Úszás
- Mozgáskoordináció
- Oktató eszközök
- Bemutatás, utánzás gyakorlás
- 60 perc
- Uszoda
22.Túra
- Kitartás, állóképesség, csapatszellem,
- Túra felszerelés
- Séta, magyarázat, beszélgetés, bemutatás, gyakorlás
- 180 perc
- Visegrád
Fontos számunkra, hogy műhelyeink fenntartható legyen. Azok a tehetséges gyermekek, akik a Baross Oviba járnak fontos, hogy tovább fejlődjenek, és személyiségük kibontakozhasson minden területen. A szakképzett óvodapedagógusok a szakmai munka további folytatására garancia. A műhelyeink anyag és programköltségeinek távlati finanszírozására támogatóként megnyertük az óvoda alternatív törekvéseit támogató Kindergarten Alapítványt, mely segíti továbbvinni a megkezdett munkát.
A Pesterzsébeti Német Kisebbségi Önkormányzat és a Német Hagyományokat Ápolók Szövetsége Egyesület is aktívan támogatja óvodánkat, mind eszközvásárlásban, mind programjaink helybiztosításában komoly segítséget nyújtanak.
Tehetséggondozó szakemberek:
Gerber Pál
- adjunktus az ELTE Tanítóképző Főiskola ábrázolás tanszékén
Pappné Gazdag Zsuzsanna
- gyógy testnevelő, kisgyermekkori mozgásfejlesztés szakértő
Pappné Gazdag Zsuzsanna
- külsős tehetség tanácsadó szakember: Gyógy testnevelő tanár, Közoktatási szakértő, Kisgyermekkori mozgásfejlesztési szakértő
Nagy Mátyásné
- német nemzetiségi óvodapedagógus
Magyar GÉNIUSZ Projektiroda és a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége szervezésében megvalósult 3X10 órás továbbképzésen 30 k.p.
Boda Kamilla
- Klinikai szakpszichológus: Pesterzsébet Nevelési Tanácsadó
Szekeres Lászlóné
- Tehetségszakértő PEPI
Vasas Dezsőné
- Óvodai szaktanácsadó PEPI
A programunk célja a tehetséges gyermekek egyéni és komplex fejlesztése, ezért már a kiválasztáskor egy dokumentáció kialakítását kezdjük el, melybe rendszeres feljegyzést készítünk a gyermek fejlődésének alakulásáról, folyamatáról. Ezek a dokumentumok tartalmaznak egy-egy alkalomhoz kötődő megfigyelést, gyermeki munkát, és a gyermek részvételének eredményességét, mely folyamatos egyéni munkájának megfigyelésén alapul. Mérjük a fejlődés eredményét minden fejlesztési területen, hatásvizsgálatot végzünk személyiségük alakulása tekintetében. A heti rendszeres foglalkozások eredményességét a foglalkozást vezető pedagógusok közösen értékelik, de havonta egyszer megbeszélés keretében egyeztetnek az eredményességről és a további fejlesztési feladatokról.
A tehetség-tanácsadó szakemberek a projekt időtartama alatt, a megállapodásban rögzítetteknek megfelelően rendszeres szakmai betekintést tesznek és tanáccsal szolgálnak a további munkánkhoz. A projekt végén, a hatásvizsgálat elemzése után, az eredmények tükrében a szülőknek közös megbeszélést tartunk, majd egyéni tehetség tanácsadás keretében segítséget adunk a szakpszichológus közreműködésével, a továbblépéshez a tehetségfejlesztés területein.
Programjaink szakmai tapasztalatait, eredményeit a PEPI folyóiratában, a PEPITÁBAN közzé tesszük. Csatlakozunk a kerületi tehetségpontok programjaihoz, együttműködünk velük, kérjük szakmai segítségüket. A szülőket, érdeklődőket lehetőség szerint meghívjuk, és tájékoztatjuk a műhely programjáról, az élményképeket, beszámolókat közzétesszük az intézményi honlapon: www.barossovi.hu.
Kreatívan, a helyzethez alkalmazkodva, a gyerekek személyiségét és körülményeiket mindig figyelembe véve, előre gondolkozva és rugalmasan valósítjuk meg terveinket, a szükség szerint fellépő változásokról mindig tájékoztatást adunk minden illetékes felé, törekszünk arra, hogy munkánkat ne a bürokrácia, hanem a valós helyzet határozza meg, melyről azonban Önök felé időben tájékoztatást adunk. A munkában kiemelten fontos a partneri szemlélet a kollégák és a szakemberek között, ezt maximálisan érvényesítjük.