Alkalmassági kritériumnak tekintjük a tradicionális szakképző intézmény státuszt. Az iskola története 1959-re nyúlik vissza. Az intézmény folyamatos bővítések és fejlesztések eredményeképpen vált - a mindenkori követelményeknek, kihívásoknak megfelelően - szakmunkásképző iskolából olyan szakképző iskolává, amely egyszerre több iskolaformát (szakiskola, 1991-től szakközépiskola is) működtetve igyekszik kielégíteni a társadalmi, azon belül pedig a helyi iskolahasználók igényeit. Saját tanműhelyekben folyik a fokozatosan bővülő profilkínálatú képzés.
Az I. Szakiskolai Fejlesztési Programban való részvételünk nagyban hozzájárult a tanári kar szakmai-módszertani, mérési-értékelési kultúrájának fejlődéséhez, innovatív szemléletmódjának erősödéséhez. A hagyományos könnyűipar, építészet, faipar szakmacsoportos képzések mellett beindítottuk a közgazdasági, vendéglátás-idegenforgalom, a kereskedelem-marketing, informatika, gépészet és egyéb szolgáltatás szakmacsoportos képzéseket is. ECDL és felnőttoktatási intézménnyé és vizsgaközponttá akkreditáltattuk iskolánkat az élethosszig tartó tanulás lehetőségét kínálva ezzel.
Törekvéseinket több téren is visszaigazolják az eredmények. A szakmai versenyeken igen eredményesen szerepelnek tanulóink országos szinten is. Az ún."hozzáadott pedagógiai érték" alapján készített országos iskolarangsor legelején helyezkedik el iskolánk (Lásd.: A középiskolai munka néhány mutatója, OKI, Bp.).
E "hozzáadott pedagógiai értékhez" hozzájárulnak azok a tanórán kívüli iskolai programok is, amelyeket igyekszünk úgy megszervezni, hogy a tanulóifjúság legszélesebb rétegeit vonjuk be. Szinte minden hónapnak van rendezvénysorozata egészségnevelési, környezetnevelési, közlekedési, bűnmegelőzési stb. hónap néven, ahol vetélkedőkkel, pályázatokkal, kiállításokkal, előadásokkal teremtünk lehetőséget, hogy a tanulók minél inkább kipróbálhassák, fejleszthessék képességeiket a legkülönbözőbb területeken.
Különösen fontosnak tartjuk az iskola névadója tiszteletére rendezett Veress Ferenc Hét rendezvénysorozatunkat. A tantestület tehetséggondozó munkájával tovább kívánjuk növelni az ún. "hozzáadott értéket" egy olyan iskolában, ahol a szülők döntő többsége 8 általánost, illetve szakmunkás bizonyítványt szerzett, jelentős a hátrányos tanulók száma, nő a roma tanulók aránya.
Az NT programhoz való hálózati kapcsolódás nagyban hozzájárul a tanulók, szülők, pedagógusok együttműködésének javításához, ami elengedhetetlen az eredményes nevelőmunkához, az azonosított tehetséges diákok fejlesztéséhez.
Elhivatottságunkat pedagógiai programunk dokumentálja, hiszen meghatározza az intézményben alkalmazott tehetséggondozást célzó tevékenységeket. Így kiemelten foglalkozunk a szakmacsoportos képzéshez, a környezeti neveléshez, a sporthoz, a drámapedagógiához, a kommunikációhoz illeszkedő tehetséggondozással.
Fő céljaink az élethosszig tartó- és a továbbtanulásra való felkészítés, magas szintű szakmai tudás átadása, a tehetséggondozás, a versenyfelkészítés. Tapasztaljuk, hogy a társadalmi értékképzés szükségessége a tehetség mint emberi potenciál felé fordította a figyelmet. Látókörbe kerültek a nem tradicionális populációban (hátrányos helyzetűek, etnikai kisebbségek) felfedezhető tehetségek is. Szakképző iskolaként olyan közoktatási területen végezzük a tehetséggondozást, ahol az alulteljesítő és hátrányos helyzetű tehetségek azonosítása és fejlesztése rendkívül nehéz feladat, mert egy többnyire kudarcos iskolai szakasz után kényszerválasztás vagy a tankötelezettség teljesítése miatt iratkoznak be a tanulók, s ez kihat motiváltságukra, teljesítményükre.
Ez a többnyire tanulási zavarokkal küzdő, szociokulturális elmaradással terhelt tanulói csoport önállóan nem képes a kihívásoknak megfelelni. A tantestület tagjainak elhivatottsága, szakértelme az utolsó integrációs segítséget jelentheti számukra.
Összefoglalva:
1) - A Veress Ferenc Szakképző Iskola kollektívája képes oktatási és nevelési programjának kiszélesítésével, objektívebb azonosítási kritériumokkal, újfajta nevelési tényezőkkel, tehetségtantervekkel, speciális programokkal hozzájárulni a tehetséges egyének teljes személyiségfejlesztéséhez.
2) - Az országos, regionális, megyei, városi tanulmányi versenyeredmények, a szakma kiváló versenyeken elért 1-10. helyezések bizonyítják, hogy tudjuk azonosítani és hatékonyan fejleszteni az átlagosnál magasabb képességekkel rendelkező tanulókat.
3) - Az iskola pedagógusainak, szakoktatóinak szakértelme, elhivatott tevékenysége a biztosíték a tehetséges fiatalok eredményes azonosítására és fejlesztésére. Mindkét iskolatípusban vannak tehetséges diákok, akik nagyon szívesen kapcsolódnak be tanulmányi-, szakmai- és sportversenyekbe, pályázatokba. Tanulóink önértékelése alacsony fokú, ezért legtöbben iskolai szintű programokon vesznek részt. A Veress Diákalapítvány támogatásával valósulnak meg a díjazások, jutalmazások.
Együttműködés:
Közreműködő szakemberek:
Felkérjük
- Balogh László - tanár urat, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács alelnökét, a Magyar Tehetséggondozó Társaság elnökét,
- Polonkai Mária - tanárnőt, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Közoktatási Munkabizottságának tagját, Nemzeti Tehetségprogram Iroda főtanácsadóját,
- Vassné Dömötör Rozália - főigazgatónőt, a Hunniareg Pedagógiai Intézet vezetőjét a szakmai tanácsadásra, segítségnyújtásra.
Egy pedagógusunk tagja a Tehetséggondozó Társaságnak. Rajta keresztül tájékozódunk az aktuális rendezvényekről. Lehetőség szerint részt veszünk a szakmai konferenciákon.
Hatókör: települési, intézményi, helyi
A Tehetségpont tevékenységét a pályaválasztási program keretében kiterjesztjük a város és a megye általános iskolásai felé. A versenyszervezés kapcsán országos ( terveink szerint határon túli ) kapcsolatrendszert építünk ki a középiskolákkal.
Együttműködések:
1) - A működés során hatékony együttműködést kívánunk megvalósítani a felsőoktatási intézmények közül a DE Pszichológiai Karával.(A kapcsolatkeresés célja szakmai segítségkérés a tehetségfejlesztésben szerepet vállaló szervezettől.)
2) - Hatókörünket bővítjük olyan partnerek bevonásával, amelyek tanulóink rendszerszerű tehetségfejlesztésében hatékony segítséget nyújthatnak
- Hajdúböszörményi Egységes Pedagógiai Szakszolgálat
- Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet
- Hunniareg Pedagógiai Intézet
- Hajdúsági Múzeum
- Petőfi Irodalmi Múzeum
- Déri Múzeum
3) - Fontosnak ítéljük a szülőkkel való együttműködést.
4) - A továbbiakban is törekszünk a Veress Diákalapítvánnyal kialakított hatékony együttműködésre.
5) - Részt veszünk olyan konferenciákon, ahol a tehetséggondozás aktuális kérdéseiről tájékozódhatunk. Kapcsolatot alakítunk ki a már létező tehetségpontokkal.
6) - Tervezzük a városi tehetségnap keretében a helyi Tehetségpontokkal a közös részvételt, bemutatkozást.
7) - Szeretnénk igényelni a NTP 30 órás díjtalan képzési lehetőségét pedagógusaink részére.
A Veress Ferenc Szakképző Iskola mint tehetségpont a tehetségesek és az alulteljesítő tehetségesek differenciált pedagógiai fejlesztésével kíván foglalkozni. Ennek területei: a tanulási képességek (figyelem, emlékezet, megértés, problémamegoldó gondolkodás) és a kreativitás, motiváció fejlesztése. A diagnosztikai, tanácsadói tevékenységhez kompetens szakembert biztosítására törekszünk. Munkánk során aktív kapcsolatot tartunk Hajdúböszörmény általános iskoláival, középiskoláival, a Debreceni TISZK-kel, a Hajdúböszörményi Egységes Pedagógiai Szakszolgálattal, a Széchenyi István Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégiumban működő Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programjával.
A koordináló munkát egy tehetségfejlesztési szakértő is segíti, aki a nevelőtestület tagja.
Megalakulásunk első évében a következőket tervezzük:
A tanév egyik kiemelt feladata a tehetséggondozás. Intézményi szintű intézkedési tervben rögzítjük tevékenységeinket, a megvalósítás, ellenőrzés, eredményesség, dokumentálás módját. Az intézkedési terv a humán, a reál, a szakmai munkaközösség-vezetők és a tehetségkoordinátor együttműködésével készült.
Tanórai keretek között:
a 11-12. évfolyamon az emelt szintű érettségire felkészítő órák: matematika, történelem, német, informatika tárgyakból.
Az informatikai tehetségsegítés területén célunk, hogy a 12. osztály végére az ECDL vizsga követelményeit teljesítsék a vizsgát vállaló tanulók. A National Instruments cég által szervezett LEGO ROBOT projektben való részvétel is zajlik a 2011-12. tanévben az emelt szintű képzés keretében külső mentor segítségével.
A kompetenciamérés eredménye azt mutatja, hogy országosan a hasonló középiskolákhoz képest magasabb értékeket érnek el tanulóink mind a szövegértés, mind a matematika területén. Törekszünk ezen értékek megtartására a differenciálás és a kompetenciafejlesztés eszközeinek alkalmazásával is.
A tanórán kívüli tevékenységgel megvalósított tehetséggondozási formák:
versenyekre felkészítő foglalkozások, versenyek szervezése, drámaszakkör, sportkör, könyvtári és hagyományőrző foglalkozások, nyelvtanulást és környezeti nevelést segítő programok, pályázatok, tudományos konferenciák (helyi szervezésű illetve együttműködés kulturális intézményekkel), rendhagyó órák, múzeumpedagógiai órák, iskolaújság és iskolarádió működtetése. A drámaszakkör tehetségműhelyként működik. A 10-15 fős csoport tagjai 30 órás tehetségfejlesztő programon vesznek részt.
Iskolán kívüli színtér
A szakmai rendezvényeken, fesztiválokon, kiállításokon az iskola megjelenése folyamatos és sikeres. Pincér és marketing szakmacsoportos tanulóink továbbra is rendszeresen látnak el hostessi feladatokat városi rendezvényeken.
A Zempléni-hegységben Füzérradványon saját nyári táborunk van, ahová tanulóink részére osztálykirándulások, szabadidős programok szervezését biztosítjuk.
Egyéb tevékenység:
szülői programok szervezése, ahol a tehetségről, az alulteljesítésről tartunk interaktív beszélgetést
az őszi, tavaszi nevelési értekezletünket is a tehetséggondozás témája köré csoportosítjuk, amelyen minden nevelő részt vesz
a Tehetségpont működéséhez kapcsolódó nyilvánosság biztosítása
A továbbiakban is szoros együttműködést valósítunk meg a Veress Diákalapítvánnyal, amely a tehetségfejlesztés eddigi leghatékonyabb anyagi támogatója volt. A forrásbővítést pályázatok írásával kívánjuk megvalósítani.