A Lányok Napja eredetileg amerikai kezdeményezésre jött létre és évente az összes csatlakozó országban ugyanazon a napon rendezik meg, idén 2016. április 28-án. A program hazai elindítója a Nők a Tudományban Egyesület (NATE), hosszú távú célja, hogy megfordítsa a lányok pályaválasztási szokásaiban napjainkban uralkodó trendet és felhívja figyelmüket a természettudományokhoz, technológiához, mérnöktudományokhoz és informatikához szorosan kapcsolódó pályákra. A NATE ebben a programban szorosan együttműködik az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetséggel, akiknek egy tavaly szeptemberi kimutatása szerint mintegy négyezer mérnöki állás betöltetlen ma hazánkban. Ez a hiány jelentősen csökkenthető lenne, amennyiben a lányok legalább olyan arányban választanának mérnöki pályát, mint amilyen arányban teszik ezt fiú társaik.
A fiatalok pályaválasztási döntésében meghatározó szerepet játszanak az őket tanító pedagógusok. Tapasztalatok azt mutatják, hogy a tanároknak kevés lehetősége van a tankönyveken túl is betekinteni a mérnöki, technikai és tudományos szakmák mindennapjaiba, ezért hozta létre a NATE a Tanárok a Lányokért Nap elnevezésű kezdeményezést. Az Egyesület célja, hogy segítséget nyújtson a tanároknak abban, hogy a diákjaik pályaorientálásához szükséges, hiteles, szakszerű információkat saját tapasztalat útján és első kézből szerezhessék meg. A tanároknak alkalmuk nyílik megismerkedni az innovatív cégek és intézmények valós elvárásaival és lehetőségeivel, így sokkal hitelesebben tudják informálni tanítványaikat.
A programot a 2016-os Lányok Napját népszerűsítő videóval nyitották meg, evvel is emlékeztetve a tanárokat, hogy a diáklányok már regisztrálhatnak az április 28-i programra. Az első egy órában középiskolás innovátor és kutatólányok előadásait hallgatták nagy érdeklődéssel. Megtudhatták többek között, hogy mi köze van Kertész Erzsébet „Szonya professzor” című lányregényének ahhoz, hogy valaki megszeresse a matematikát és tanárai valamint az EngAme Akadémia segítségével tudatosan készüljön az angliai továbbtanulásra. Bevezetést kaphattak annak a tudományába, hogy hogyan lehet őssejtekből ereket építeni vagy hogyan tanuljunk programozni. Lazításként meghallgathattak egy részletet az Utazás a Kémiába című musicalből, mely nem más, mint egy innováció egy kémia tanár részéről, aki énektanár kollégája segítségével inspiráló musicalt írt az iskola diákjai számára, hogy könnyebben barátkozzanak a kémiával.
A program végén interaktív, játékos kapcsolatépítésre nyílt lehetőségük a Lányok Napjára regisztrált cégek valamint felsőoktatási és kutató intézmények képviselőivel és megvitathatták az április 28-ra tervezett programokat.
A Tanárok a Lányokért Nap egyrészt a kapcsolati háló fejlesztésére másrészt az oktatás és a gazdasági szféra szereplői közötti híd építésre is szolgál. Az itt kialakult kapcsolatoknak köszönhetően színesíthető az oktatás is, a program beemelhető a tantervbe, hiszen a cégek képviselői szívesen tartanak ismertető előadást vagy speciális, fakultatív képzést a diákoknak.
Szigeti Fanni, a NATE ügyvezetője avval a kéréssel bocsátotta útjára a résztvevő tanárokat, hogy azok lehetőség szerint támogassák és ösztönözzék diákjaik részvételét a közelgő Lányok Napján, amikor a középiskolai tanulmányaikat folytató lányok nyílt napon ismerkedhetnek meg egy-egy cég, intézmény vagy egyetemi laboratórium tevékenységével.
A programhoz tizenöt város, Budapest, Debrecen, Gödöllő, Győr, Hatvan, Kecskemét, Miskolc, Nyíregyháza, Oroszlány, Pécs, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok, Vác és Veresegyház következő cégei csatlakoztak. A Nők a Tudományban Egyesület egy országos hálózat, tagjai női és férfi kutatók, egyetemi oktatók, mérnökök a tudomány és innováció minden területéről, akik közös elkötelezettséggel képviselik a nemek közötti esélyegyenlőség ügyét a tudomány és kutatás területén.
Az Egyesület célja, hogy vonzóvá tegye a technológiaorientált szakmákat a középiskolás lányok számára is és ezzel csökkentsék a mérnök és informatikus szakember hiányt. Feladatának tekinti, hogy konferenciák szervezésével és egy saját díj átadásával felhívja a figyelmet a női innovátorok társadalomban és gazdaságban betöltött szerepére. Szemléletformáló, stratégiai együttműködéseket alakít ki cégekkel és egyetemekkel, annak érdekében, hogy együttes összefogással, szektorokon átnyúló kooperációkkal tegyenek a nők alulreprezentáltsága ellen a tudományos és technológiai területeken.