Az Óvodánk nevelő testülete innovatív. Egyetértünk abban, hogy a prevenció mellett a gyermekek kiemelkedő képességének megkeresését is előtérbe helyezzük.
Észrevegyük és foglalkozzunk a többlet adottsággal, hajlammal, a "nyiladozó tehetségcsirákkal" ./Nagy Jenőné: Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata/
Óvodánk jelenlegi öt csoportjában 125 gyerek jár. A tankötelessé váló gyerekeknek ajánljuk fel a tehetséggondozó műhelyeinket, ahol egy szakvizsgázott tehetségfejlesztő, két szakvizsgázott fejlesztő és egy óvodapedagógus vezeti a foglalkozásokat. Tevékenységi formáinkhoz egy term négy sarkát -a felmérésnek megfelelően- alakítottuk ki. A helyet, az eszközöket, a meghittséget biztosíttuk. Heti rendszerességgel negyvenöt percben zajlanak a foglalkozások.
A gyerekek kiválasztásánál segítségünkre vannak a csoportban dolgozó óvodapedagógusok - az általuk a gyerekekről vezetett fejlődési, fejlesztési napló -, a fejlesztő pedagógus, logopédus és kérésre pszichológus.
A gyerekek számára előnyösek műhelyeink, mert:
- esélyegyenlőséget teremt -az adott nevelési évben tankötelezetté váló 5-6 éves gyerekek teljes köre résztvesz.
- önmegvalósításra ad lehetőséget.
- szociális fejlettségük hatására már élvezni tudják a páros és kiscsoportos együttléteket, munkát.
- iskola előtt új közösségbe kell beilleszkedni, más gyerekeket-felnőtteket elfogadni, alkalmazkodni.
- óvoda szinten találkozhatnak olyan gyerekekkel, akik hasonló érdeklődésűek és tudásúak, jól teljesítők.
Jelenleg a Hajdúnánási Óvoda Gyermekkert Intézményében működik négy tehetség műhely.
A továbbiakban az Intézmény Egységünk többi óvodája is szeretné megismerni ezt a lehetőséget és csatlakozni munkánkhoz. Csoporton belül a gyerekek kiemelkedő oldalának, motiváltságának felismerését, figyelemmel kísérését, differenciálását és ennek rögzítését tervezzük. Kisebb létszámú óvodák élni szeretnének azzal a lehetőséggel, hogy ezek a gyerekek vegyenek részt a több csoportos, nagyobb létszámú óvodában kialakított tehetségműhelyek foglalkozásain.
A szülők bevonása, tájékoztatása több területen is jelen van munkánkba, pl.: anamnézis felvétele a gyerekről, nyílt műhelybe való betekintési lehetőség, közös játék, beszélgetések, réteg szülői értekezletek, gyűjtő munka stb.
Az Általános Iskolai tehetséggondozással felvettük a kapcsolatot és Tehetségútlevelet küldünk gyerekeinkkel. Az útlevélben jelölhetjük, milyen foglalkozáson vett rész az óvodában, mit láttunk kiemelkedő képességének, milyen érdeklődésű, motiváltságú az iskolába menő gyerek. Majd figyelemmel kísérhetjük későbbi fejlődésüket.
Célunk a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Hajdúböszörmény és a városban működő, tehetséggondozással foglalkozó óvodáinak megkeresése, kapcsolati körünk bővítése, gyakorlati tapasztalatok szerzése.
Látogatást szeretnénk tenni a budapesti "Cseresznyevirág Óvodában" ahol már régóta folyik a tehetséggondozás, igy tapasztalatokat, ötleteket gyűjthetünk.
Tehetség Ponttá válva lehetőségünk lenne még több irányból segítséget kapni munkánk mélyebb szakmai megalapozására.
A 4. évüket betöltött gyerekeket óvodapedagógusaik megfigyelik. Az egyéni szükségletek, a speciális adottságok felfedezéséhez a Gardneri tehetségterületeknek megfelelően pontozással válogatunk /Nagy Jenőné: Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata című könyvének 9.számú melléklete alapján./
logikai-matematikai,testi-kinesztetikus tehetségterület: népi mozgásos játékok, mozgás, nyelvi, téri vizuális, zenei tehetségterületeket jelöljük.
Igy a nevelési év befejeztével réteg szülőiértekezleten tudjuk tájékoztatni a szülőket milyen tehetséggondozó műhelybe került a gyerekük, melyik pedagógus fog vele foglalkozni szeptembertől és kap tőle majd folyamatos tájékoztatást a gyermeke fejlődéséről.
Jelenlegi csoportjaink:
"Turbócsigák" vezető: Varga Anikó óvodapedagógus
Cél: Iránymutatás az egészséges életforma felé, a mozgás épüljön be a gyerekek mindennapi életébe. Legyen önként vállalt, játékos, jó dolog, ahol hasonló érdeklődésű barátok várják őket. Egészséges életmód, helyes mozgástechnika és testtartás alakítása.
"Varázsceruza" vezető: Révészné Varga Éva szakvizsgázott fejlesztőpedagógus
Cél: Sokféle vizuális technika felkínálásával a gyermekekben rejlő egyéni művészi hajlam kibontakoztatása, fejlesztése. Kreatív önkifejezésre, alkotó fantáziára buzdítás.
"Mágikus manók" vezető: Pap Sándorné szakvizsgázott fejlesztő pedagógus
Cél: Ízgalmas, várakozásra épülő problémahelyzetek révén a gyermekek logikus gondolkodásának fejlesztése. Fizikai és kémiai törvényszerűségek megismertetése, ismereteik gazdagítása. Személyiségük formálása, hogy felnőve alkotó módon tehessenek az élő környezetért.
"Csillagút" vezető: Bakó Andrea szakvizsgázott tehetségfejlesztő pedagógus
Cél: Mesei légkör kialakítása, ahol a gyerekek biztonságban érzik magukat, önkifejezésük természetessé válik. Verbalitás mellett, a metakommunikatív jelek helyes felismerése és alkalmazása dráma és szituatív játékok által.
A gazdagítás és dúsítás módszereit alkalmazzuk.
Foglalkozások felépítése:
-erős oldal fejlesztése, átlagon felüli adottságok erősítése. Segíteni abban a gyerekeknek, hogy egy-egy területen felhalmozott ismeretanyagot elmélyíteni, használni tudják. Kiemelve a kreativitást, a motiváltságot.
-tehetséggel összefüggő gyenge oldal kiegyenlítése. (Hiányosságok, amik a fejlődést nehezítik: pszichikus funkciók, szociális készségek.)
- megelőzés, légkörjavítás.
- olyan területek támogatása, amelyek kiegészítik a direkt tehetségfejlesztést. A feltöltődés biztosítása.
Szervezünk színház, kiállítás látogatást, kirándulást, közös programokat a szülőkkel (barkács-délután, játszunk együtt stb.), nyílt napokat egységünk óvodapedagógusainak.
Jelenleg óvodánk "Gyermekkert" alapítványa biztosítja az anyagi forrásokat.
A "Gyermekkerti Okos Baglyok Kuckójának" berendezéséhez az intézmény meglévő tárgyi forrásait használtuk fel, sok-sok kreatív ötlettel.
A műhelyek vezetői a munka beindításához minden lehetőséget megkerestek a meglévő csekély forráson túl:
- Kreatív hobbibolt támogatta a vizuális tevékenységet különleges anyagokkal.
- edző teremi gyermekfoglalkozásra mehettek ingyen a mozgással foglalkozók.
- ingyenes színházlátogatásra volt lehetőség.
- a szülőktől kaptak tornaszereket kölcsön a "Turbócsiga" műhelybe járók.
Az óvodavezetővel egyeztetve kértük, hogy az éves költségvetésbe a tehetséggondozás anyagi vonzatát is szerepeltesse, betervezze.