Az intézményünk több célú közös igazgatású intézmény, így van óvodai nevelés, általános iskolai oktatás és nevelés, négyévfolyamos gimnáziumi képzés, illetve kollégiumi nevelés is.
A tehetséggondozás során lényeges, hogy ne csak a képességeket fejlesszük, hanem az egész személyiséget, az érzelmi intelligenciát is.
A tehetséggondozást az óvodában kezdjük, ahol kiemeltnek tartjuk a szeretetteljes érzelmi és erkölcsi nevelést. Az óvodáskorú gyermek az érzékelésen, észlelésen és motoros folyamatokon keresztül tanul. E korosztály legfontosabb tevékenysége a játék, így számukra a tevékenységbe ágyazott tanulás a sikeres. Kiemelt feladatunknak tartjuk, hogy pozitív énképet fejlesszünk ki a gyermekekben. Eddigi tevékenységi területeink: Ábrázolás – művészeti tevékenység, Néptánc és népi játékok (zenei), Mese, vers (nyelvi)
Az általános iskola alsó tagozatán a gyermekek érzelmeire, kíváncsiságára, építve változatos, játékos tevékenységek biztosításával törekszünk egyéni megismerésükre, erre alapozva segítjük elő komplex fejlődésüket. A felső tagozaton is a tehetséges tanulóinknak felkészült pedagógusaink biztosítják a hátteret képességeik kibontakoztatásához. Nevelőmunkánk fontos területe az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás és tanórán kívüli tevékenységek megszervezése. Ezek hatékonyságát segítik a korszerű informatikai eszközök, amiket egyre nagyobb mértékben és szélesebb körben használnak kollégáink és diákjaink. Tevékenységeink:
1. Tehetséggondozó szakkörök (minden tehetségterületen)
2. Versenyek: házi, saját szervezésű (más intézmény tanulóinak is), külső szervezésű
3. Csatlakozás városi rendezvényekhez, programokhoz, mérésekhez, melyek a tehetség felismerésben /kibontakoztatásban segíthetnek
4. Egyénileg tehetséges diákok támogatása
5. Egyéb, tanórán vagy azon kívül megvalósuló tehetséggondozási tevékenységek
A gimnáziumi képzésünkre felvételi eljárás határozza meg a bejutást. Minden műveltségterületen kutatjuk a tehetséges gyerekeket, igyekszünk minden tehetségígéretet felfedezni, fejleszteni és nyomon követni. Az idegen nyelveket minden évfolyamon emelt óraszámban, a matematikát, a biológiát és az informatikát pedig az adott tanulmányi területen emelt szinten oktatjuk. A már ide járó tehetséges tanulók tanulmányi versenyeken vesznek részt. Az emelt szintű érettségire felkészítő csoportok is sok tantárgyból indulnak rendszeresen iskolánkban.
A kollégiumban a kollégistáknál a személyiség fejlesztése még szélesebb körben folyik. Mindez a teljes személyiség harmonikus fejlődését tudja biztosítani.
Az Öveges Diáklaborban a tanulók a mindennapi témákhoz szereznek ismereteket és végeznek kísérleteket, amelyek érinthetik a kémia, biológia, fizika és a földrajz területét is. Ennek a célja, hogy közelebb hozza a természettudományokat a diákokhoz. Ezt a munkát segíti a Nemzeti Tehetség Programban való részvétel is.
Az iskola nemzetközi kapcsolatrendszere is szerteágazó: testvériskolai kapcsolatokat tart fent, nemzetközi projektekben vesz részt.
A tehetségpont helyi szinten (óvoda, általános iskola, gimnázium, kollégium) foglalkozik az azonosítás során kiemelkedő tehetségekkel.
Igyekszünk jó partneri viszonyt működtetni Kecskemét város és a környező települések általános iskoláival, középiskoláival, óvodáival, alapfokú művészeti iskolával, közművelődési intézményekkel, múzeummal, civil szerveződésekkel. (Közös programok, közös projektek, versenyek, találkozók, nyílt napok.)
A tanulók szüleivel, iskolánk alapítványának kuratóriumával, szponzorokkal, támogató magánszemélyekkel is szoros kapcsolatot tartunk.
A tehetségazonosítás és -fejlesztés mellett a tehetségek közvetítésére is nagy gondot fordítunk, így a tehetséggondozásban érintett és érdekelt intézményekkel, szerveződésekkel folyamatos kapcsolatban vagyunk.
Más tehetségpontokkal is szeretnénk együttműködni. Terveink között szerepel, hogy olyan működő tehetségpontokba látogassunk el, ahol betekintést nyerhetnénk az ott folyó tehetségfejlesztő munkába, hogy az így szerzett tapasztalatokat beépíthessük a mindennapjainkba, illetve közös tehetségfejlesztő műhelyek létrehozásában is részt vennénk.
Folytatni kívánjuk a kecskeméti általános iskolák, és a 14 éves korosztállyal foglalkozó középiskolák bevonásával a Városi Angol Verseny, a Bács-Kiskun megyei középiskolák bevonásával pedig a Gróf Koháry István Megyei Történelem Verseny évenkénti megrendezését.
Az Öveges Diáklabor a saját óvodásaink és tanulóink tehetséggondozása mellett a külső használók számára is nyitott: a régió általános iskolái tágabb körének laborfoglalkozások ajánl. Fő profilja, specialitása, hogy felsős diákoknak komplex természettudományos mini projekteket kínál, amelynek témája a mindennapi élet tapasztalataival függ össze, és itt a diákok kísérletezhetnek.
Partnerintézményeink:
Kecskeméten: Planetárium, Arborétum, Vadaspark, Kecskeméti Sportiskola, Bácsvíz Zrt., Leskowsky Hangszergyűjtemény, Katona József Megyei Könyvtár, Hirös Agóra, Kiskunsági Nemzeti Park, Ciróka Bábszínház
Öveges Diáklaborhoz köthetően: partneriskolák, partner laboratóriumok - országosan
Óvoda
Ábrázolás – művészeti tevékenység, néptánc és népi játékok (zenei), mese, vers (nyelvi) területen:
-egész nap folyamán biztosított a tevékenység
-a csoportban heti egy szervezett tevékenység
-óvodán belüli bemutató foglalkozások
-szülő figyelmének felhívása a tehetségre
-speciális képességek kibontakoztatása érdekében szakemberhez irányítás
-elalvás előtti mese
-szereplés biztosítása
-ritmushangszerek, képeskönyvek, mesekönyvek, mondókás könyvek biztosítása a csoportban
-bábszínházi, zenés előadások
-plusz programok, tevékenységek: rajzpályázatok, dal és néptánc fesztiválok, kiállítások, vers-és mesemondó találkozók
Alsó tagozat
1.Szakkörök: matematika, kézműves, sakk, Sakkpalota program, kórus, sport (kézilabda, kosárlabda, kosárlabda, úszás, szivacslabda, torna
2.Házi versenyek:
3 fordulós házi levelezős versenyek matematika, anyanyelv, környezetismeret, hittan tantárgyterületeken
Olvasóverseny
BAFERA (Barkácsolj, fess, rajzolj) kézműves alkotások készítése
Origami kiállítás minden évben más témában
Népdaléneklési verseny
Mese- és versmondó délután
3.Öveges laborban természettudományos foglalkozások
4.Csatlakozás városi rendezvényekhez, programokhoz, mérésekhez, melyek a tehetség felismerésben /kibontakoztatásban segíthetnek
Hirös Agóra (Ifjúsági Otthon) programjai:
„Barangoló” bérlet: természettudományos foglalkozás
Agyagozás, tűzzománc, batikolás foglalkozások
„Varázs-szőnyeg” zenés meseszínház programjai
Katona József könyvtárral rendszeres és szoros kapcsolat: író olvasó találkozók, könyvtári foglalkozások, Internet fiesta stb.
Mérések: eDia, MaTalent
Felső tagozat
1.Tehetséggondozó szakköreink: anyanyelvi, angol és német, matematika, robotika, természettudományos, énekkar
2.Saját szervezésű versenyeink
Két évtizede szervezünk saját idegen nyelvi versenyt kecskeméti iskolák tanulóinak
Évente fotó- és rajzpályázatot hirdetünk saját diákjainknak
Kalazancius Kupa (több sportágban meghirdetett iskolai verseny)
Versmondó, népdaléneklési verseny
3.Külső versenyeken való részvétel: versmondó, matematika, idegen nyelvi versenyek (német, francia), helyesírási, népdaléneklési, történelem, hittan, sportversenyek (kézilabda, kosárlabda, labdarúgás, mezei futóverseny), rajzpályázatok
4.Egyénileg tehetséges diákok támogatása
Kiemelten tehetséges úszó diákunk iskolai és otthoni tanulásának támogatása (órai vázlatok, házi feladatok összegyűjtése, elküldése)
5.Egyéb, tanórán vagy azon kívül megvalósuló tehetséggondozási tevékenységek: tantárgyközi projektek, digitális témahét, egyéni prezentációk, 3D nyomtató kipróbálása, játéktervezés,
múzeum- és üzemlátogatások
Gimnázium
1.Emelt óraszámú és szintű oktatás (idegen nyelv, biológia, informatika)
2.Tanulmányi versenyek: saját szervezésű és külső
3.Tanórán kívüli foglalkozások: fakultációk, versenyfelkészítések, NTP foglalkozás, diákszínpad, énekkar, szakkörök, sportfoglalkozások (kosárlabda, szertorna, kézilabda, futsal, foci, szertorna, úszás)
Kollégium
Sportkör, filmklub, gitár és fotó szakkör
A tevékenységekhez szükséges feltételek, eszközök biztosítását és fejlesztését a célok megvalósítása érdekében az alábbiak szerint tervezzük:
- intézményünk minden eszközei a gyerekek/ tanulók rendelkezésére állnak,
- intézményi költségvetés: az éves költségvetés keretein belül az intézmény törekszik arra, hogy az oktatást megfelelő mennyiségű és minőségű taneszközökkel segítse,
- pályázatok útján történő finanszírozás: keressük a tehetséggondozást, a tehetséggondozó programokat támogató pályázatokat, a továbbképzéseket támogató pályázatokat,
- támogatói kör mozgósítása pl.szülők,
- együttműködés civil szervezetekkel,
- az iskolai alapítvány segítségével, támogatásával.