Az intézmény speciális, zeneközpontú művészeti iskola, így alapvető feladata a diákok egyéni zenei képzése, ahol a növendékek egyénre szóló hangszeres zenei oktatásban részesülnek, továbbá ezzel párhuzamosan, csoportos szolfézsoktatásban vesznek részt. Mint alapfokú művészetoktatási intézmény, feladatának tekinti a tehetségek felismerését, gondozását, pályára való felkészítését, az általános zenei műveltség kialakítását, a jövő klasszikus zenei koncertjeinek értő közönségének kinevelését.
A zeneiskola 1991-ben, az addig Százhalombatta körzetéhez tartozó tagozat önállósodásával alakult meg. Központi épülete Budakeszin az Iskola köz 3. szám alatt található. Az állami fenntartású intézményben tizenkét évfolyamon klasszikus zenei képzés folyik. A vonós, billentyűs, akkordikus, fafúvós, rézfúvós és magánének tanszakokon a székhelyintézményben és egy tagintézményben 400 fő körüli növendék alapfokú zeneművészeti oktatása folyik térítési díj, illetve tandíj fizetése mellett.
A hangszer és egyéb zeneművészeti tevékenységek tanulási lehetőségei:
Szolfézs előképző (1 - 2. évfolyam) kiemelt hangszer nélkül és a hangszeres főtárgyak: furulya, fuvola, klarinét, trombita, kürt, hegedű, gordonka, gitár, zongora, magánének, ütő, népzene, szaxofon, tangóharmonika. A hangszertanulás mellett a szolfézs tanulása kötelező a 4. évfolyamig, majd az 5. évfolyamtól választható melléktárgyak: szolfézs, vonós-, gitárzenekar, kamarazene, kamaraének, második hangszer, zeneirodalom.
A zeneiskola minden növendék számára a zene megértését és szeretetére való nevelését helyezi előtérbe, így a már végzett növendékek számára is törekszik zenei otthon nyújtására. Kitűnő zenei lehetőséget ad erre a vonós-, és gitárzenekar, továbbá a népzenei kisegyüttes, melyekben növendékeink örömmel sajátíthatják el az egyetemes zenei kultúrát, az európai zenei műveltséget.
Az intézmény a 2007/2008-as tanévben "kiválóra minősített alapfokú művészetoktatási intézmény" címet szerzett, mely tükrözi, hogy az intézményben kiváló, jól képzett szaktanárok foglalkoznak a növendékekkel, zenei tehetségekkel. A minősítési eljárás során megállapításra került, hogy a zeneiskola erősségét a jól képzett nevelőtestület jelenti.
Az intézmény tehetségügy-koordináló tevékenységét leginkább helyben, intézményi szinten tudja és kívánja kifejteni. Ugyanakkor fontosnak tartottuk eddig is, és ezután is törekszünk a településen működő iskolákkal való együttműködésre. Pl. Zene világnapja alkalmából rendszeresen veszünk részt a budakeszi Nagysándor József Gimnázium rendezvényén. Közös kiállítás és koncert valósult meg ugyanezzel az iskolával az elmúlt évben. Ugyanilyen fontosnak tartjuk a régióban található zeneiskolákkal való szakmai együttműködést. A korábbi gyakorlatot kívánjuk tovább vinni a biatorbágyi, budaörsi, törökbálinti zeneiskolákkal közös koncertek, szakmai napok, programok szervezésével. Eddigi programjaink a törökbálinti zeneiskolával: Növendékek és zenetanárok közös fellépése a Telki Hold Otthonban. Közös koncert a törökbálinti Szőnyi Erzsébet Alapfokú Művészeti Iskola székhelyén, ahol szóló produkciók mellett kamarazenei előadások is elhangzottak. Eddigi együttműködéseink a régió zeneiskoláival: Gitár szakmai nap a Czövek Erna Alapfokú Művészeti Iskolában, meghívott előadó részvételével. A programot nyitottá tettük a környékbeli zeneiskolák tanárai számára. Szolfézs szakmai nap a Czövek Erna Alapfokú Művészeti Iskolában. A program szintén látogatható volt a régió tanárai által. Összművészeti hangverseny szervezése a Nagysándor József Gimnázium tanulóinak közreműködésével, akik a helyi zeneiskolai zenekari produkció zenei anyagának inspirációjával képzőművészeti alkotásokat készítettek, és a koncert idején ezekből a művekből kiállítást rendeztünk. Hasonló programra készülünk a jövőben, de ezúttal egy budapesti iskolával közösen. A Jelky András Iparművészeti Szakgimnázium tanulóival és tanáraival készülünk egy szintén összművészeti produkcióra.
Az intézmény jellegéből adódóan alapvetően zeneművészeti tehetséggondozással kívánunk foglalkozni. Ehhez hozzátartozik az egyéni hangszeres játék, de a kamarazenélés is. Ezek együttesen mind az interperszonális, mind az intraperszonális készségeket fejlesztik.
Tehetséggondozó tevékenységeink során a tanulók erősségeit és gyengeségeit egyaránt szeretnénk fejleszteni. Az egyéni hangszeres játék fejlesztését leginkább a mesterkurzusokon való részvétel hivatott elősegíteni. Ugyanakkor a kamarazenei produkciók gyakorlásának első fázisában szintén erőteljes hangsúly kerül az egyéni hangszerjáték fejlesztésére.
Kamarazene - társas zenélés. A tehetségfejlesztés fókuszában a kamarazenéléshez szükséges kompetenciák fejlesztése áll. A kamarazenélés lehetővé teszi a diákok számára, hogy önállóan dolgozzanak a zenei anyaggal, és kreatívan járuljanak hozzá a kamaraegyüttes teljesítményéhez. A közönség előtt való fellépés gyakorlására is lehetőséget ad, és segíthet fejleszteni az önbizalmat és az önállóságot, mivel az együttes szereplés során megoszlik a felelősség. Csoportdinamika és barátságok kialakítása: A kamarazenei csoportokban a diákok közösségként működnek együtt, és ez segíthet új barátságokat kialakítani. Az együtt zenélés összekötő kapocs lehet a zenészek között. A kamarazenei oktatás során a diákok gyakran olyan zenei élményeket tapasztalnak, amelyeket az egyéni hangszeres oktatás során nem tapasztalnának meg.
A cél, hogy a kamarazenélés terén még viszonylag kevés tapasztalattal rendelkező résztvevők fejlődjenek ezen a téren. A rutintalanság tulajdonképpen minden résztvevőről elmondható, hiszen a zeneiskolások életkorukból adódóan még nem tehettek szert megfelelő tapasztalatra a társas zenélés terén.
Az első évben tervezett programjaink: közös koncertek, szakmai napok tartása a már meglévő partnerintézményeinkkel. A következő évtől is hasonló porogramokkal készülnénk, viszont örömmel bővítenénk a partnereknek bevonható intézmények körét. Konkrét tervezett programjaink: Kamarazenei hangversenyek minden félévben, Családi koncert. Növendékhangversenyek. Szakmai napok, mesterkurzusok meghívott előadókkal.
Programjaink nagy részének megvalósulása önerőből történik. Nagy befogadó képességű előadótermünk, koncerttermünk nincs, ezért a helyi iskolák együttműkédésére számítunk, akik rendszeresen térítésmentesen bocsátják rendelkezésünkre termeiket. Alkalmanként fenntartói és egyesületi hozzájárulás segíti rendezvényeink megvalósulását. Több sikeres pályázati projektünk valósult már meg az NKA, Nemzeti Tehetségprogram és más szervezetek támogatásával. Idén is beadtunk egy NTP pályázatot, melynek célja ezúttal is a tehetséggondozás. Ez a pályázat jelenleg bírálat alatt áll.