Matematika: Több mint 20 éve a mi iskolánk tanárai alapították és működtetik mind a mai napig az Észak-Pest megyei Matematikai tehetséggondozó központot. Ennek keretében szervezett versenyeken, évente több mint 2000 általános- és középiskolás diák vesz részt. Az országos szintű versenyeken is már több mint 20 éve jegyeznek bennünket, s immáron a német nyelvűn is, ahol tavaly mi lettünk a legeredményesebb iskola. 2010-ben 15 (!) diákunk jutott be az OKTV döntőjébe. Immáron negyedik éve szervezünk, ingyenes részvétel mellett, négy vidéki és egy váci helyszínnel tehetségkutató-felvételi előkészítő foglalkozásokat. Hat tanárunk részesült országos szintű elismerésben, van aki többször is.
Fizika: Már 8 éve szervezünk fizikai kísérleti bemutatókat, előadásokat a természettudományos és mérnöki pályák népszerűsítése érdekében váci és több vidéki helyszínnel. Diákjaink rendszeres résztvevői az OKTV döntőknek. Öt tanárunk rendelkezik országos szintű elismerésben.
Egyéb természettudományok: Most indítottuk a környezetvédelem-vegyészet orientációjú osztályunkat, amelyhez megépült (668 millió forintos KMOP pályázat ide vonatkozó részeként) laborok kitűnő lehetőséget biztosítanak a természettudományos pályák népszerűsítéséhez és a kutató munkához. Diákjaink rendszeres és eredményes résztvevői a különböző országos egyéni és csapatversenyeknek egyaránt (PL. Tehetséges vagy? MTA által szervezett verseny 2. hely). A kollégák idén indítanak az általános iskolások számára egy többfordulós (ingyenes), komplex természettudományi vetélkedőt. Más iskolák diákjainak bevonásával terepgyakorlatokat, kirándulásokat szervezünk.
Humán terület: Iskolánkban kiemelt szerepet kap a nyelvoktatás. Ennek eredményeként diákjaink több mint 60%-a legalább egy középfokú nyelvvizsgával végez nálunk. De pl. a 2010-ben érettségizett németes osztályunk minden tanulója eljutott a sikeres felsőfokú nyelvvizsgáig (!). Immáron harmadik éve szervezünk (ingyenes részvétellel) az általános iskolások számára angol- és német nyelvi, magyar anyanyelvi, mesemondó- és szavaló versenyeket (ez utóbbit középiskolásoknak is). 2010-ben a mi diákunk nyerte a Szép Magyar Beszéd Kazinczy versenyt. Vannak OKTV döntőseink (történelemből is), sőt 2009-ben két dobogósunk is az adott területről. Történelmi csapatversenyekben rendszeres résztvevői vagyunk az országos döntőknek. Évente több, más iskolák számára is nyitott előadásokat és tanári ankétokat szervezünk. Az iskolában két színjátszó kör (angol és magyar nyelvű) működik, akik éves szinten kb. 2000 néző láttára adják elő a betanult darabokat. E mellett ide sorolhatók még az újságíró és az énekkari szakkörök is, az egyébként minden tantárgyhoz tartozókon kívül.
Kutató munkák: Az idén mi szervezzük a "Kutató Diákok Regionális Konferenciáját", melyen nyolc diákunk fog előadást tartani. 2009-ben mi vezettük az országos ranglistát. A 2010-es portugáliai "Ifjú Tudósok Nemzetközi Találkozóján" a tavaly nálunk végzett két diák fődíjat nyert egy olyan témával, amit még nálunk kezdtek el kidolgozni. Egyikük meghívást kapott a Nobel-díj átadására is. De már ez sem első az iskola történetében, mert három éve már "járt így" egy boronkays diák. A kutatómunkába már az általános iskolásokat is bevonjuk (radon kisugárzás mérés és vízelemzés), táborokat, előadásokat szervezünk a számukra.
Műszaki tudományok: Az iskola jellegéből adódóan, fontos terület. Az ilyen típusú osztályokba járó diákjaink közül a továbbtanulók kb. 80%-ban ezt az irányt választják. Az általános iskolások számára látogató és bemutató foglalkozásokat szervezünk, de tervezzük egy "Műszaki-technikai verseny" megszervezését is. Diákjaink nem csak rendszeres résztvevői a különböző szakmai jellegű országos versenyeknek, de minden évben több dobogós helyezést hoznak. A műszaki kategóriában az ország legeredményesebb iskolái közé tartozunk.
Sport: Iskolai keretek között hat sportágban tartunk edzéseket. A diákolimpiák összesített eredményei alapján immáron 8. éve szerepelünk a legjobb tízben, sőt leggyakrabban a dobogón. Ezt azért tekinthető jelentős eredménynek, mert mi nem hogy nem vagyunk sportiskola, de még csak testnevelés tagozatos osztályunk sincs. E mellett kosárlabdában még Guinness-rekordot is tartunk. Két tanárunk rendelkezik országos szintű elismeréssel. Évente többször rendezünk kistérségi sportrendezvényeket, és gyakran vagyunk házigazdái különböző szintű diákolimpiáknak. Sőt, 2010 őszén egy "Parasport napot" is szerveztünk, melyen sok diák ismerkedhetett meg a különböző parasportágakkal.
Vizuális: Az iskolában rajz, filmkészítő, filmklub és multimédiás szakkör működik. Gyakran veszünk részt diáktárlatokon. Az idén első alkalommal meghirdettünk rajzversenyt (melyre a nevezés a többihez hasonlóan ingyenes) is az általános iskolásoknak. Évente mi magunk is több kiállítást szervezünk, melyre várjuk más intézmények, már végzett diákjaink és Vác környéki művészek alkotásait is. Legutóbb pl. szellemi fogyatékosok műveiből készített kiállítást tekinthette meg a hozzánk betérő.
Zenei: Bár ezen a téren a tehetséggondozást nem vállaltuk fel, de azért itt is az átlagot meghaladó a kínálat. Saját szervezésben, együttműködve a helyi zeneiskolával, zajlik nálunk zongora- és orgona oktatás (az iskolának van saját elektronikus orgonája). Szakköri keretek között pedig gitározni tanulhatnak a fiatalok. Minden évben több ének-zenei napot és komolyzenei koncerteket szervezünk az iskola dísztermében. Nálunk működik a város egyetlen középiskolás énekkara is, akik számtalan felkérést kapnak szereplésekre.
Iskolánk vezérelve, amely szinte minden kiadványunkon megjelenik:
Mindenki tehetséges valamiben!
A hatókör első lépésben kistérségi szintű lenne. Már jelenleg is rendszeresen együttműködünk több mint 30 általános iskolával (alkalmi szinten több mint 40-nel), három kistérségből (szobi, váci, rétsági).
A finanszírozás forrásai: Konkrét együttműködési megállapodásunk jelenleg még nincs senkivel, mert az eddigi dolgaink nagyon jól működtek e nélkül is. De megítélésem szerint ennek nem lenne akadálya. Az általános iskolák amúgy is szerény forrásit nem kívánnám bevonni ebbe a történetbe (legfeljebb az utazási költségek erejéig, de gyakran ezt is a szülők állják). A fent leírt dolgok finanszírozására már jól kialakult gyakorlattal rendelkezünk. Elsőként az iskola saját költségvetése terhére, így ez tekinthető a fenntartó támogatásának. Van két alapítványunk és egy volt diákokból szerveződött "Baráti Kör"-ünk, melyek alapító okirataiban szerepel az iskola tehetséggondozó programjainak támogatása. Már most is működnek olyan szakkörök, melyek költségeit környékbeli vállalkozók és cégek fizetik. Folyamatosan pályázunk, éves szinten soha nem eredménytelenül. Legutóbb pl. elnyerünk egy közel 18 millió forintos tehetséggondozó (TÁMOP) pályázatot. Persze, tudjuk, hogy ez egy egyszeri alkalom volt, de azért bízunk benne, hogy kisebb összegeket a jövőben is sikeresen fogunk megcélozni.
Speciális tehetségformák: matematika (5-13. évfolyamosok), természettudományi (5-13. évfolyamosok), idegen nyelvi (7-13. évfolyamosok), magyar anyanyelvi és történelem (5-13. évfolyamosok), vizuális (5-13. évfolyamosok), sport (5-13. évfolyamosok), műszaki és zenei (ez csak kiegészítésként a 7-13. évfolyamosoknak).
Konkrét programok: tehetségkutató versenyek minden kategóriában, tehetséggondozó- és versenyfelkészítő foglalkozások minden kategóriában, ismeretterjesztő és népszerűsítő előadások minden kategóriában, tanulmányi kirándulások eseti módon.
- Saját költségvetés terhére
- Alapítványaink anyagi támogatása
- környékbeli vállalkozók anyagi támogatása
- környékbeli cégek bevonása
- esetenként részvételi díj (az önköltség erejéig) beszedése
- pályázatok
A névsor több mint 100 névből állna, ezért inkább csak az egyes területek vezetőinek adom meg a neveit:
Matematika: Cs. Nagy András Graphisoft díjas matematika tanár, az Észak-Pest megyei Matematika Tehetséggondozó Központ vezetője, munkaközösség-vezető, és Fábián Gábor Graphisoft- és Ericsson díjas matematika tanár, igazgató
Magyar anyanyelv: Dr. Behányi Rita magyar nyelvészetből szerzett doktori címet, több helyi és megyei verseny szervezője és Havasi Ivett a magyar nyelv és irodalom munkaközösség vezetője.
Angol: Pelczéderné Bodnár Magdolna a nyelvi előkészítő osztályok és Oszlár Katalin az angol nyelvi munkaközösségek vezetői. Több éve szervezik a versenyeket és a célnyelvi országokba irányuló nyelvi táborokat.
Német: Szigeti Ágota munkaközösség-vezető és Molnár Mária, akik már több éve szerveznek versenyeket és a célnyelvi országokba irányuló nyelvi táborokat.
Sport: Pajor Ferencné munkaközösség-vezető és Fábián Gábor igazgató, testnevelés szakos tanárok, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének arany fokozatú kitüntetettjei. Számtalan verseny, sportrendezvény szervezői, résztvevői, szakági edzők.
Természettudományok és vizuális: Vácy Emese munkaközösség-vezető, rengeteg kiállítás és verseny szervezője, szakkörvezető, több tudományos kutatómunka mentora
Pedagógiai- és pszichológiai munka: Iskolánk eddigi eredményei talán bizonyíték arra, hogy vannak nálunk alkalmas emberek a tehetség felismerésére és gondozására. Kiépült és működő tehetségkutató hálózatunk, valamint eredményes tehetséggondozó programunk van. Természetesen mindenen lehet javítani, ezért is szeretnénk a hálózathoz csatlakozni, hogy új, számunkra is adaptálható ötleteket gyűjtsünk, új kapcsolatokat létesítsünk.
Külön megbízással immáron harmadik éve dolgozik nálunk egy pszichológus, akinek kiemelt feladatai közé tartozik a pályaorientáció, az önismereti foglalkozások és a csapatépítés.
Mérés: Az egyik legfontosabb mérési szempont számomra a versenyeredmények és a továbbtanulási arány (ez utóbbi középiskolásokra értendő, méghozzá csak az államilag finanszírozott helyekre, azon belül is főleg a műszaki és természettudományos területekre). Ezt a statisztikát immáron 17 éve vezetjük, iskolai kiadványban megjelentetjük, s eljuttatjuk minden általános iskolába a beiskolázási körzetünkben. A másik tényező lehetne az elégedettség mérése, amelyhez szerkeszthetnénk egy lényegre törő kérdőívet, s azt kiértékelve vonhatnánk le következtetéseket. Az iskolai munkával kapcsolatban ilyet már csinálunk a minőségbiztosítási eljárások keretében, tehát ez sem lenne nagy újdonság.
Hatékonyság növelése: Elsősorban a visszaérkező, használható vélemények és ötletek, a máshol látott jó eljárások és módszerek beépítése a következő évi programba. Speciális tanártovábbképzések. Képzett vendégtanárok bevonása. (Az utolsó kettőnek lehetnek komolyabb költségvonzatai, ezért ezeket csak a pénzügyi keret rendelkezésre állása esetén.)
Első lépésben az eddig kialakult struktúrán nem változtatnék. Szerintem a mostani kellően személyes. A vendég előadók, foglalkozásvezetők személyében és a finanszírozás bizonyos elemeiben a "civil jelleg" is megtalálható. A bürokratikus jelleg a foglalkozási- és tehetséggondozási naplók vezetésében és az egyéb programokról készített, rövid beszámolókban nyilvánul meg. De ezek a pénzügyi elszámolásokhoz szükségesek. Ennél tovább a jövőben sem növelném a bürokratikus jelleget.