Tehetség ígéreteink azonosítása hosszútávú folyamat eredményeként valósul meg. A tanórákon a differenciálást alkalmazzuk. Olyan módszereket alkalmazunk, amelyek alkalmasak a figyelem felkeltésre (csoportmunka – kritikai gondolkodás fejlesztése, IKT eszközök, kooperatív tanulás, e-learning, gamifikáció). Lehetővé tesszük a kérdések, kétségek megfogalmazásának biztosítását és a megoldások sokféleségének elfogadását. Mindezekkel megteremtjük azt az alapot, amelyre a továbbiakban építkezhetünk, akikkel el lehet indulni a tehetséggondozás útján.
2018 óta végzünk tehetségméréseket. A Nemzeti Tehetség Központ által szervezett online mérést végezzük, amely górcső alá veszi a problémamegoldó gondolkodást, a szókincset, a mechanikai, valamint a térbeli-vizuális gondolkodást. Az eredmények kiértékelésében az iskola pszichológusa is bekapcsolódott. Felvettük a kapcsolatot 2021-ben a Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportjával annak érdekében, hogy bekapcsolódhasson iskolánk is az általuk kifejlesztett mérési rendszerbe. A tavalyi tanévben került sor az első mérésre a 6. évfolyamon. Ebben a tanévben is folytatódott a munka. Ezúttal a 3. évfolyam tanulóinak mértük meg gondolkodási képességeinek fejlettségi szintjét. 3 fő területet vizsgáltunk: az induktív gondolkodást, a kombinatív gondolkodást és a vizuális memóriát. Tantárgyi területen is végeztünk méréseket, amelyek által képességszint alapú, országos adatokhoz viszonyított objektív visszacsatolást kaptunk diákjaink eredményeiről. A kiemelkedő eredménnyel rendelkező diákokat tovább irányítottuk a Nevelési Tanácsadó szakemberéhez.
A tanulási stílus kérdőív alkalmazásával segítjük a gyerekeket abban, hogy felismerjék a számukra legmegfelelőbb és leghatékonyabb tanulási módszert.
Lehetőséget biztosítunk versenyeken való részvételre, felkészítjük tanulóinkat ezekre a megmérettetésekre. (a Rézi német nemzetiségi vers-és prózamondó verseny, Kenguru matematikaverseny, Haza és Haladás Országos Történelmi Tanulmányi Verseny, Taksonyi Regionális Német Nemzetiségi Zenei Verseny, Szobi zongoraverseny, Alsó tagozatos helyesírási verseny, Alpesi sí diákolimpia).
Mi magunk is szervezünk versenyeket, mint például a regionális szintű Áprily vers-és prózamondó verseny- valamint az Áprily rajz-és képzőművészeti verseny vagy az országos szintű Görgei Artúr Történelmi Tanulmányi Verseny és A „nagy” alapműveleti verseny, a „nagy” százalékszámító, és a „nagy”mértékegységváltó verseny.
Regionális szintű Furulyatalálkozót szervezünk.
Történelmi tantárgyi területen szervezünk olyan programokat, amelyek a gazdagítást szolgálják.
Célunk a jövőben is biztosítani a méréseken való részvétel biztosítását, az általunk és más intézmények által szervezett versenyeken, találkozókon indulás lehetőségének megadását, a tehetségígéretek feltérképezésének folyamatában az iskola pszichológusával és a más intézményekkel való együttműködést.
Tehetségpontként szerteágazó tevékenységet kívánunk végezni, amely felöleli többek között a tehetségméréseket, amelyekbe egyre több tanulót szeretnénk bevonni. Ennek feltétele, hogy több kolléga is csatlakozzon a már megkezdett tevékenységhez. Fontos, hogy az iskolapszichológus is tevékenyen részt vegyen a munkában, olyan tesztek alkalmazásával, amelyek segítik a pedagógusok tehetségkutató munkáját, valamint a szülőkkel-és más tehetségeket segítő intézményekkel való együttműködésben. Új tevékenységként ebben a tanévben elkezdődött az intézmény Öko iskolává való válása. Ez a tevékenység kihat az iskolai élet minden területére.
Alkalmazunk a méréseken kívül olyan teszteket-és kérdőíveket is, amelyek segítik a tehetségek szűrését, azonosítását: Renzulli skála, Gardneri intelligencia kérdőív, szülői-és tanulói kérdőív, Magasan teljesítő vagy tehetséges? Mindkettő? kérdőívet.
Egyes tevékenységeink helyi szinten zajlanak, mint például a helyi versenyek, tehetségmérések, de térségi és regionális szinten is tervezzük munkánkat, mint például a Görgei Artúr Történelmi Tanulmányi Verseny. Ez utóbbi esetében 5 évre szóló együttműködési megállapodással rendelkezünk a Magyar Nemzeti Múzeum Mátyás Király Múzeumával, amelyet a későbbiekben is fent szeretnénk tartani. Támogatónk a Váci Tankerületi Központ, Visegrád Város Önkormányzata, valamint helyi intézmények, magánszemélyek, amelyek minden évben támogatást nyújtanak a verseny szervezéséhez. Programjaink állandó támogatója az Áprily Iskoláért Alapítvány is.
Az alapfokú művészeti iskola feladata a művészi képességek és tehetségek fejlesztése, illetve a szakirányú továbbtanulásra való felkészítés. A tehetséges növendékek számára lehetőséget biztosítunk koncerteken, találkozókon, versenyeken való részvételre. Vállajuk, hogy minden évben megrendezzük a regionális szintű Furulyatalálkozót.
A Nemzeti Tehetség Központ által szervezett online mérést minden évben elvégezzük az 5. évfolyamon, amely górcső alá veszi a problémamegoldó gondolkodást, a szókincset, a mechanikai, valamint a térbeli-vizuális gondolkodást. Ez a mérés nagy segítséget ad a felső tagozatra lépő gyerekek erősségeinek feltérképezésében, támogatva ezzel a felső tagozatos pedagógusok munkáját.
A Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportja által kifejlesztett mérési rendszert is alkalmazni fogjuk mind a gondolkodási képességek (induktív gondolkodást, a kombinatív gondolkodást és a vizuális memóriát), mind a tantárgyi mérések területén. Ez utóbbi az olvasás, a matematika és a természettudományos diagnosztikus tesztek tanórai alkalmazására ad lehetőséget. A tesztek megoldása után a diákok százalékos formában azonnal látják, hogyan teljesítettek a tantárgyi tudást, a tanultak alkalmazását és a gondolkodási képességek fejlettségi szintjét monitorozó feladatokon.
A pedagógusok képességszint alapú, országos adatokhoz viszonyított objektív visszacsatolást kapnak diákjaik eredményeiről. Minden egyes évfolyam átlagos teljesítményét 500 képességpontra transzformálták, a teljesítmények szórását 100 pontra. A kapott képességpontok évfolyamon belül egymással összehasonlíthatóak annak ellenére, hogy a diákok különböző teszteket oldanak meg a mérés során. A mérés lezárását követően letölthetővé válnak a tanulókra szabott egyéni szöveges visszajelentések is.
Ezek a mérések nagyban segítik a tehetségígéretek felismerését, kiválasztását. Általuk olyan tanulók is bekerülhetnek a látókörünkbe, akik eddig rejtve voltak számunkra.
A kreativitás is fontos jellemzője a tehetséges gyermekeknek, így ezt is fontos mérni. Erre szolgálhat a Torrance- féle körök teszt, a Renzulli-Hartman skála egyes részei, vagy a Tehetségszűrő megfigyelési szempontsor vagy a Tóth-féle Kreativitás Becslő Skála.
A motiváció mérése is fontos, amely a nem-kognitív kérdőívek alkalmazásával lehetséges.
A jövőben is részt kívánunk venni versenyeken, találkozókon:
Rézi német nemzetiségi vers-és prózamondó verseny, Kenguru matematikaverseny, Haza és Haladás Országos Történelmi Tanulmányi Verseny, Taksonyi Regionális Német Nemzetiségi Zenei Verseny, Szobi zongoraverseny, Fiatal Muzsikusok Nagymarosi Találkozója, Dubnakanyari Ifjú Muzsikusok Kamarazenei Találkozó, Váci Tankerületi Zenei Találkozó, Alsó tagozatos helyesírási verseny, Alpesi sí diákolimpia.
Továbbra is tervezzük helyi versenyeink, valamint regionális szintű rendezvényeink megszervezését:
Áprily vers-és prózamondó verseny- valamint az Áprily rajz-és képzőművészeti verseny, az országos szintű Görgei Artúr Történelmi Tanulmányi Verseny és A „nagy” alapműveleti verseny, a „nagy” százalékszámító, és a „nagy”mértékegységváltó verseny.
Pedagógiai programunkat átdolgozzuk a jövőben a fenntartóval egyeztetve, annak érdekében, hogy a fenti programok megvalósíthatóvá váljanak. Az Áprily Iskoláért Alapítvány minden rendezvényünket támogatta eddig is és támogatni fogja a jövőben. Település szinten szponzorokat keresünk szervezetek és magánszemélyek bevonásával. Amennyiben célirányos pályázatok jelennek meg, pályázunk a rendezvények megszervezésére illetve tehetséges fiatalok egyéni megtámogatására. Támogatónk a Váci Tankerületi Központ, Visegrád Város Önkormányzata, valamint helyi intézmények, magánszemélyek, amelyek minden évben támogatást nyújtanak .5 évre szóló együttműködési megállapodással rendelkezünk a Magyar Nemzeti Múzeum Mátyás Király Múzeumával.