Tagóvodánk a Kazincbarcikai Összevont Óvodák része. A Napsugár Tagóvoda Pedagógiai Programja környezeti nevelésen alapuló komplex, személyiségfejlesztés, amely a párhuzamos tevékenységek szervezésében valósul meg. Színesíti pedagógiai munkánkat a népi hagyományok ápolása, és a mozgásfejlesztés, valamint a testnevelés foglalkozást kiegészítő Mozgáskotta módszer alkalmazása. Tevékenységeink és fejlesztésünk forrását, a környezeti nevelésre épített képességfejlesztés és ismeretközvetítés adja.
Programunk célja, hogy a gyermekek jól érezzék magukat az óvodában, bontakozzon ki egyéni képességük, illetve minden gyermek egyformán szeretetteljes, magas színvonalú nevelésben részesüljön. Elengedhetetlennek tartjuk az emberi értékek kiemelését, pozitív példák megerősítését, a sokszínű, életkornak megfelelő tevékenységszervezést. Pedagógiai munkánk során fontosnak tartjuk a környezettudatos, környezetbarát szemlélet formálását, melynek célja az óvodai élet folyamatában a gyermekek számára közel hozni a természetet, a környezet megismerését, szeretetét, védelmét, a fenntarthatóságra nevelést. Mindezek mellett hangsúlyos szerepet kap a környezettudatos magatartás megalapozása, a gyermekek kompetenciájának erősítése, illetve az integrált nevelés megvalósítása.
Csoportszobáink esztétikusak, barátságosak, kényelmesek, egyéni színezetűek. A tárgyi feltételeink maximálisan adottak a színvonalas munkavégzéshez.
Jelenleg 7 csoportban, 15 fő óvodapedagógus dolgozik. 155 fő gyermek neveléséről gondoskodunk.
Innovatív pedagógiai munkánk során újszerű nevelési eljárásokat, -szabadjátékból kiinduló, párhuzamos tevékenység szervezést, kooperatív, differenciált nevelési, szervezési eljárásokat alkalmazunk. Pedagógiai munkánk elengedhetetlen szegmense a népi hagyományápolás, valamint a külső világ tevékeny megismerése
Óvodánk összes pedagógusa folyamatosan továbbképzi magát, és belső tudásmegosztás formájában műhelymunkákon vesz részt, így mindennapi munkánk során innovatív pedagógiai munkánk tükrözi újszerű nevelési eljárásainkat. A tehetséggondozás optimális megvalósításához személyi feltételeink is adottak, rendelkezünk: gyógypedagógussal, fejlesztő óvodapedagógussal, „Így tedd rá!” zenei nevelőkkel, vizuális technikák fejlesztését támogató pedagógussal, élménypedagógussal, "Boldogságóra program" vezetővel, aquatrénerrel, középfokú nyelvvizsgával rendelkező kolléganőkkel, sakkjátszótér vezetővel, mesés gyermekjóga oktatóval.
Megalakuló Tehetség Pontunk pszichológiai pedagógiai szempontból, optimális ellátottságot biztosít a gyermekek számára. A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Kazincbarcikai Tagintézmény munkatársaival napi- heti-havi szinten konzultálunk a gyermekek személyiségfejlődésének nyomon követése érdekében. A szakemberek segítséget nyújtanak a pedagógusainknak a mindennapi munkánkban a gyakorlati és módszertani szaktanácsadásban.
Területi hatókör szerint: helyi, elsősorban intézményi tehetségpont művészeti,
területen történő tehetséggondozásban.
A fejlesztésben megcélzott tehetségfajták alapján: több tehetségterületre fókuszáló
tehetségpont.
Életkor szerint: a 5-6 éves korú tehetséges gyerekek felismerésében, fejlesztésében kívánunk szerepet vállalni.
Regisztrált működési időtartam szerint: alakuló tehetségpont
Programunk összeállításakor figyelembe vesszük a helyi adottságokat, a különböző módszereket, a gyerekek-pedagógusok-szülők igényeit, lehetőségeit.
Óvodán belül Tehetségfejlesztő Műhelyek folyamatos működését tervezzük. A gyermekeket kiemelkedő képességeik alapján az óvónők választják ki és delegálják a műhelyekbe.
A kiválasztás a megfigyelés módszerén alapul.
A tárgyi, személyi feltételek biztosítása mellett, fontos a műhelyek összedolgozása, egymás segítése, támogatása.
Intézményen belüli tevékenységeink: hospitálások, bemutatók, esetmegbeszélések, szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás, tájékoztatás, szülői értekezletek, nyílt napok, rendezvények.
A pedagógusok - a tehetségfejlesztéssel kapcsolatos- továbbképzéseken, bemutatókon vesznek részt annak érdekében, hogy megfelelő pedagógiai és pszichológiai felkészültséggel rendelkezzenek. Folyamatosan bővítik ismereteiket az eredményes tehetséggondozás érdekében.
Az óvodapedagógusok rendszeresen tájékozódnak az új módszerekről, technikákról, eszközökről.
Kapcsolatok erősítése közvetlen és közvetett partnereinkkel, kiemelt helyen a szülőkkel.
Együttműködés:
• Óvodás gyermekeink családjaival - számukra szervezett előadásokon, szülői értekezleteken
• Fenntartónkkal: a Kazincbarcikai Városi Önkormányzattal
• Közművelődési intézményekkel
• Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Kazincbarcikai Tagintézményével
A tehetséggondozás intézményünkben többféle módon valósul meg.
Egyrészt a csoportokon belül a pedagógusaink által a tehetségfejlesztés a mindennapi játékos, cselekvéses helyzetekben valósul meg, a gyerekek szabadon dönthetnek, hogy részt vesznek-e a felkínált tevékenységben. Ezek a foglalkozások hozzájárulnak az óvodás gyermek személyiségének alakulásához, amelyet az érzelmi biztonságot nyújtó, támogató környezet és az óvónő személyisége is pozitívan befolyásol.
Másrészt a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Kazincbarcikai Tagintézményének fejlesztőpedagógusa által heti rendszerességgel tartott tehetséggondozó foglalkozásokon. matematika-logika, vizuális
Harmadrészt pedig a pedagógusaink által működtetett tehetségműhelyekben. A tehetséggondozó műhelyeink működése folyamatos a nevelési év során, a foglalkozások heti rendszerességgel valósulnak meg.
A műhelyek éves munkaprogram alapján dolgoznak, amely része az intézményi éves munkatervnek. A terveket a tehetségműhely vezetői állítják össze.
Tehetséggondozó műhelyeink:
Térbeli- vizuális:
„Ügyes Kezek” tehetségműhely programjával, játékos
kiegészítő tevékenységeivel segíti a gyermekek:
• A vizuális önkifejezést, annak kiteljesedését
• Látási- tapintási érzékelés, szem-kéz koordináció, térpercepció, manuális készség,
• kreativitás és fantázia erősödését
• Átlagon felüli adottságainak fejlesztését
• Kreatív adottságainak kibontakoztatását
• Motivációs adottságainak megerősítését
Zenei:
Zeneovi: „Táncos lábak” / Perdülj! Fordulj! tehetségműhely/
• Népi gyermekjátékokkal, játékfűzésekkel, dalokkal.
• Táncos mozgásfejlesztés népi hagyományokra alapozva.
• A belső mozgásritmus és a magyar nyelv beszédritmusának együttes kimunkálása.
• A mozgás és a ritmikus beszédérzet önálló koordinációjának mélyítése.
• A tánctevékenységek anyagának kiválasztásánál figyelembe véve a gyermekek életkori sajátosságait.
• A gyermekek zenei anyanyelvének, érdeklődésének megalapozása, zenei ízlésük,
• műveltségük alapjainak lerakása, fejlesztése. Egyéni fejlesztés a tehetségcsírák ismeretében.
A fenntarthatóság és az önfenntartás az alábbi területek által biztosítható:
• Óvodánk meglévő tárgyi és személyi feltételei biztosítékai a fenntarthatóságnak. Igyekszünk olyan tevékenységeket, programokat szervezni, melyek költséghatékonyak, s az intézményünk bevételeiből, költségvetéséből finanszírozhatók.
• Lehetőségeink: pályázatok folyamatos figyelemmel követése, Alapítvány és a szülői közösség támogatása
• További sikeres pályázatok segítségével színesíteni tudjuk tevékenységünket, bővíteni tudjuk eszközkészletünket.
• A Napsugár Óvoda Gyermekeiért Alapítvány részére felajánlott 1% adó felhasználása
• Megragadunk minden lehetőséget, hogy szponzorokat találjunk programjaink megvalósítására, s itt igyekszünk bekapcsolni civil és szülői szervezeteket is.