A Prizma Általános Iskola és Óvoda hosszú évek óta elkötelezetten támogatja a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztését, kiemelt figyelmet fordítva tehetségük kibontakoztatására. Az intézmény pedagógusai speciális módszerekkel dolgoznak, amelyek lehetővé teszik a gyermekek egyéni adottságainak felismerését és fejlesztését. A művészeti, mozgásfejlesztési és logikai-matematikai programok révén a gyermekek kreativitása és problémamegoldó képessége fejlődik. Az intézmény pszichológusai és gyógypedagógusai rendszeres tehetségszűréseket végeznek, és egyéni fejlesztési terveket készítenek a kiemelkedő képességű tanulók számára. A tehetséggondozásban való elkötelezettsége és a rendelkezésre álló szakmai háttér teszi az intézményt alkalmassá a Tehetségpont létrehozására és működtetésére.A Prizma Általános Iskola és Óvoda kiemelt figyelmet fordít a tehetséggondozásra, különös tekintettel a sajátos nevelési igényű gyermekekre. Tanulóink értelmi sérülésének foka, meglévő ép funkcióik változatossága, családi és környezeti hátterük különbözősége indokolja az egyéni fejlesztési programok kidolgozását. A gyermekek egyéni fejlesztése során már az alapozó szakaszban felfedezhetjük azokat az ép funkciókat, melyeket folyamatosan fejlesztve biztosíthatjuk az egyén harmonikusabb személyiségfejlődését.
A tehetség erősítendő megnyilvánulási formái és területei:
harmonikus személyiségfejlődés és társadalmi mobilitás,
humán képességek (vers, prózamondás, ének-zene, színjátszás stb.),
készségtárgyak (kézügyesség, alkotómunkára való hajlam),
mozgás és sport (versenysport),
kooperativitás, kapcsolatteremtő készség, szabálykövetés és feladattudat.
A tehetséggondozás színterei:
differenciált fejlesztő foglalkozások,
változatos szakkörök és szabadidős tevékenységek,
integrált tantárgystruktúra és módszertani szemlélet,
szoros együttműködés a szülőkkel és szakemberekkel.
A tehetséggondozás tervszerű, folyamatos és céltudatos munka eredménye, melyet a Prizma Iskola magas színvonalon kíván biztosítani.
A Prizma Iskola tehetséggondozó programja átfogó és inkluzív kezdeményezés, amely a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek tehetségének felismerését, fejlesztését és társadalmi elfogadását támogatja. Az iskola nemcsak saját tanulói, hanem más intézmények SNI diákjai számára is biztosít tehetségsegítő programokat.
1. Stratégiai együttműködések
A Prizma Iskola aktívan kapcsolatot épít ki:
- helyi és térségi oktatási intézményekkel (pl. Ady Gimnázium, AKG),
- gyógypedagógiai központokkal és más tehetségpontokkal,
- kulturális szervezetekkel, pl. József Attila Színház.
A cél a tapasztalatcsere, közös tehetségfejlesztő programok és a pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása.
2. Pedagógus-továbbképzés és szakmai műhelyek
A tehetséggondozás hatékonyságát növelik:
- rendszeres workshopok és szakmai műhelyek,
- interdiszciplináris tapasztalatcserék gyógypedagógusokkal és pszichológusokkal,
- korszerű módszerek és eszközök megosztása.
3. Konzultációs lehetőségek szülőknek és pedagógusoknak
Az iskola támogatási rendszert alakít ki:
- személyes tanácsadás a gyermekek egyéni fejlesztésére,
- online mentorprogram szakértőkkel,
- webináriumok és online fórumok a tapasztalatmegosztásra.
4. Közös programok és események
A tehetséges SNI diákok számára az alábbi lehetőségeket biztosítjuk:
- Tehetségnapok évente kétszer, ahol bemutathatják tudásukat,
- Térségi tehetségfesztivál, amely SNI gyermekek számára teremt fellépési lehetőséget,
- Színházi együttműködés, amely fejleszti kreativitásukat és kommunikációs készségeiket.
5. Fenntarthatóság és forrásteremtés
A Prizma Iskola a tehetségprogramok hosszú távú működéséhez:
- aktívan pályázik (pl. Nemzeti Tehetség Program, Erasmus+),
- önkormányzatokkal és civil szervezetekkel működik együtt,
- vállalati szponzorokat keres,
- saját bevételi forrásokat alakít ki (tanfolyamok, képzések).
A Prizma Iskola tehetséggondozó programja egy fenntartható és inkluzív kezdeményezés, amely a sajátos nevelési igényű diákok fejlesztését helyezi középpontba. Az együttműködések, szakmai programok és kulturális lehetőségek révén az iskola nemcsak helyi, hanem országos szinten is példát kíván mutatni az SNI tehetséggondozás területén.
A Prizma Iskola Tehetségpontja a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek tehetséggondozására összpontosít, különös tekintettel azokra, akik kiemelkedő képességeket mutatnak az értelmi, művészeti, kreatív, valamint a szociális és kommunikációs készségek területén. Az egyéni adottságokhoz igazított programok célja a fejlődés és a társadalmi beilleszkedés támogatása.
Fejlesztési területek
Művészet és kreativitás: drámapedagógia, vizuális művészetek, kreatív írás
Kommunikáció és szociális készségek: színpadi kifejezés, társas kompetenciák
Mozgásművészet: tánc, egyensúly- és testtudat-fejlesztés
Kiemelt programok az első évben
"Én is szerepelek!" – Drámapedagógiai és színjátszó műhely (József Attila Színházzal együttműködve)
"Színezd újra!" – Képzőművészeti és kreatív alkotóműhely (kiállítás a Képező Galériával)
"Mozdulj velem!" – Mozgásfejlesztő és táncműhely (kortárs és néptánc)
"Beszélj bátran!" – Kommunikációs és szociális készségfejlesztő program
Hosszú távú programok
Tehetségnapok (félévente)
A tanulók bemutatják fejlődésüket művészeti, logikai, kommunikációs és mozgásos területeken. A nyitott rendezvény erősíti a közösségi kapcsolatokat és a tehetségek támogatását.
Tehetségfesztivál
Évente megszervezett esemény sajátos nevelési igényű tehetséges gyermekek számára. A fesztiválon több intézmény diákjai mutathatják be egyéni és csoportos produkcióikat, miközben szakértők és művészek támogatják a pedagógusokat és szülőket.
Szakmai támogatás
Konferenciák és workshopok pedagógusoknak
Neves szakértők osztják meg tudásukat az SNI gyermekek tehetséggondozásáról
Gyakorlati módszertani képzések, amelyek más intézményekben is alkalmazhatók
A Prizma Iskola Tehetségpontja az inkluzív tehetséggondozás modelljeként hosszú távon biztosít fenntartható, egyénre szabott fejlesztési lehetőségeket, miközben szélesebb körben támogatja az SNI tanulók társadalmi elfogadását.
A Prizma Iskola hosszú távon elkötelezett a sajátos nevelési igényű (SNI) tehetséges gyermekek támogatása mellett, ezért kiemelt figyelmet fordít a Tehetségpont pénzügyi fenntarthatóságának biztosítására. Egy ilyen program hosszú távú működtetése folyamatos forrásokat igényel, így az iskola több szinten is dolgozik azon, hogy biztosítsa a szükséges anyagi hátteret. Pályázati források bevonása
A Prizma Iskola eddig több különböző pályázati lehetőséget is felkutatott és volt, ahol sikeresen pályázott:
Erasmus+ program – Nemzetközi tapasztalatcserét és szakmai fejlődést biztosító projektek finanszírozása.
Helyi önkormányzati és regionális pályázatok – A fenntartó és az önkormányzat és egyéb helyi szervezetek által biztosított források felhasználása.
A pályázatoknak köszönhetően az iskola eddig több programot is sikeresen megvalósított, például speciális eszközök és fejlesztő játékok beszerzése, pedagógusok továbbképzésének finanszírozása,tehetséggondozó táborok szervezése, szakmai találkozók lebonyolítása.
A jövőben az iskola még aktívabban szeretné kihasználni a hazai és európai uniós forrásokat, amelyekkel további szakmai programokat, versenyeket és konferenciákat szervezhet, új tehetségazonosító és fejlesztő módszereket vezethet be, bővítheti a programban részt vevő tanulók számát.