Intézményünk régóta elkötelezett a tanulói tehetség felismerése és fejlesztése mellett, különösen a természettudományos tantárgyak esetében, és nagy hangsúlyt helyezünk a környezeti és természetvédelmi nevelésre. A tehetséggondozás nálunk nem elszigetelt program, hanem a nevelési-oktatási gyakorlat szerves része. Az intézmény Ökoiskola címmel rendelkezik, szemléletében és működésében egyaránt elkötelezett a fenntarthatóság iránt.
Az intézményen belül működő Ökocsoport és a természettudományi munkaközösség szervezi és koordinálja azokat a programokat, amelyek a tanulók környezeti érzékenységét, természetszeretetét és problémaérzékenységét fejlesztik. Rendszeresen indítunk szakköröket, versenyfelkészítő foglalkozásokat, szervezünk tematikus heteket (pl. Fenntarthatósági Témahét, Állatvédelmi Hét), valamint projektalapú tanulási lehetőségeket biztosítunk, ahol a gyerekek csapatban dolgozhatnak, kreatív megoldásokon keresztül tanulhatnak.
Tanulóink az elmúlt években szép sikereket értek el országos és vármegyei versenyeken (pl. „Vizek őrzői”, Kindler–Láng természetvédelmi verseny, ZIP meseíró pályázat, Okostányér, Fenntarthatósági Témahét pályázatai). Emellett helyi pályázatokat és intézményi versenyeket is szervezünk, hogy a kisebbek számára is elérhető legyen a kibontakozás lehetősége. A bevezetésre kerülő „Zöldülő alsó tagozat” programunk célja, hogy már 1. osztályos kortól kezdve kialakítsuk a természet iránti érzékenységet, és játékos, tapasztalati úton erősítsük a tehetségígéretek felismerését.
Pedagógiai és pszichológiai oldalról is tudatosan támogatjuk a tehetségígéreteket. A tanulók rendszeres megfigyelése, értékelése és portfólió-alapú követése lehetővé teszi az egyéni fejlődési utak nyomon követését. A folyamatban részt vesznek a szaktanárok, osztályfőnökök, fejlesztőpedagógus, valamint az intézmény iskolapszichológusa is. A nevelőtestület tagjai közül többen részt vettek tehetséggondozó képzéseken. A tanórákon alkalmazott sokféle differenciált tanulásszervezés szintén hozzájárul a személyre szabott fejlesztéshez.
A tehetséggondozás keretében kiemelten fontosnak tartjuk a mentorálást: pedagógusaink egy része vállal egyéni vagy kiscsoportos támogatást a tehetségígéretek számára. Ezek a kapcsolatok túlmutatnak a tantárgyi támogatáson – erősítik a tanulók önbizalmát, identitását, valamint segítik a hosszú távú fejlődést. Számos városi, megyei, országos eredményünk van minden területen. Ideális kapcsolatot ápolunk a szülőkkel. Új tanítási módszereket alkalmazunk, melyhez adottak az eszközök is. Inkluzív nevelés-oktatás folyik intézményünkben 2020 óta.
Intézményünk célja, hogy a Tehetségpont megalakításával a már működő tevékenységeket egy strukturált, módszertanilag tudatosabb keretbe foglaljuk. Szeretnénk biztosítani azt a szakmai környezetet, amelyben minden tanuló megélheti az erősségeit, és megfelelő támogatást kap a fejlődéshez – szakmailag megalapozott, pszichológiailag támogató légkörben.
Tehetségpontunk hatóköre elsődlegesen Debrecen városára és Hajdú-Bihar vármegye oktatási intézményeire terjedne ki, de nyitottak vagyunk arra is, hogy térségi szinten, régiós hálózatokban is részt vállaljunk a tehetségsegítő munkában. A célunk nem csupán az, hogy iskolánk tanulói számára biztosítsunk fejlesztési lehetőségeket, hanem hogy szakmai tudásmegosztó központtá váljunk, amely segíti a régió pedagógusait, diákjait és a szülőket a tehetségazonosítás és -gondozás folyamatában.
Intézményünk már jelenleg is több szinten kapcsolódik helyi és szakmai partnerekhez. Együttműködéseink kiterjednek:
• természetvédelmi civil szervezetekre, mint a Természettár, az EbRehab Állatvédelmi Egyesület, TÁG-Labor és a Zöld Kör
• tudományos ismeretterjesztő intézményekre, mint az AGORA Tudományos Élményközpont
• valamint a Debreceni Tankerületi Központ és helyi művelődési intézmények támogatására is számítunk.
Az együttműködések keretében rendszeresen szervezünk:
• tanulmányi kirándulásokat,
• múzeumi foglalkozásokat,
• természetvédelmi sétákat és terepi méréseket,
• pályaorientációs napokat és interaktív kiállításokat,
Ezeken a programokon keresztül tanulóink közvetlen tapasztalatot szereznek a természet működéséről, az ember és környezete közötti összefüggésekről, valamint a fenntarthatóság valós kihívásairól. A tanulók aktív, cselekvő részeseivé válnak a programoknak: kutatnak, dokumentálnak, alkotnak, véleményt formálnak, és részt vesznek kisebb léptékű akciókban is (pl. újrahasznosító kampány, szemétszedés, szemléletformáló plakátkészítés).
A tehetséggondozás eredményessége érdekében az intézményen belül is jelentős szerepet kap a belső tudásmegosztás. Ennek formái:
• szakmai műhelyek,
• pedagóguskonzultációk,
• intézményi továbbképzések,
• valamint az online tudásbázis bővítése (pl. tananyagbank, digitális kvízek, tanulói portfólió sablonok).
A program keretében létrehozott szakköri tanmenetek, digitális taneszközök, kiállítási anyagok és mérőeszközök is rendelkezésre állnak, melyeket más intézmények számára is hozzáférhetővé kívánunk tenni.
Fontos számunkra, hogy a Tehetségpont társadalmi szinten is nyitott legyen: szülői programokkal, közösségi bemutatókkal, illetve városi eseményeken való aktív részvétellel kívánunk jelen lenni a régió tehetségsegítő életében. Külön figyelmet fordítunk arra, hogy a hátrányos helyzetű tanulók számára is hozzáférhetővé tegyük a programjainkat, és lehetőséget biztosítsunk számukra az önkifejezésre és a sikeres szereplésre.
Összességében célunk, hogy Tehetségpontként egy olyan elérhető, hiteles és fenntartható tudásközponttá váljunk, amely valódi szakmai és közösségi értéket képvisel a régióban, és hosszú távon is támogatja az érdeklődő fiatalok fejlődését.
A megalakuló Tehetségpontunk elsődleges fókuszterülete a természetismereti, környezetvédelmi és ökológiai tehetségformák támogatása. A tanulók érdeklődésére, problémalátására és kreativitására építve a tehetségígéreteket mellett iskolánk mindazon tanulóját kívánjuk fejleszteni, akik fogékonyak a természeti folyamatok megértésére, a környezeti összefüggések feltárására, és szívesen vállalnak szerepet a fenntarthatóság ügyének képviseletében.
Emellett más, ehhez kapcsolódó tanulmányi területeken is kínálunk fejlesztési lehetőségeket, így például:
• kommunikációs és vizuális tehetségformák (természeti témájú meseírás, prezentáció, plakáttervezés),
• logikai–matematikai tehetségformák (mérések, térképolvasás, statisztikai adatelemzés).
A megalakulást követő első év fő programjai a következők:
1. „Zöld szív” szakkör alsó tagozaton
Heti rendszerességgel működő természetismereti és ökológiai szakkör, ahol játékos kísérletezés, terepi megfigyelés és alkotómunka történik. A szakköri tanmenetet már kidolgoztuk.
• Témahetek és iskolai projektek
Fenntarthatósági Témahét
Állatvédelmi Hét
• Mozdulj a Klímáért!
Zölden jobb – újrahasznosítási projekt
A programokat tanórai és tanórán kívüli tevékenységekkel integráljuk (plakátkészítés, akcióterv írás, kutatás, társasjáték-tervezés).
2. Tanulmányi kirándulások és terepi kutatások
A projekthetek keretében a tanulók vízvizsgálatot, élőhelyfeltérképezést végeznek. A program során interjúkat készítenek helyi gazdálkodókkal, természetvédőkkel.
3. Tehetségportfólió-készítés és mentorálás
A szakköri tanulók egyéni fejlődési naplót vezetnek, amelybe alkotásaikat, kutatásaikat, reflexióikat gyűjtik. A kiemelt tanulókat mentor-pedagógus kíséri.
4. Digitális tananyag és online tehetségkutató kvíz
Mesterséges intelligencia-alapú tankockákkal, animációkkal és Redmenta-feladatokkal mérjük és fejlesztjük a tanulók tudását, érdeklődését.
A második évtől tervezzük a program bővítését:
• városi és tankerületi intézmények számára megnyitott műhelynapok,
• intézményközi tehetségnap megszervezése,
• tanulói kiállítás, prezentációs nap (szülők, pedagógusok, vendégek számára),
• egyetemi partnerkapcsolat erősítése (természettudományi kar, biológiai tanszék),
• önálló pályázatok és támogatott programok szervezése (pl. zöld startup ötletverseny, társadalmi érzékenyítő kampány).
Hosszú távon célunk, hogy intézményünk egy olyan nyitott és módszertanilag megalapozott Tehetségponttá váljon, ahol a tanulók a környezettudatosság mellett megtapasztalják az önálló gondolkodás, a kreatív problémaérzékenység és az együttműködés értékét – ezek pedig a jövő felelős állampolgárainak alapkompetenciái.
A Tehetségpont tevékenységének fenntarthatóságát részben meglévő belső forrásaink biztosítják: jelenleg is működtetünk szakköröket, projektalapú foglalkozásokat, amelyekhez az intézményi taneszköz- és szemléltetőkészlet, valamint a pedagógusaink által kidolgozott tananyagok rendelkezésre állnak. Ezen kívül több alkalommal sikeresen pályáztunk önállóan vagy együttműködésben (pl. Erzsébet-tábor, Fenntarthatósági Témahét), és a jövőben is célzottan élni kívánunk pályázati lehetőségekkel.
Tervezzük a helyi partnerekkel való együttműködések kiterjesztését is (pl. eszköztámogatás, helyszín biztosítása). Hosszú távon a saját fejlesztésű tananyagok és digitális taneszközök megosztásával is csökkenteni kívánjuk a működési költségeket, ezzel is elősegítve a program tartós működését.