Szeptember 3–6. között az olaszországi Bolzanóban, az olasz Alpok lélegzetelállító hegyei közt került megrendezésre az idei MIC konferencia (mic-conference.org). A konferencián a Matehetsz képviseletében Fuszek Csilla is részt vett, ugyanis a magyar és a szlovén Európai Tehetségközpont bemutatta a 2025 nyarán közösen készített kutatásukat, amely az Európai Tehetségtámogató Hálózatnak a tehetséges diákok kreatív potenciáljának kiteljesedése érdekében tehető lehetőségeiről szólt.
A Bolognai Egyetemen dolgozó Corazza professzor kezdeményezésére az úgy nevezett MIC konferenciákat (a szó a Mind, Creativity and Innovation Conference szavak kezdőbetűiből áll össze) 2013 óta rendezik meg évente egy alkalommal. Ennek a nemzetközi, tudományos konferenciasorozatnak a fókuszában kifejezetten a kreativitás, az innováció és az emberi gondolkodás kutatása áll. A MIC konferenciák célja, hogy összekapcsolja a kreativitás és innováció kutatóit, oktatóit és gyakorlati szakembereit a pszichológia, pedagógia, idegtudomány, menedzsment, mérnöki tudományok és művészetek területéről.
Az idei MIC a modern kreativitáskutatás 75. évfordulójáról is megemlékezett, hiszen épp 75 éve, 1950. szeptember 5-n hangzott el J. P. Guilford híres beszédre az Amerikai Pszichológiai Társaság konferenciáján. Ez az a beszéd, amelyet mindmáig a kreativitáskutatás alapkövének tartanak.
Guilford ebben az elnöki megnyitóbeszédében kihangsúlyozta, hogy a pszichológia addig főként az intelligenciát, az IQ-t, a konvergens gondolkodást és a memóriafolyamatokat vizsgálta, de a kreatív gondolkodás szinte teljesen elhanyagolt terület volt. Ugyanakkor rámutatott arra is, hogy az ipari, tudományos és kulturális fejlődés szempontjából a kreatív gondolkodás kulcsfontosságú, az USA oktatási rendszerének és kutatásainak szerinte nagyobb figyelmet kell fordítania a kreativitás fejlesztésére, különösen a tehetséggondozásban.
Szintén ugyanebben a beszédben mutatta be a sokak által ismert, a gondolkodási folyamatokról alkotott modelljét, amelyben megkülönböztette: a konvergens gondolkodást (egy helyes megoldás keresése), illetve a divergens gondolkodást (többféle, eredeti megoldás lehetőségének feltárása). Ez utóbbit tekintette a kreatív gondolkodás alapjának.
Az idei konferencia egyik csúcspontja James C. Kaufman és Baptiste Barbot kreativitáskutatók előadása volt pontosan azon a napon, amikor 75 évvel az egykori beszéd elhangzott. A két előadó bemutatta, hogy mit jelent ma Guilford öröksége, melyek a kreativitás kutatásának legújabb irányvonalai.
A konferencia másik kiemelkedő eseménye volt a Todd Lubart által vezetett szimpózium, mely a PISA által értékelt kreativitás mérések mélyreható kvalitatív és kvantitatív elemzésének összegzésével foglalkozott. A 2022-ben felvett adatok újraértékelése, elemzése megerősítette, hogy az egyes OECD-tagállamokban az oktatási rendszerek nem készítik fel sikeresen a diákokat arra, hogy az out of the box gondolkodást is alkalmazni tudják.