Gyakorlóiskola. Iskolánk - alapítása óta - egyetemi gyakorlóiskola, így az itt dolgozó pedagógusok nagy része az egyetemi tanárképzésben is hasznosítja tapasztalatát.
Tehetséggondozó intézmény - ösztönző környezet a tanulók számára. Megőrizzük a tanulási tevékenység magas intenzitását és színvonalát, elősegítjük a tanulók képességeinek zavartalan kibontakozását. Iskolánk és kollégiumunk mindig is feladatának tekintette, hogy a nálunk is mindinkább tömegesedő közoktatásban a tehetséggondozás funkcióját vegye át. Meggyőződésünk, hogy ez egyben az intézmény perspektívája is.
Felkészült, motivált, tehetséges, elhivatott pedagógusok, szaktanárok. Tanáraink mindig is kiemelkedő - a tanulmányi versenyek és az egyetemi felvételi vizsgák sikereiben megnyilvánuló - eredményességet vártak el tanulóiktól és önmaguktól. Az elmúlt évtizedekben ez a törekvés sikerrel is járt, iskolánk mindig is a különböző eredményességi mutatók által számított élvonalban foglalt és foglal ma is helyet.
Motivált, tehetséges, kreatív diákok.
Hátránykompenzációval egybekötött, bővítő programok a kollégium és az iskola együttműködésében. 1971 óta közös igazgatásban működtetett - az ELTE és az Oktatási Minisztérium által alapított - tehetséggondozó kollégiumunk van. A budapesti gimnáziumok közül kizárólag az Apáczai rendelkezik saját tehetséggondozó kollégiummal, így továbbra is megvan az esély arra, hogy egyfajta regionális központ szerepét töltse be. Kollégiumunk országos beiskolázást tesz lehetővé, tehát nemcsak a főváros környékéről és a közép-magyarországi térségből, hanem az ország egész területéről fogadjuk a diákokat. Kollégiumunkban szakkollégiumokat szervezünk a diákok érdeklődésének megfelelően.
Sikeres tagozatok, tagozatokhoz rendelt és versenyre felkészítő tehetséggondozó szakköri rendszer.
Munkánkat országos hatókörben végezzük, de különösen a Közép-magyarországi Régióra (ezen belül kiemelten Budapestre) összpontosítunk. Elsősorban általános iskolákkal, illetve a tehetséggondozás terén élenjáró pedagógusokkal kívánunk együttműködni.
Célunk továbbá, hogy a fenntartó felsősoktatási intézmény (ELTE) képzési rendszerében is helyet kaphasson a tehetséggondozás és a kollégiumpedagógia. Ebben gyakorlóiskolánknak kiemelkedő szerepet vállal.
Fel kívánjuk térképezni a tehetséggondozás terén már bizonyított általános iskolákat, illetve megkeresni az egyes pedagógusokat, akik a tehetséges diákokat "kinevelték". Célunk, hogy az általános iskola megismerje programunkat, tehetségfogalmunkat, ily módon képes legyen tevékenységét a miénkkel összhangban végezni.
Iskolánk munkaközösségei kapcsolatot építenek ki más iskolák hasonló munkaközösségeivel, közös programokat, versenyeket szerveznek terveink szerint.
Jelen kívánunk lenni a már meglévő tantárgyi tanulmányi versenyeken, és megszólítani az ott kimagasló eredményt elért tanulókat, felhívni figyelmüket iskolánk tehetséggondozó programjára.
Együttműködés a Magyar Tehetség Társasággal.
Együttműködés a Magyar Tehetséggondozó Társasággal.
Együttműködés a Tehetség Tanáccsal.
Partner-kapcsolat az Arany János Programmal.
Partner-kapcsolat a tehetséggondozó programokat működtető gyakorló iskolákkal (Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége).
Iskolánkat támogatja a Richter Gedeon vállalat: évente tanulmányi ösztöndíjban részesíti a kémia tanulásában élenjáró diákokat, a legsikeresebb (az OKTV-n és a Kémiai Diákolimpián eredményt elért) versenyzőket.
Célunk a természettudományos gondolkodás terén kiemelkedő képességűek, illetve a társadalomtudományi és művészeti téren megnyilvánuló tehetségformák segítése.
Tervezett konkrét tevékenységek:
- Tehetséggondozó, -kutató versenyek szervezése. A versenyek egyik célja, hogy felhívjuk a tehetséges tanulók figyelmét iskolánkra, és a továbbtanulási lehetőségekre, kollégiumunkra. A versenyen kitűnő tanulók számára folyamatos tehetséggondozást, fejlesztést biztosító szakkört indítunk, amelyen lehetőség nyílik a hátrányok kiegyenlítésére is.
- Az 5-6. osztályos tanulók számára előkészítő, hátránykompenzáló foglalkozásokat tartunk annak érdekében, hogy a központi írásbeli felvételin nagyobb eséllyel induljanak.
- Helyszíni tapasztalatszerzés és ismerkedés a leendő partneriskolákkal és más szervezetekkel (pl. alapítványokkal vagy más tehetséggondozó szervezetekkel), tehetségpontokkal. A kapcsolattartás formáinak bővítése. Elsőként olyan iskolákkal vesszük fel a kapcsolatot, ahonnan érkeztek korábban is tehetséges tanulók, és ahol - információink szerint - színvonalas tehetséggondozás zajlik.
- Nyílt nap tartása (melynek keretében bemutatjuk programunkat és kollégiumunkat). Elképzelhető, hogy a partner szervezeteknek külön, meghívásos alapon szervezett nyílt napot tartunk.
- A kollégiumi és iskolai nevelésben kiemelten kezeljük a karrierkép, az önmenedzselés és a kreativitás fejlesztését, ezért a 9. évfolyamos kollégisták számára önismereti és személyiségfejlesztő foglalkozásokat tartunk.
- Volt kollégistáink, tanítványaink tevékenységét nyomon követjük. Sikeres tanítványaink eddig is rendszeresen tartottak előadásokat jelenlegi diákjainknak.
- Pedagógiai programunk egyik új elemeként a következő tanévtől kezdődően diákjainkkal megismertetjük az önálló munka, a projekt készítésének alapjait.
- A legsikeresebb projekteket a készítők diákakadémia formájában bemutatják, előadják, honlapunkon, évkönyveinkben megjelentetjük.
- Háziversenyeket szervezünk.
- Az iskolánkban szervezett, a Nemzetközi Junior Természettudományos Olimpiára (IJSO) való felkészítést szolgáló szakkörre térítésmentesen járhatnak a 14-16 éves nem apáczais diákok is. Erre várjuk az érdeklődőket. A legjobban teljesítő diákok a kiutazó magyar csapat tagjaiként vehetnek részt az Olimpián.
A Tehetségpont fenntartását az iskolai háttér is támogatja (infrastruktúra, költségek átvállalása), de támaszkodunk alapítványainkra is. Rendszeresen figyelemmel kísérjük a vonatkozó pályázatokat.
Különféle tanulmányi ösztöndíjakkal ösztönözzük a tanulókat, így az Alapítvány az Apáczai Gimnáziumért a tanulmányi téren eredményes diákokat, a Jubileumi Alapítvány a művészeti téren kiemelkedően tehetséges diákokat díjazza. A László Erzsébet díj a matematika tanulásában sikereseket támogatja, míg a Richter Gedeon ösztöndíj a kémia terén kimagasló eredményeket elért tanulókat.
- Tanáraink közül többen is részt vesznek a tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzéseken, így az ELTE által indított szakvizsgát nyújtó képzéseken.
- Szakmai segítségre számíthatunk egyetemünk Pedagógiai és Pszichológiai Karának és a karok szakmódszertani oktatói jóvoltából.
- Az énkép, önkép, önismeret fejlesztése, illetve tanulásmódszertan a kollégiumban (9. évfolyamon) és az iskolában (hetedik évfolyamon).
- A tehetségek felismerésében a legfőbb szerepet az intézmények közötti kapcsolatrendszer fogja jelenteni, hiszen az eddigi kiválasztási, mérési (egyszeri, alkalmi, pontszerű, vizsga-jellegű) rendszer helyébe szisztematikus, folyamatos visszajelzéseken alapuló tehetségkutatási modell lép.
A munkánkat segítő szakemberek:
Dr. Polonkai Mária - (Magyar Tehetség Társaság alelnöke)
Dr. Balogh László - (Magyar Tehetséggondozó Társaság elnöke, Debreceni Egyetem BTK docense, a DE Pedagógiai és Pszichológiai Intézetének intézetigazgatója)
Fuszek Csilla - (Csányi Alapítvány Tehetséggondozó Program programmenedzsere)
Dr. Gyarmathy Éva - (MTA Pszichológiai Intézet Főmunkatársa)
Dr. Havas Péter - (OKI nyugdíjas igazgatója, az ELTE Pszichológiai Intézetének docense)
Dr. Nádasi Mária egyetemi tanár - (egyetemi tanár, ELTE PPK)
Dr. Heimann Ilona - (programvezető, ELTE PPK Tehetségprogram)
- Egyetemünk Pedagógiai Pszichológiai Karának munkatársainak, oktatóinak és kutatóinak segítségével egy értékelési rendszert dolgozunk ki, és törekszünk a küldő iskolákkal, a családokkal (szülőkkel) való kapcsolattartás szabályozott formáira is.
- Nyomonkövetés: a felsőoktatási intézményektől a tőlünk továbbtanulók előmeneteléről, eredményességéről tervezünk adatokat gyűjteni.
- Tanáraink egy munkaközössége rendszeresen értékeli a beiskolázás során szerzett tapasztalatokat, és közép- és hosszútávú célokat nevez meg a tehetségkutatás és - gondozás hatékonyságának növelésére.