A Tompa Mihály Református Gimnázium 1999-ben kezdte meg működését egy több évszázados helyi református, ill. protestáns középiskolai hagyományra épülve. Az intézménynek jelenleg 2 tagozata van: 8 osztályos gimnázium és 4 osztályos gimnázium. A tanulók létszáma a 2013/14-es iskolai évben 112. Mivel a négyosztályos gimnáziumban alacsony az osztályokban tanuló diákok száma, ahol a két tagozat programja megegyezik, a diákok együtt tanulnak a 8 osztályos tagozat megfelelő osztályaival. Az intézmény megalakulásától folyik tehetséggazdagítás szakkörök, versenyekre való egyéni és csoportos felkészítés, tanórán belüli differenciálás, illetve tanulmányi kirándulások formájában. A 2012/2013- as tanévben diákjaink eredményei a tehetségterületek szerint:
Logikai-matematikai: Pangea Matematika Verseny országos 23.hely, Matematika Olimpia területi 1.hely, Zrínyi Ilona Matematika Verseny területi 1.hely,Múltidéző történelem verseny országos 2. hely
Nyelvi: Szép Magyar Beszéd országos 3. hely, Tompa Mihály Országos Vers- és Prózamondó Verseny területi arany sávos, országos ezüst sávos minősítés, Poznaj slovenskú rec országos 2. hely,
Természeti: Biológia Olimpia területi 1. hely, országos 8. hely
A tehetségazonosítás eddig alkalmazott módszerei:
véleménygyűjtés – tanár diák kapcsolat alapján, szülőkkel, pedagógus kollégákkal való beszélgetés alapján.
tanulmányi versenyeken való részvétel és eredmény megvizsgálása, valamint a tanulmányi eredmények megvizsgálása voltak. Mindezen módszerekkel felismert diákok tehetségének pontosabb azonosítására kértük fel a helyi Pedagógiai-pszichológiai Tanácsadó és Prevenciós Központ szakképzett munkatársait.
A tehetségtanácsadás eddig alkalmazott módszerei: szülőkkel és diákokkal való konzultációk, pályaorientáltsági felmérést követő tanácsadás.
A tehetségazonosítás módszerei:
a véleménygyűjtés már a felvételi beszélgetéskor kezdődik, amelynek témáját képezi többek között a korábbi tanulmányi, művészeti, illetve sportversenyeken való részvétel felmérése, beszélgetés a jelentkező tanulási szokásairól, maga által meghatározott erősségeiről.
tanulmányi teljesítmény megvizsgálásával – A tanulmányi teljesítmény első vizsgálata a felvételi eljárás során történik, majd az osztályfőnökök vizsgálják a diákok tanulmányi eredményeit minden tantárgyból félévente 3-4 alkalommal.
tanulmányi versenyeken való részvétel és eredmény megvizsgálásával – Az első felmérések a belépésnél történnek. A későbbiekben a szakmai munkaközösségek vezetői és az osztályfőnökök rögzítik az eredményeket negyedévente.
pszichológiai vizsgálatok
2014 szeptemberétől szeretnénk belső körben kitöltetni és kiértékelni a Gardner többszörös intelligencia tesztet a tanulótípusok beazonosítására. Ezt a tesztet az újonnan belépő tanulók és az intézményt régebbtől látogatók egyaránt kitöltenék. Ez a teszt a későbbiekben bizonyos időközönként megismételhető. Szeretnénk továbbá a Pedagógiai-pszichológiai Tanácsadó és Prevenciós Központtal együttműködve a belépő tanulók tehetségét pszichológiai vizsgálatokkal felmérni, hogy a tehetségeket összefüggésben lássuk, komplexen fejlesztve erős és gyenge oldalaikat egyaránt.
10 éve az érettségi vizsgát megelőző évben minden diákunk részt vesz a pályaorientáltsági teszten, melyet szeretnénk kiterjeszteni a 8. évfolyamosokra is.
tehetséggondozás: a gazdagítás szakkörök és versenyfelkészítés formájában folyik,
gyorsításra már volt példa intézményünkben, de nem általános
differenciálás: tanórán belül különböző nehézségű feladatok végzése (nehéz, közepes nehézségű, felzárkóztató készségfejlesztő feladatok), projektfeladatok megoldása
mentori program az érettségiző és érettségi előtti évfolyam diákjai számára: lehetőség a diákok számára, hogy együttműködjenek egy adott területen belül szakemberekkel (geológia, természetvédelmi területek, orvostudomány, történelem)
projektbemutatókkal egybekötött tehetségnapok
szabadidős programok: a diákönkormányzat által szervezett évközi és az intézmény által szervezett nyári táborozás
tehetségtanácsadás
felvilágosítás nyújtása diákoknak szülőknek, pedagógus kollégáknak a következő témákban:
• tehetségazonosítás – együttműködve a pedagógiai pszichológiai tanácsadókkal,
• szakemberek ajánlása egyéb tehetségterületeken (testi-kinesztetikus: sport, néptánc, versenytánc; térbeli-vizuális: képzőművészet, népi mesterségek; zenei; interperszonális: drámafoglalkozások, színjátszás)
• tanulásfejlesztés IPOO-minimum programmal, év eleji tréningek valamennyi diák számára
• nyári tehetséggondozó táborok
• pályaorientációs kérdésekben
Patrnerek:
Szlovákiai Református Keresztyén Egyház, mint fenntartó;
Pedagógiai-pszichológiai Tanácsadó és Prevenciós Központ rimaszombati irodája (Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie Rimavská Sobota, Hviezdoslav u.);
Református Keresztyén Egyház Tudományos Gyűjteményei, Rimaszombat, Daxner u. 36, Dr. B. Kovács István igazgató;
Pro Scholis, Rimaszombat, Daxner u. 35-37, Ádám Zita
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc
Felső-Magyarországi Református Intézmények Tehetségsegítő Tanácsa, Miskolc
Debreceni Egyetem, Pszichológiai Intézet Peadgógiai-pszichológiai Tanszék
Dr. Hizsnyan Géza, belgyógyász, színikritikus
Dr. Gaál Lajos, geológus
• logikai-matematikai: matematika szakkörök, az órarendbe beépített matematika gyakorlat az I. és II. osztályok (6., 7. évfolyam) számára (versenyfeladatok megoldása), egyéni vagy csoportos versenyfelkészítés, közismereti tantárgyakhoz kötődő programok: tehetséggondozás és versenyfelkészítés történelemből, tanulmányi kirándulások
• természeti: biológia szakkör a 11-14 évesek számára,
• nyelvi:
anyanyelvi programok: helyesírási verseny, Szép magyar beszéd, Olvasni jó! versenyekre való felkészítés,
szlovák nyelv: felkészítés szavalóversenyre, nyelvi-kommunikációs versenyre
idegen nyelv: német nyelvi szakkör
Évente egy alkalommal megtarandó projektnap - tehetségnap, valamilyen konkrét témához kötve.
A 2015. évi Felvidéki Magyar Matematika Verseny megrendezése.
Kiemelten tehetséges szavalóink felkészítése nemzetí és egyházi ünnepeinken való fellépésre.
A szabadidős tehetségfejlesztés részeként megszervezzük iskolánk nyári anyanyelvi, hagyományőrző, hitéleti táborát.
Lehetőséget biztosítunk tanárainknak részt venni azon továbbképzéseken, amelyek során az elsajátított, megtapasztalt folyamatok szerves részét képezik oktató-nevelő munkánknak (pl. a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége által szervezett Nyári Egyetem tanfolyamai,...)
Az anyagi forrásaink öt csoportra oszthatók:
1, A már felsorolt partnerekkel való együttműködésből adódó források, melyek már a múltban is több programunk életre hívását tették lehetővé.
2, Társadalmi kapcsolatok, nemcsak a tanári kar, hanem az iskolánkat támogató szülők hathatós segítségére is támaszkodhatunk. A szülőkön kívül kapcsolatban vagyunk a következ szervezetekkel:
Művészeti Alapiskola, Rimaszombat;
Városi Művelődési Központ, Rimaszombat;
Gömör-Kishonti Múzeum; Rimaszombat;
Gömör-Kishonti Múzeum Egyesület; Rimaszombat;
Szlovákiai Református Egyház Rimaszombati Egyházközsége
SZMPSZ Rsz RPK, Rimaszombat
3. a szakkörök vezetése – az állam által garantált ún. oktatási utalványokból finanszírozva
4. önkéntes munka
5. pályázati források