A Bocskai István Gimnázium pedagógiai programjában meghatározta a tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységeit.
A tehetséggondozás, a tehetségkutatás a teljes iskolai (nevelési-oktatási) szakaszokra kiterjedő tevékenység. A tehetséggondozás feladata a tehetséges tanulók felismerése és optimális fejlődésének segítése, képességeinek maximális kibontakoztatása. A tehetség felismerése, azonosítása a pedagógus folyamatos feladata. Ki a tehetséges? -. Néhány megközelítési szempont a szakirodalomból: általános intelligencia szintje magas, kreativitás, speciális képességek, elkötelezett/ szorgalmas, az iskolai eredményesség, versenyhelyzetben nyújtott teljesítmény, pszichikai-intelligencia tesztek (objektív mód), tanári értékelés (szubjektív mód).
A tanári-pedagógiai tevékenység legnehezebb feladata a "kiválasztás", a felismerés, amely minden szaktanár felelőssége. Eszközeink: elsősorban a tanítási órák, képességeket mérő tesztek (helyi, országos, korosztályos vizsgák). Ezen nehézségek alapján a tehetséggondozás olyan folyamat, mely pedagógus és diákok hosszú időszakot is felölelő együttműködését feltételezi. A kölcsönös motiváltság, a bizalom e tevékenység elengedhetetlen feltétele.
Erős hagyományrendszerre támaszkodó, a nevelést és az oktatást egyaránt hangsúlyozó, nyitott, eredményorientált iskola vagyunk, amelynek önértékelésében az eredmények igazolása és szembesítése mindennapos gyakorlat, visszajelzés és visszacsatolás. Ugyanakkor rugalmasan és nyitottan kell alkalmazkodni körülményeinkhez, kihívásokhoz.
Elsőrendű cél a tehetséggondozás megerősítése. Értjük ez alatt a diákok és tanárok tehetségének ápolását, megőrzését. A jót, a kiválót meglátni könnyű, azonban tanítani, együtt dolgozni vele nehéz, még nehezebb a rejtőzködő, a gátlásos diákot felemelni, az iskolába belefáradt fiatalokat és felnőtteket felrázni, inspirálni. Az iskola, a pedagógus ott mérhető, ahol az átadott ismeret megjelenik. Az iskolát tanítványai minősítik. Ha jó szellemi és lelki képességekkel kerülnek ki a diákok, akkor jó az iskola, ha rosszakkal, rossz az iskola. Komolyan vesszük feladatainkat, fektessünk bele kellő energiát, tanuljunk meg veszíteni, és tanuljunk meg dolgozni és munkálkodni úgy, hogy kitartó, szorgos munkával a sikert célozzuk meg. Gimnáziumunk szellemi kisugárzó erővel bír. Nemzedékek, generációk sora nőtt ki padjaiból, tért vissza hozzá, formálta azt. Ebben rejlik ereje, megújuló képessége is.
A tehetséggondozás keretei és formái:
Tanórai keretek: emelt szintű és emelt óraszámú csoportok (9-10. évfolyamon), nívócsoportok létrehozása, az emelt szintű felkészítés formái 11-12. évfolyamon (tagozatok és fakultációk). A 11-12. évfolyamon az emelt szintű érettségire felkészítő tanórákon a felnőttoktatásban részt vevők is jelentkezhetnek. Tanórán alkalmazható formák és módszerek: egyéni haladási terv, gazdagítás és elmélyítés (a pedagógiai program részeként a tudás mélyítése, pedagógiai módszerek alkalmazása pl. csoportmunka.), új információs források bevonása a tevékenységbe (digitális adatbázisok, virtuális könyvtárak, feladatbankok stb.). Intézményi szinten lehetőséget kell adni a tehetséges tanulók számára a gyorsításra, azaz a tantervi követelmények rövidebb idő alatt való teljesítésére (osztályléptetés osztályozó vizsgával, előre hozott vizsga a 12. évfolyamon az érettségi vizsgák előtt).
Tanórán kívüli tevékenységgel megvalósítható tehetséggondozás főbb formái:
Versenyekre felkészítő foglalkozások, versenyek szervezése, sportkör, könyvtári foglalkozások, nyelvtanulást segítő folyamatok, tudományos előadások (helyi szervezésű illetve együttműködés a város kulturális intézményeivel), rendhagyó órák.
Néhány példa eddigi tehetséggondozó tevékenységünkkel kapcsolatban:
Magyar nyelv irodalom:
Színjátszó csoport működtetése. A dráma tantárgyat oktató tanárnő minden tanévben, év elején igyekszik a bejövő osztályokban felmérni az ilyen tekintetben tehetséges és érdeklődő diákokat. A korábbi években a 10-12 főből álló csoport
Gimnáziumunk tehetségpontként pedagógiai jellegű diagnosztikai, gondozói, tanácsadói tevékenységet kíván ellátni, helyi (intézményi, települési) hatókörrel.
E munkához aktív kapcsolatot tartunk városunk, Hajdúböszörmény általános iskoláival, középiskoláival és a városi Nevelési Tanácsadó iskolapszichológusaival.
A hajdúböszörményi Széchenyi István Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégiumban működő Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programjának 9. előkészítős diákjai számára külön megállapodás keretében biztosítunk felvételt.
A Nyíló Világ Tehetséggondozó Programban a GE Foundation (a GE alapítványa), a GE Hungary Rt., a GE Elfun (a GE filantróp szervezete), a Junior Achievement Hungary (JAM) és a Fast English nyelviskola együttműködésére számíthatunk.
Magyar nyelv és irodalom:
A tanév elején a bejövő osztályokban végzünk szintfelmérést, amely nemcsak a lemaradó gyerekek kiszűrésére alkalmas, de ráirányítja a figyelmet a tehetséges gyerekekre is. További mérésekkel, meghallgatásokkal, illetve házi versenyek szervezésével tudjuk felismerni a tehetséges diákokat. Mind a nyolcosztályos tagozaton, mind a nyelvi előkészítő osztályokban, illetve a négy évfolyamos osztályokban tartunk tehetséggondozó-versenyfelkészítő foglalkozásokat.
A diákok érdeklődősnek megfelelően orientáljuk őket: segítséget kaphatnak a színjátszó körben, szavalóversenyeken való részvételhez, írói, költői ambícióik kibontakoztatásához, illetve a tantárgyi versenyeken való minél eredményesebb szerepléshez.
Az emelt szintű érettségi bevezetése óta tudatosan odafigyelünk a humán tagozaton és a fakultációkon arra, hogy megtaláljuk azokat a tanulókat, akik a különböző szövegalkotási feladatokat jól teljesítik, s számukra az emelt szintű érettségit javasoljuk, s ilyen irányban fejlesztjük őket. Az emelt szintű érettségi eredményeink jók, a 2009-es tanévben a vidéki gimnáziumok közül mi küldtünk a legtöbb tanulót, s az átlaguk meghaladja a debreceni gimnáziumokét.
Matematika:
Eddigi versenyeredményességi mutatóink alapján matematikából elsősorban a tantárgyi versenyekre való felkészítést vállaljuk.
Történelem:
Tanórai keretekben az emelt szintű érettségi vizsgára való felkészítés a fő feladatunk. Az emelt szintű követelmények, tartalmak és kompetenciák megtanítása, illetve elsajátítása komoly feladatot jelent mind a tanár, mind a tanulók számára. Az emelt szintű tantárgyi bizottságokban évről-évre szerepet vállaló, tapasztalt tanáraink segítik ezt a munkát.
Tanórán kívül tevékenység keretében az érdeklődő, tehetséges diákok részére számos - egyéni és csapat - versenyen való részvételt biztosítunk.
Idegen nyelvek:
Napjainkban az idegen nyelvtudás jelentősége egyre nő, ezért rendkívül fontos, hogy felismerjük és fejlesszük a nyelvtanulásban tehetséges diákokat, illetve későbbi érvényesülésük érdekében jól használható nyelvtudást adjunk az egyéb területen tehetséges diákoknak is.
A nyelvvizsgákra való felkészítő munka mellett angol nyelvből újabb diákok számára tesszük lehetővé a Nyíló Világ Tehetséggondozó Programban való részvételt.
Német nyelvből folytatni kívánjuk a németországi gimnáziummal való együttműködést. Emellett a nyelvvizsgára való felkészítést tartjuk fontos feladatunknak. A felkészítés részben az iskolai órákon, fakultáción, részben a tanórán kívüli foglalkozásokon történik. Résztvevők első sorban olyan tanulók, akik a németet második idegen nyelvként tanulják és angolból már rendelkeznek nyelvvizsgával. A kiválasztás szempontjai: az idegen nyelvek iránt érdeklődő, motivált tanulók legyenek, amit eddigi eredményeik és motivációs tesztek is alátámasztanak, és a Közös Európai Referenciakeret meghatározása szerint az A1 és B1-es nyelvtanulási szinten álljanak. A nyelvi kompetenciák mérése feladatsorokkal történt.
Természettudományok:
Tervezzük bekapcsolódni a Kutató Diákok Mozgalmába. Diákkört, valamint segítő tanárok körét hoznánk létre. Iskolák, mint támogató iskola regisztráltatni kívánja magát a szövetséghez.
A tehetséggondozás anyagi fenntarthatóságának több forrása van. A tanórán kívüli tevékenységekre a tantárgyfelosztásban van fenntartott órakeret tehetséggondozásra és szakkörökre.
A tanulmányi versenyek nevezési díjainak és a megyei, országos döntőbe jutott tanulók útiköltségeinek térítéséhez a gimnázium alapítványai nyújtanak támogatást.
Ezek mellett folyamatosan keressük a tanulók számára a pályázati lehetőségeket (tanulói szakkollégiumi és egyéb pl. GE Star ösztöndíjak), amelyek anyagi támogatást nyújthatnak tehetségük kibontakoztatásában.
A tehetségazonosítás terén már évek óta elkötelezett kollégáink dolgoznak. A szaktanáraink többsége fontos feladatának tartja a tantárgya terén kiemelkedő képességű diákjainak külön segítését.
Tantestületünk két tagja, Bíróné Márkus Andrea és Kissné Horváth Ágnes a Debreceni Egyetem pedagógus szakvizsga szakirányú szakján "a tehetség és fejlesztése" szakvizsgát tett 2006-ban.
A városi Nevelési Tanácsadóval megkötendő együttműködési megállapodás keretében a Nevelési Tanácsadó diplomás iskolapszichológusai (pedagógiai pszichológiai szakpszichológus) a tehetségazonosítás feladtában nyújtanak segítséget.
A tehetséggondozás feladatainak áttekintése
1. - A tehetségek felismerése
a.) módszere: megfigyelés, házi versenyek (kiállítások), képességmérő tesztek, szintfelmérő dolgozatok, korosztályos vizsgák, ünnepélyek, közösségi rendezvények
b.) felelős: szaktanárok, osztályfőnökök
c.) határidő: folyamatosan
2. - A tehetségfejlesztés iskolán belül
a.) módszere: tagozatok, emelt szintű képzések, tehetséggondozó órák, szakkörök, sportkörök, differenciált tanóravezetés, egyes tantárgy(ak)ból évfolyamlépés.
b.) felelős: iskolavezetés, szaktanárok, szakkörvezetők
c.) határidő: tanév vége/eleje, illetve a tanórákon folyamatosan
3. - A tehetségfejlesztés iskolán kívül
a.) módszere: kapcsolatok különböző szakmai szervezetekkel, esetleg más iskolával, a tehetséges tanulók irányítása, "központi" szakkörökbe, zeneiskolába, sportegyesületekbe stb.
b.) felelős: minden pedagógus
c.) határidő: folyamatos
4. - A fejlesztés hatékonysága, értékelés
a.) módszere: a versenyeredmények összegzése, értékelése, a szakköri lemorzsolódások, az elért eredmények és a ráfordított energia arányának vizsgálata.
b.) felelős: iskolavezetés, munkaközösség-vezetők, szakkörvezetők, szaktanárok
c.) határidő: félévkor és tanév végén
5. - Az eredmények dokumentálása, megismertetése
a.) módszere: eredményregiszter (az elért eredmények gyűjtése); dicsőségtabló, a honlap rovatába; jutalmazások, hírlevél a médiának
b.) felelős: felkészítő tanár, munkaközösség-vezető, nevelési igazgatóhelyettes
c.) eredmények utáni 10 nap, év végi értékelés