A helyi nevelési programunkban megfogalmazott értékek azt a célt szolgálják, hogy a ránk bízott gyermekek adottságaikkal, képességeikkel, fejlődésükkel, szervezett és spontán tapasztalataikkal összhangban, minél teljesebben bontakoztathassák ki tudásukat, személyiségüket.
Nagyon fontos alapelvünk: a tehetséges óvodás elsősorban gyermek, éppen ezért feladatunk, hogy élménydús környezetet teremtsünk óvodásainknak. Tehetségfejlesztés megalapozása, érzelmi alapok lerakása, lehetőségek megkínálása a feladatunk
Tehetséggondozó tevékenységünk során a gazdagítás/dúsítás módszerét alkalmazzuk. Programjainkat valamennyi gyermekünk számára kínáljuk, nem alkalmazzuk a kiválasztás módszerét, ugyan akkor nagy figyelmet fordítunk a kisgyermek egyéni képességeit figyelembevevő diferenciált fejlesztésre.
Tehetséges gyermekek kiszűrésének módjai közül az alábbiakat alkalmazzuk, igazodva az óvodás korú gyermekek életkori sajátosságaihoz:
- Esetmegfigyelés
- Személyiség megfigyelés /tulajdonságlista alapján (óvodás korcsoportra jellemző)
- Tehetségdiagnosztikai mérések / bemeneti és kimeneti szintmérés / kreativitás, motiváció, intelligencia területén
- Tehetséggondozásunk célja:
- Felismerni a tehetséget és megjelenési formáit
- segíteni a gyermeket a továbbfejlődésben
- kielégíteni a kiemelkedő képességű gyermek megismerési, alkotási és speciális szükségleteit erős oldalának fejlesztése)
- a tehetséges gyermek tehetséggel összefüggő gyenge oldalának erősítése (pszichomotoros és érzelmi - akarati éretlenség)
- megfelelő szeretetteljes légkör biztosítása
Feladataink:
- sokféle tevékenységek kínálata, ezzel segítve a gyermekeknek érdeklődési irányaik megismerésében
- egyéni bánásmód keretében történő célzott fejlesztés, képességfejlesztés
- a gyermek pozitív én-tudatának kialakítása és erősítése
- elfogadó és támogató környezet kialakítása
- a tehetségfejlesztő programok megszervezése, az óvodai élet gazdagítása egyéb tevékenységekkel
- pedagógusok továbbképzésének biztosítása e területen
- partneri kapcsolat tehetségfejlesztési szakértővel a tehetséges gyermek fejlesztésének érdekében
- a szülők tájékoztatása és megnyerése a közös munka érdekében
- segítségadás a szülőknek, a gyermeknek megfelelő iskola kiválasztásában
Hatókör: intézményi, városi, kistérségi szint
Együttműködés/ kapcsolattartás:
- óvodás gyermekeink családjával
- általános iskolával
- Gyermekjóléti Szolgálattal
- tehetségfejlesztési szakértővel:
- Nevelési Tanácsadóval
- Monor és Térsége Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás tíz településének tizenöt óvodájával
- Közművelődési intézményekkel
- Napsugár Óvoda Gyermekeit Segítő Alapítvánnyal
- Fenntartó Önkormányzattal
Állandó programjaink a tehetség összetevői tükrében:
1. Képességek fejlesztése
- Művészet területén belül: irodalmi nevelés drámajátékokok alkalmazásával, "meseszínház" gyerekek, pedagógusok, szülők bevonásával
- Pszichomotoros fejlesztés: hagyományőrző néptánc, sport,
- Gondolkodási képességek fejlesztése: sakkjáték 5/ 6 éves gyermekek korcsoportjában
- idegen nyelvvel való ismerkedés /angol nyelv/ a nevelési folyamat egészében
- óvodai és városi rendezvényeken való fellépések
- óvodai és városi szintű kiállításokon, pályázatokon, sportrendezvényeken való részvétel
- Monor és Térsége Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás tíz településének tizenöt óvodája közreműködésével kiállítás szervezése
- országos rajzpályázatokon való részvétel
- pályázati lehetőségek
- az óvoda alapítványának támogatása
- intézményi költségvetés
Tehetséggondozással kapcsolatos munkánkat Dúró Zsuzsa tehetségfejlesztési szakértő, pszichológus segíti
Megjelent publikációi:
- Tehetséges gyerekekről mindenkinek 2007Humán Club Egyesület kiadásában
- A sakk fejlesztő hatásainak a vizsgálata - Új pedagógiai szemle, 2007.
- Tehetségfejlesztés a családban 2008., kiadó: Codex Print Kft.
Tehetséges gyermekek kiszűrésének módjai közül az alábbiakat alkalmazzuk, igazodva az óvodás korú gyermekek életkori sajátosságaihoz:
- Esetmegfigyelés
-Személyiség megfigyelés /tulajdonságlista alapján (óvodás korcsoportra jellemző)
- Tehetségdiagnosztikai mérések / bemeneti és kimeneti szintmérés / kreativitás, motiváció, intelligencia területén
A kapott eredmények tükrében tervezzük meg tehetségsegítő programunkat, a kisgyermek egyéni képességeit figyelembevevő diferenciált fejlesztést végzünk.
- folyamatos önképzés
- továbbképzéseken való részvétel
- bekapcsolódás a tehetségpontok szakmai munkájába