A pedagógusi lelkiismeretességnek, odafigyelésnek köszönhetően rendszeresen készítünk fel jól motivált gyerekeket helyi, térségi és országos versenyekre érdeklődésnek megfelelően. E tevékenységet alapozzák a tanórai csoportbontások (magyar, matematika és idegen nyelv), a differenciálás, a kooperatív technikák és a projekt módszer. Alapvetőnek tartjuk a +értékek átadását, ezáltal törekszünk az adott képességek kibontakoztatására. Kiemelt szaktárgyi területek: matematika, történelem, fizika, kémia, német, angol, szlovák, testnevelés, ének - zene és rajz. ( Zrínyi Ilona matematika verseny, Lehoczky János komplex környezeti emlékverseny a Kárpát - medencében, Kaán Károly - verseny, Herman Ottó Titok levelező verseny, Hevesy György Országos Kémia Verseny - országos döntők) (Dunapataj, Harta, Solt, Dunaegyháza)
Művészeti iskolánkban több tanszakon (zeneművészet, táncművészet, drámatagozat, képzőművészet) folyik a tehetséges tanulók oktatása.
Tanulmányi versenyeken veszünk részt (Bendegúz levelezős verseny, Szivárvány levelezős verseny, kistérségi versenyek, Magyar László hét (Foktő) tantárgyi versenyei, Apáczai Kiadó tantárgyi versenyei, atlétika és egyéb sportolással kapcsolatos kistérségi versenyek) , - melyekre felkészítjük tanulóinkat.
Iskolánkban minden évfolyamon szabadon választható tantárgyakat választhatnak tanulóink, melyeket heti 1 -1 órában emelt szinten tanulhatnak. (Dunapataj)
15 éve szervezzük a térségi Költészet napi szavalóversenyt. Évtizedek óta sikeresen készítjük fel tanulóinkat a német alap ill. középfokú nyelvvizsgára.
Az intézmény pedagógusai magasan képzettek, elhivatottak a tehetségek felismerésében, gondozásában. Komplex tehetségfejlesztő programokkal rendelkezünk. (Harta)
Zenében kiemelkedő tevékenységet folytatunk, országos eredményeink vannak tuba, vadászkürt, klarinét hangszerek alkalmazásában. Külföldi turnékon vettünk részt meghívások alapján (Franciaország, Németország és Bulgária)
Országos zeneiskolai zenekarok versenyén 4. helyezést értünk el. (2009)
Megyei helyezéseket értek el versmondóink és mesemondóink. Országos angol levelezős versenyben évről évre részt veszünk (HEBE), levelezünk 6 éve finn iskolákkal (KERAVA) . Finn - magyar közös projektek működnek, Varga Tamás matematika versenyen országos helyezést értünk el. Ugyancsak országos eredményeink születtek az atlétika területén.
A három fordulós Lehoczky János komplex környezeti verseny elindítása ezen intézményből indult el 1999/2000 - es tanévben. Melynek célja a tehetségfejlesztés - a természettudományok területén. Terepgyakorlatok, önálló vizsgálódások, kísérletek és prezentációk teszik színessé a versenyfordulókat.
A "Tehetséggondozás a természetkutató szakkörben" c. kiadványban került bemutatásra a tanulói képességek fejlesztésének hogyanja laboratóriumi és terepi szinten. (1990)
2000-2006 közötti időszakban a Vécsey iskola berkeiben, majd 2007 óta a Természet és Környezetvédők Solti Egyesületének oktatóközpontja állítja össze a 12 éve jól működő "Lehoczky János komplex környezeti emlékverseny a Kárpát - medencében" nevű országos verseny feladatlapját és javítókulcsát. 2006 óta a mindenkori oktatási minisztérium a fő támogatója (az elmúlt évben a NEFMI).
Határon kívüli kapcsolataink működnek, így a csíkdánfalvi Lehoczky versenyesek 4 napot töltöttek el Budapesten és a Duna - kanyarban történelmi emlékek megtekintése céljából. (NCA pályázat)
Az elmúlt évben az országos döntő versenyzői tanulmányúton vettek részt a Duna - deltában. (NCA pályázatból - köztük Dunapataj, Harta és Solt tanulói)
A Dunaegyházi Általános Művelődési Központ Általános Iskolája 8. éve szervezi a kistérségi szintű műveltségi vetélkedőt meghatározott témakörökben.
Versenyekre évről évre készítenek: Mozaik Kiadó internetes versenye, Titok levelezőverseny, szlovák nyelvi vetélkedők, kistérségi, területi és megyei sportversenyek.
Több alkalommal megyei és országos eredményeket értek el kémiából a Hevesy György Országos Kémia Versenyen. Szlovák nemzetiségi nyelvoktató iskola lévén az országos versenyeken értek el szép eredményeket tanulóik.
Pedagógusaik öntevékenyeken foglalkoznak tehetséggondozással és tehetségfejlesztéssel diákjaik továbbjutása céljából.
Térségi hatókörrel tervezünk, melyben a solti Teleki Sándor Tehetségpont segíti és koordinálja a tehetségazonosítást, - gondozást, a tanácsadást és a hálózatépítést. Figyelemmel kísérjük a nyelvi előkészítő felvételik, az országos szaktárgyi és komplex természettudományi versenyek fordulóinak eredményességét, ahol nyomon követjük a tehetséges fiatalok fejlődését. A 30 km-es körzetben kb.1600 iskolás tanulót regisztrálunk.
Jelen esetben tehetség témában még nincs szakemberünk (tehetségazonosítást, - gondozást, tanácsadást érintő pedagógiai, diagnosztikai feladatatok ellátásával kapcsolatban ) azonban folyamatban van megkeresése. Ugyanis előkészületek folytak ez ügyben a Géniusz továbbképzések kapcsán, azonban nem várt súlyos műtét miatt a továbbképzéseken a megjelenés elmaradt.
A partneri kapcsolatok erősítését az érdeklődő emberek meghívásával, tevékenységeink bemutatásával, közös találkozások, megbeszélések és tapasztalatcserék megvalósításával tervezzük. Dunapataj szomszéd települése Kalocsa, mely ugyancsak tervezi a Tehetségpont létrehozását, - mely lehetőséget adhat együttműködésünk kialakítására.
Együttműködések keretében a tehetségsegítő munkába be tudjuk vonni a Ráday Pál Oktatási - Nevelési Alapítvány anyagi és humán-erőforrásait, a solti Vécseys Alapítvány támogatását, a Dunatáj Közalapítvány munkatársait, a Magyar Madártani Egyesület hartai csoportját, a Ráday Pál ÁMK Nagyközségi Könyvtárát, a Hartai Német Kisebbségi Önkormányzatot, a solti Vécsey Károly Könyvtár és a Művelődési Ház munkatársait. Valamint Harta Nagyközség, Dunapataj, Solt és Dunaegyháza önkormányzatait. A dunapataji ÁMK tehetségsegítő kollegái ugyancsak támogatóink.
Partnerek a tehetséggondozásban jártas nyugdíjas pedagógusokat tömörítő hartai CIC klub valamint a solti nyugdíjas kollegák.
A szülői ház és a helyi vállalkozók anyagi támogatással segítik a helyi és az ideérkező tehetséges tanulók több napos projektjét. Szervező munkában ugyancsak részt vállalnak (Solt).
1.Tehetségek felkutatása: szakkör, egyéni foglalkozások, házi vetélkedők szervezésével - matematika, fizika, biológia, kémia, környezetismeret, magyar és német nyelv és irodalom területein
2.Tehetségfejlesztés, pályaorientáció: középiskolai felvételi előkészítő magyar nyelv és irodalom, matematika, nyelvvizsgára felkészítés német nyelvből, felkészítés országos szaktárgyi és nyelvi versenyekre. Hangsúlyosak e területen a komplex környezeti - természettudományi versenyek.
Kiemelt a zenei tehetségfejlesztés, pályaorientáció. (Solt)
Konkrét programok, rendezvények:
1. tapasztalatcserék szervezése
2. konferencia szervezése a kistérségben - a felfedezett tehetségek bemutatkozása
3. Egymás rendezvényeinek meglátogatása
4. Tehetség - Konferenciákon részvétel
5. Továbbképzések szervezése - műhelytalálkozók
6. kiállítások szervezése
1. A kutató munkához és felkészüléshez biztosítottak az infrastrukturális feltételek: Támop és Tiop pályázatok által (interaktív táblák, 120 tanulói laptop, Xclass nyelvi labor rendszer, valamint a terepi munkához tanösvény, erdei iskola. Ezek fenntartásához és bővítéséhez hasonló pályázati lehetőségeket, a szülői munkaközösségek és a civil szféra erőforrásait használjuk fel. (Harta, Solt, Dunapataj)
2.Tehetséggondozó tevékenységünkbe bekapcsolódó civil szféra -alapítványok, egyesületek-, a helyi és kisebbségi önkormányzatok és az intézményi együttműködések garanciái, hogy a sikeres tehetségek felkutatása, fejlesztése, a tehetség tanácsadás a fent bemutatott programok alapján megvalósuljon
3. pályázatírás
4. szakmai továbbképzések, önképzések
5. nonprofit rendezvények
6. vállalkozói céltámogatások
7. szülői ház támogatása
Egyesületünk 1995 óta működik nonprofit, közhasznú szervezetként. Egyesületünk működését, programjait és projektjeit pályázatokból finanszírozzuk. Jelentős az önkéntesi tevékenység.
Egyesületünk Teleki Sándor nevű oktatóközpontot működtet, mely a létrejövő Tehetségpont tevékenységét tervezi koordinálni.
A kistérségben jól felkészült szaktanárok tevékenykednek a tehetségkutatás és tehetséggondozás területén.
Tehetségfejlesztő kollegáink:
Dr. Eltiganiné Lénárt Eszter - tanár, matematika-fizika, munkaközösség-vezető, tehetséggondozás 15 éve
Pécsi Krisztina- tanár, biológia-kémia - környezet szak, tehetséggondozó 5 éve
Kovács Sándor - környezet és természetvédelem, Kiskunsági Nemzeti Park munkatársa
Farkasné Faragó Mária - könyvtáros tehetséggondozó 25 éve,
Dr. Kohány Sándorné - tanár, magyar nyelv és irodalom, munkaközösség-vezető, közoktatási szakértő, tehetséggondozás 25 éve
Sztupovszki Anett- tanár,német-földrajz, DSD nyelvvizsga bizottsági tag
Frei Lászlóné matematika - tanár, pedagógiai értékelési szakértő, igazgató, tehetséggondozás 25 éve
Fuchs Attila tanár, harsonatanár, kamaraművész
Tehetséggondozás 15 éve
Jankovics Gáborné aktív nyugdíjas tanár, kémia - matematika szak
Tehetséggondozás 30 éve
Pásztorné Varga Rozália szlovák nemzetiségi tanító, tehetséggondozás15 éve
Gáborikné Dudla Györgyi tanító, ének-zene műveltségterület, tehetséggondozás 20 éve
Dóra Péter tanító, testnevelés műveltségterület, tehetséggondozás 25 éve
Szűcsné Takács Zsuzsanna történelem-földrajz szakos tanár, igazgató
Tehetséggondozás 25 éve
Tenngné Bodicsi Júlia magyar - könyvtár szak,
Tehetséggondozás 20 éve
Szabóné Csengődi Márta magyar - orosz szak
Tehetséggondozás 10 éve
Szabóné Lang Mária tanító, angol tanár
Tehetséggondozás 20 éve
Szellákné Molnár Katalin
Tehetséggondozás 10 éve
Jelenik Tíborné matematika tanár
Tehetséggondozás 15 éve
Kissné Horváth Annamária történelem - magyar szak
Tehetséggondozás 10 éve
Persóczkiné Gazsi Beáta tanító, testnevelő tanár
Tehetséggondozás 10 éve
Csepregi Zsolt tanító, testnevelő tanár
Tehetséggondozás 15 éve
Holkó Erzsébet tanár biológia - földrajz szak
Tehetséggondozás 25 éve
Nagyné Szakács Klára kémia - biológia
Tehetséggondozás
Tóthné Kovács Erzsébet rajz - földrajz
Csókás Kinga magyar - rajz szak
Tehetséggondozás 10 éve
Kopak Gáborné tanító
Tehetséggondozás 30 éve
Szabóné Klozsvári Erzsébet tanító
Varga Zoltánné tanító, igazgatóhelyettes
Korsós Ildikó tanító, angol szakos tanár
Tehetséggondozás 20 éve
Gyurita Józsefné orosz - magyar szak, ig. helyettes
Tehetséggondozás 35 éve
Szabó László magyar - ének szak, igazgató
Tehetséggondozás 35 éve
Nagy Jenő Zoltán technika - fizika - számítástechnika szak
Külső munkatársak, szakemberek:
Fűzné Dr. Koszó Mária - SZTE
Lendvai Mária erdei iskola referens Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatósága
Gilly Zsolt természetismereti osztályvezető, Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatósága
Törekszünk kapcsolataink bővítésére szakmai továbbképzések alkalmával.
1.Tehetségregiszter vezetése (amely tartalmazza az egyes versenyeken elért eredményeket) tanulónként illetve versenyenként
2.A tehetséges tanulók területenkénti foglalkoztatásának tervét (egy tanuló hány területen fejleszthető) tanév elején készítjük el) (Harta)
3.Interjúk készítése
4.Partnerigény felmérés
5.elégedettségmérés a partnerek vonatkozásában
6.tapasztalatcsere
7.Tehetségtabló, kupa -és oklevél szekrény
8.Szakköri naplók
9.Vándorserleg
10.Karácsony kupa (futball)
11.Helyi kábeltelevízió hirdetése
12.Községi és iskolai honlapok
Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportjának longitudinális méréseiből nyerhető (tanulókra visszabontható) adatok. (A hartai iskolában nyomon követő mérés zajlik 2002-től)
1.A különböző programok szervezésébe, lebonyolításába bevonjuk az alapítványokat, az egyesületeket és az egyházakat, - témától függően. A programok és a projektek koordinálásához munkacsoportot, team - et hozunk létre, amely egy rövid illetve hosszú távú munkaprogram - projektterv alapján koordinálja a résztvevő szakemberek, segítők és tanulók munkáját.
2.partneri párbeszéd
3.Szakmai műhelymunka létrehozása
4.közös projektek létrehozása