A Péter András Gimnázium a Sárrét és így Szeghalom város egyik meghatározó kulturális centruma. Az 1926-os megalakulásnak is egyik jelentős szempontja volt a kistérség tehetséges gyermekeinek felkarolása, korszerű tudásanyaggal történő ellátása, művelt, kulturált, a szülőföld számára hasznos felnőttek nevelése. Iskolánk tradicionális oktatási gyakorlatának, hagyományrendszerének, működési alapelveinek, ezen belül Pedagógiai Programunknak is szerves részét képezi a tehetséges tanulókkal való speciális foglalkozás. Ennek érdekében 1996-ban, a már meglévő 4 osztályos képzés mellett, 6 osztályos gimnáziumi képzést indítottunk, amely az általános intelligencia fejlesztése mellett, elsősorban az idegennyelvi tehetségek hangsúlyos képzését foglalja magában. Hasonló céllal indítottuk el 2006-ban az egy éves nyelvi előkészítő évfolyamot iskolánkban. Az intézmény személyi, illetve tárgyi feltételrendszere adott, és folyamatos fejlesztés alatt áll a tehetséggondozás feladatkörének ellátása érdekében.
A településünkön, valamint a kistérségben betöltött szerepünk, valamint a határon átnyúló kapcsolataink lehetőséget teremtenek a szakmai tapasztalatok megosztására. Intézményünk a Berettyó-Körös Szakképzés Szervezési Társulás tagintézményeként működik.
Intézményünk elsősorban Szeghalmon, illetve a kistérségben kívánja tevékenységét folytatni. Tervezett hatókör: a kistérség (beleértve jelenlegi vonzáskörzetünket: Körösladány, Vésztő, Dévaványa, Csökmő, Bucsa stb. településeket)
Kapcsolataink elsősorban Észak-Békés területére koncentrálódnak, de egyes programok (pl. tanulmányi versenyek, tanulmányi kirándulások, testvériskolai kapcsolatok, stb.) esetében az egész ország területére, vagy határainkon túlra is kiterjednek.
A kistérség általános iskoláival egyre szorosabb szakmai kapcsolatot alakítunk ki. Rendszeresen szervezünk nyílt napokat, bemutatóórák, foglalkozásokat, tanácsadásokat szülőknek, diákoknak, illetve szakmai egyeztetéseket intézményi vezetőknek egyaránt. Éves rendszerességgel saját rendezésű, regionális földrajzversenyt is rendezünk a tantárgy tehetséges tanulói számára. (Kovács János Középiskolai Földrajzverseny)
Együttműködési kapcsolatot kívánunk kiépíteni, illetve a már meglévő kapcsolatainkat tovább erősíteni a tehetségazonosítás, tehetséggondozás és a tehetség-tanácsadás terén a hatókörünkben működő további kulturális, oktatási, művelődési intézményekkel, szervezetekkel és szakemberekkel, illetve az oktatásban érdekelt személyekkel. Célunk közös tevékenységek, programok szervezése és megvalósítása, kulturális, oktatási és pályázati együttműködések kialakítása.
Iskolánk elsődleges célja a jövőben is a korszerű tudás közvetítése. Oktató-nevelő munkánkat eddig is több program segítette, erősítette és színesítette, melyek jelentős részben már hagyományos jelleggel szerepelnek éves programtervünkben, és amiket tehetségpontként is folytatni kívánunk. Német és angol nyelvi előkészítő osztályainkban az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésével foglalkozunk. Minden osztályunkban csoportbontásban tanulják a diákok a nyelveket, és az informatikát. Lehetőség van számos szakkör, felkészítő foglalkozás látogatására is. Szervezünk bel-és külföldi tanulmányi utakat, kirándulásokat.
Intézményünk nagy hangsúlyt fektet a hagyományok ápolására. Ennek keretén minden évben diákönkormányzati rendezvényekkel ünnepeljük az András-napot. A hagyományőrzés keretén belül minden évben projekt napokat szervezünk idegennyelvi, ill. természettudományos témakörökben. Iskolánkban minden évben kiemelt szerepet kap egy természettudományos tantárgy. Nagy gondot fordítunk tehetséges diákjaink versenyeztetésére. Ennek érdekében saját, iskolai megmérettetéseket szervezünk, illetve megyei, országos, sőt nemzetközi versenyeken is lehetőséget biztosítunk tehetségeink számára.
Intézményünk jelenleg önkormányzati fenntartásban működik. A normatív támogatást, illetve a fenntartó működési hozzájárulását a szakképzési támogatás, valamint több alapítvány egészíti ki anyagi forrásként. Mindezek mellett gazdálkodó, illetve civil szervezeteket, egyéni támogatókat, szponzorokat vonunk be egyes programjaink megvalósításához. Anyagi lehetőségeinket, fejlesztési forrásainkat pályázati lehetőségek felkutatásával és kiaknázásával is megpróbáljuk bővíteni. Összességében egy tehetségpont működtetése nem jelentene túlzott anyagi megterhelést intézményünk költségvetése számára, hiszen, ha nem is a tehetséghálózat keretein belül, de már korábban is rendszeresen jelentkeztek a tehetségfejlesztéssel kapcsolatos költségek kiadásaink között.
Munkatársaink közül
- 2 fő fog rendelkezni tehetséggondozó tanár MA végzettséggel (végzettség megszerzésének várható időpontja: 2013)
- 1 fő pszichológus munkatársunk van.
Iskolánk, bár nem kimondott tehetséggondozó program keretében, mégis sok tehetség kibontakoztatását tette lehetővé önállóan pedagógiai munkája révén. A tanulók tanulmányi, verseny és továbbtanulási eredményeit rendszeresen dokumentáljuk, követhetővé tesszük, eredményességünk értékelésének alapjaként vesszük figyelembe. Terveink szerint, tehetséggondozó programunknak egyik alapköve lesz a helyi és környékbeli általános iskolákkal való szoros együttműködés. A tanórába integráltan egyéni fejlesztési tervek kidolgozásával, differenciált oktatással és új pedagógiai módszerek alkalmazásával képzeljük el a tehetséges tanulók gondozását. Ehhez elengedhetetlennek tartjuk pedagógusaink folyamatos szakmai és módszertani továbbképzését.
Tanórán kívül a tanulói igények felmérése után felkészítő foglalkozások, szakkörök keretében folytatjuk a tehetséggondozást. Folyamatosan keressük tanulóink számára a megmérettetési lehetőségeket: versenyekre és pályázatokra nevezzük be őket. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a kompetencia-mérés, a tanulmányi- és sportversenyek eredményeit, illetve a továbbtanulási mutatókat. Mindezeket az éves intézményértékelés során áttekintjük, és ennek alapján fogalmazzuk meg a fejlesztési feladatokat. Az elért eredményeket (versenyek, érettségi, sporteredmények) rögzítjük és ezek alapján rendszeresen összehasonlító vizsgálatokat végzünk, követve a tanulók fejlődését.
Szakmai munkaközösségeinket eddig is az együttgondolkodás, egymás segítése, a team munka jellemezte. A nyitottság, az új iránti fogékonyság, a fejlesztő szándék ugyanúgy jelen van közösségünkben, mint az értékmegőrzés. Az elemzés, az értékelés, a visszacsatolás az intézmény működési programjának szerves részét képezi. Intézményi hagyományaink alapján jelentős mértékben támaszkodunk volt diákjainkra, illetve a szülői és diákközösség önkéntes és lelkes támogatására is építünk. Szoros az együttműködésünk több általános iskolával, középiskolával, civil szervezetekkel és helybeli vállalkozásokkal is. Tehetségpontként továbbra is szeretnénk kapcsolatunkat sikeresen fenntartani eddigi partnereinkkel, és számuk bővítésére törekszünk. Iskolánkban nagy hangsúlyt kap a közvetlen, személyes kapcsolattartás, a jó hangulat és a kollegialitás.