Iskolánk 1984-ben nyitotta meg kapuit, akkor még önkormányzati fenntartású intézményként.
Mivel nagy össztársadalmi igény jelentkezett az egyházi iskolák iránt, a Miskolc-Tetemvári Református Egyházközség 2001-től saját fenntartásba vette az intézményt.
Iskolánk pedagógiai programja mindenekelőtt a gyermekek igényeihez igazodik, különös figyelmet fordítva a tehetséggondozás feladatára is. Olyan érett gondolkodású fiatalokat szeretnénk nevelni, akik szilárd értékrenddel rendelkeznek, és példaképei, felelős mentorai a rájuk bízottaknak.
Fontosnak tartjuk az erkölcsi nevelést, ami a szeretet és a fegyelem kettősségén és jó arányán alapozhatja meg a tetteiért felelősséget vállalni tudó, lelkiismeretes fiatalok jövőjét.
Nevelésünk, oktatásunk – Jókai Mór szellemiségének megfelelően – elsősorban a magyar nyelv, irodalom, kultúra ápolásán, megbecsülésén alapszik.
Fontos számunkra az idegen nyelvek tanítása, a korszerű informatikai ismeretek nyújtása, hogy diákjaink felkészültek legyenek a környezet mai kihívásaira, hogy versenyképes tudást kapjanak.
A tehetségfejlesztés lehetőségeit tanórán (az egyéni, képességekhez igazodó differenciált óraszervezéssel; emelt szintű, kiscsoportos oktatással) és a tanórán kívüli lehetőségek biztosításával segítjük (sportkörök, tehetséggondozó foglalkozások, szakkörök, versenyek, vetélkedők, bemutatók, pályaorientáció stb.)
A művészeti képzés 2000-ben indult az iskolában, színjátszás tanszakon. A képzés két előkészítő és hat alapfokú évfolyamból áll. Az előképző (1-2. évfolyam) heti 2, az alapfok (3-8. évfolyam) heti 4 órás foglalkozásain a tanulók képességeit és tehetségét fejlesztjük.
Az évek során számtalan egyéni és közös fellépés, szereplés, verseredmény bizonyítja az itt folyó munka szakmai színvonalát.
Tanulóink szépkiejtési versenyeken, vers- és prózamondó versenyeken, olvasási és bibliai történetmondó versenyeken, színjátszó fesztiválokon szép eredményeket érnek el.
Az iskolánkban folyó pedagógiai munka a „13T” köré szerveződik. Ennek kulcsszavai: talentum, tanítvány, társadalom, tehetség, teljesítőképesség, türelem, tudás, technika, teljesség, tradíció, tanulás, tisztelet, törekvés.
Az iskola tantestülete magasan képzett és elhivatott a tehetséggondozás iránt.
Tehetséggondozó munkánkat ’mentorként’ segíti Maleczkyné Hallók Edit (ECHA-diplomás) tehetségfejlesztési szakértő, aki Miskolcon 2000-től segíti a városi tehetségkoordinátori rendszert és irányítja a városi tehetségfejlesztő munkaközösséget.
A Tehetségpontot területi hatókörrel alakítjuk meg, építve a térségben már működő, akkreditált tehetségpontokkal történő együttműködésekre, ill. az országos hálózat szakmai támogatására.
A miskolci és kistérségi egyházi óvodák, általános iskolák és középiskolák – különös tekintettel a református intézményekre – tanárai és diákjai együttműködésével kívánjuk a tehetségpontot létrehozni és működtetni.
A következő Tehetségpontokkal (civilekkel, egyházi és önkormányzati fenntartású intézményekkel) építünk ki együttműködő rendszert: Miskolci Egyetem, Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet, Egressy-Erkel Zeneiskola, Miskolci Operabarátok Egyesülete, Miskolci Szimfonikus Zenekar, Miskolci Nemzeti Színház, Miskolci Galéria, Herman Ottó Múzeum, Csodamalom Bábszínház, Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, Lévay József Református Gimnázium, Földes Ferenc Gimnázium, Avasi Gimnázium, Zrínyi Ilona Gimnázium
Fontosnak tartjuk a határon túli szakmai kapcsolatok kiépítését, az együttműködést is: Nagyvárad (Erdély), Kolozsvár (Erdély), Kassa (Felvidék)
Az együttműködést a következő területeken valósítjuk meg:
- rendszeres szakmai megbeszélések, konferenciák szervezése
- szakmai anyagok közös összeállítása
- továbbképzések szervezése, megvalósítása
- információ megosztása, tárolása
- a szervezett keretek kialakítása
- közös tehetségnapok szervezése
A tehetséggondozás sokrétű feladat, a tehetségekkel foglalkozó szakembereknek sokféle szerepet kell felvállalni.
Egyfajta „református tehetségfejlesztő módszertani központként” fontos feladatunknak tartjuk a református tehetségpontok hálózatának kiépítését. Célunk, hogy hálózati rendszerben segítsük a tehetségkutatás, tehetségazonosítás és fejlesztés szakmai megalapozottságát, a tevékenység-struktúra gazdagítását és az esélyteremtést.
Iskolánk – Jókai Tehetségpont néven - a pedagógusokat, gyerekeket és szülőket is kívánja segíteni, hogy könnyebben eligazodjanak a tehetséges gyerekekkel való munkában, ill. hogy a gyerekek még több lehetőséget kapjanak tehetségük fejlesztéséhez.
Komplex tehetségsegítő programokat tervezünk. Gardner többszörös intelligencia elmélete alapján valamennyi intelligencia terület hangsúlyt kap az általunk szervezett rendezvényeken, ill. programokban.
A tehetséggondozás „négyes” célját figyelembe véve a személyiség fejlesztése is alapfeladatunk.
A következő évben ún. „módszertani központként” az alábbi programok megvalósítását tervezzük:
- hálózatépítés, együttműködések kialakítása
A hálózat létrehozásának célja: (a városi és a kistérségi református oktatási-nevelési intézmények, ill. tehetséggondozással foglalkozó civil szervezetek, Tehetségpontok) hálózati programban működve elősegíteni a városban és a kistérségben a tehetséggondozás, a tehetségkutatás és fejlesztés szakmai megalapozottságának fenntartását, az esélyteremtés lehetőségeinek bővítését.
A hálózat feladata: tehetségazonosítás, tehetséggondozás, tehetségfejlesztés, tehetségmentés, tanácsadás, koordináció, monitoring
A hálózati programot megvalósítók köre: a városi és kistérségi református oktatási-nevelési intézmények, Tehetségpontok, munkaközösségek, civil szervezetek
- tehetségfejlesztő munkaközösségek (óvoda, alsó-felső tagozat, középiskola) létrehozása
- intézményenként (keresztény intézmények) tehetségkoordinátori rendszer kiépítése
- szakmai előadások, pedagógus-továbbképzések szervezése (Jókai Református Pedagógiai Műhely működése)
- képességmérő versenyek szervezése
- nyári tehetséggondozó műhely szervezése
- műhelybeszélgetések pedagógusoknak, szülőknek és civil szakembereknek
- tehetségazonosítás, tehetségfejlesztés, tanácsadás
- tehetségműhelyek szervezése
- nyitott tehetségfejlesztő foglalkozások szervezése szülők, érdeklődők részére
- tehetségnapok szervezése
- kiadványok, szakmai anyagok összeállítása, kiadása
- többszintű kommunikációs és együttműködési rendszer kialakítása a tehetségügy szereplői között
- sikeres szülői életpályákat bemutató foglalkozások szervezése diákoknak – a tehetségpontokban
- játéknapok szervezése és támogatása hétvégi program keretében (akár egész családok részvételével)
- speciális szülői értekezletek, fórumok szervezése
Iskolánk és alapítványunk folyamatosan pályázik, ill. konzorciumi tagként vagy együttműködő partnerként részt kíván venni uniós és hazai pályázatokban. Ezért is tartja fontosnak a hálózatépítést.