Iskolánkban évek óta folyt a tehetséggondozás szakköri keretben és 1-3 fő részére szervezett foglalkozásokon. Tanulóink körzeti, megyei és országos versenyeken sikeresen szerepeltek.
A nagyszerű versenyeredmények ellenére is éreztük, hogy túl kell lépni a hagyományos formán, mivel a kiváló versenyeredménnyel rendelkező tanulóinkat gyakran túlterheltük, több tantárgyból versenyeztettük. A tehetség megítélése a pedagógus véleménye és a szaktárgyi tudás alapján történt.
A 2005/2006-os tanévben megfogalmazódott az igény a tantestületben a tehetséggondozás új formájának a megismerésére és alkalmazására. Ennek érdekében egy komplex, átfogó programot vezettünk be 5. osztályban a Debreceni Egyetem Pedagógiai - Pszichológiai Tanszékével együttműködve.
(1) - Tehetséggondozó programunk célja:
- a tanulók személyiségének jobb megismerése
- intellektuális képességek fejlesztése
- egyéni képességek felismerése, fejlesztése
(2) - A program célját két fő szempont segítségével valósítjuk meg:
- egyéni differenciálás
- motiváció
(3) - A tehetségazonosításnál az alábbiakat vettük figyelembe:
- részképesség mérések eredményei
- pszichológiai vizsgálatok
- osztályfőnökök, szaktanárok véleménye
- tanulmányi eredmény
ISKOLÁNKBAN ALKALMAZOTT TEHETSÉGFEJLESZTÉSI FORMÁK:
A diákok a saját osztályközösségükben tanulnak. Magyarból és matematikából osztálybontást, idegen nyelvből csoportbontást alkalmazunk. Fontos feladatnak tekintjük a tantervi követelmények minél magasabb szintű elsajátítását a délelőtti tanítási órákon.
A délelőtti tanórai foglalkozásokat a délutáni gazdagító blokkok egészítik ki a következő tantárgyakból:
- magyar
- matematika
- idegen nyelv
- 7. osztálytól természettudományok
A tanulók érdeklődésüknek megfelelően választanak a felkínált délutáni foglalkozásokból. Minden gyerek valamelyik blokk tagja, az átjárhatóságot biztosítjuk. 7. osztályra már kialakul az az érdeklődési kör, melynek blokkjában a tanuló a 8. osztály végéig részt vesz. A gazdagító foglalkozásokra a komplexitás a jellemző.
ISKOLÁNKBAN NYÚJTOTT TOVÁBBI LEHETŐSÉGEK:
(1) - Szakkörök
- sakk
- biológia-természetismeret
- mazsorett
- jóga
- KRESZ
- aerobic
- informatika
(2) - Művészetoktatás
a) - zeneművészet
- gitár
- hegedű
- szaxofon
- klarinét
- zongora
- szintetizátor-keyboard
- furulya
- fuvola
- trombita
b) - képző- és iparművészet
- grafika
(3) - Sportkör szakcsoportok
- labdarúgás
- kézilabda
- asztalitenisz
- atlétika
(4) - Egyéb szabadidős tevékenységek
- színház- és mozi látogatások
- kirándulások, túrák, akadályversenyek
- vetélkedők
- Csanád Vezér Hét
- versenyek (szaktárgyi, sport)
- gyermeknap
- iskolai ünnepélyek, rendezvények
- alapítványi bál
- osztály- és suli disco
- Családi Nap
(5) - Táborok
a) - nyári tábor
- hagyományőrző
b) - nyári belföldi tábor
- balatoni túratábor
c) - külföldi tábor
- az erdélyi testvériskolával szervezett tábor Erdélyben
Alsó tagozaton minden osztály a kooperatív tanulásmódszertan szerint tanul.
A tehetséggondozó program eredményessége már tapasztalható. Javult a gyerekek hozzáállása az iskolához, a szorongást sikerült csökkentenünk. A tanulási stílus és stratégia hatékonyabb lett, a tanulók érdeklődési köre is szélesebb körű.
Kiváló versenyeredményekkel rendelkezik az iskola sport és szaktantárgyakból egyaránt. Célunk az, hogy minél több tanulónk vegyen részt a programban. S későbbiekben is az integrált oktatási formát választjuk. Nagy hangsúlyt fektetünk az egyénre szabott fejlesztésre, a szülőkkel való kapcsolattartásra és párbeszédre.
A Tehetségpont munkájának középpontjában Mezőkovácsháza általános iskolás tanulói állnak majd. Felkutatjuk a kistérségben levő szakembereket, és felkérjük őket tehetséggondozó munkánk segítésére. Bevonjuk programjainkba iskolánkban végzett, ma már felsőfokú intézményben tanuló volt diákjainkat is. Számítunk a Kalocsa Róza KHT és a Városi Könyvtár aktív közreműködésére a kultúra és közművelődés területén.
Tehetségpontunk a kistérség pedagógusainak szakmai tanácsadást, bemutató foglalkozásokat szervez majd.
Iskolánkban felmenő rendszerben minden évben indítjuk a program szerint tanuló osztályokat. A fenntartó figyelemmel kíséri a tevékenységünket, elkötelezett az oktatás ügye mellett.
- Dr. F. J. Mönks - az European Council for High Ability elnöke
- Dr. Balogh László - a Magyar Tehetséggondozó Társaság elnöke
- Dr. Mező Ferenc - a DE Pedagógiai-Pszichológiai tanszékének adjunktusa
1 fő rendelkezik szakvizsgával, 1 fő jelenleg tanulmányokat folytat. 17 fő vett részt továbbképzésben a Kooperatív tanulásmódszertan elsajátításával kapcsolatban. 13 fő végezte el a "Tehetségfejlesztés 6-18 éves korban" tanfolyamot.
A Debreceni Egyetem Pedagógiai - Pszichológiai Tanszékének támogató munkájára a későbbiekben is számítunk.
A városban lévő Parkerdő és a tervezett Erdei Iskola épületében szeretnénk a foglalkozások egy részét megtartani. Számítunk a könyvtár segítségére abban a tekintetben, hogy a foglalkozásainknak a saját intézményében helyet adjon.