A Csányi Alapítvány a Gyermekekért célkitűzése, hogy a tehetséggondozásban elismert szak-emberekkel együttműködve a kiemelkedő képességű, de szociálisan hátrányos körülmények között élő gyermekeket támogassa tehetségük kibontakoztatásában, és elősegítse fejlődésüket.
A gyermekek támogatása 10 éves kortól (5. osztálytól) kezdődik, különböző életszakaszokban és iskolatípusokban (általános iskola felső tagozata, középiskola, egyetem-főiskola) más-más módon és más-más eszközökkel folytatódik, amíg fiatal felnőttként a támogatottak a munka-erőpiacra kerülnek. Ez gyermekenként jelenthet akár 11-14 évet is. Ezért hívhatjuk a tehet-séggondozó programot egy életút programnak is.
Az Alapítvány működéséhez kapcsolható térségekben a programba beválogatott gyermekek fejlesztését, életét egy-egy kiscsoportba (12-15 fő) szervezve egy-egy mentor felügyeli. Az Alapítványnak dolgozó szakemberek segítségével ők állítják össze a gyermekek egyéni fej-lesztési terveit, megszervezik az egyéni vagy csoportban történő fejlesztő foglalkozásokat, kulturális és sportprogramokat, kirándulásokat, stb. Ők tarják a kapcsolatot a gyermekek éle-tének főszereplőivel, a szülőkkel, az iskolával.
Nagybajom és Nagybajom környéki, valamint Kaposvár és Kaposvár környéki általános isko-lák, középiskolák, felsőfokú intézmények irányában kívánjuk kiterjeszteni e tevékenységet. Már kiépített kapcsoltunk van a Kaposvári és a Debreceni Egyetemmel, Mentors Bt.-vel (digi-tális angol nyelv), Munkácsy Mihály Gimnáziummal, Noszlopy Gáspár Szakközépiskolával, Táncsics Mihály Gimnáziummal a Kaposvári Családsegítő Központtal, a Kaposvári Megyei Könyvtárral, Együd Árpád Általános Művelődési központtal, Liszt Ferenc Zeneiskolával
Az Alapítvány profiljából adódóan az iskolák és a Csányi Alapítvány között szervezett jelző-rendszer működik. Munkánkat az iskolákban dolgozó pedagógusok, igazgatók segítik.
Alapítványunk lehetőséget kínál partnereinknek, hogy a tehetségfejlesztés területén ismert és elismert szakemberek előadásain, továbbképzésein vegyenek részt.
A programelemek kidolgozásában, azok megvalósításában tehetséggondozásban elismert szakemberek és pedagógusok vesznek részt; különösen ki kell emelni a kuratórium szakembe-reinek segítségét, a Debreceni Egyetem pedagógiai-pszichológiai tanszékével és a Nemzeti Tehetségsegítő Tanáccsal való együttműködést.
Intellektuális tehetségfejlesztéssel foglalkozunk, elsősorban az idegen nyelv (angol), nyelvi kompetenciák, kommunikáció, matematikai logika, számítástechnikai ismeretek- és a szemé-lyiség sokoldalú fejlesztése területén. Szakképzett zenepedagógusok és művészek közremű-ködésével zenei tehetségazonosítást végzünk és segítjük a tehetség ígéretek művészeti képzé-sét megszervezni. Zeneterápiás és más zenés foglalkozásokkal színesítjük a diákok sokoldalú fejlesztését.
A gyerekek életét egy-egy kiscsoportba (12-15 fő) szervezve egy-egy mentor felügyeli. Ala-pítványnak dolgozó szakemberek segítségével ők állítják össze a gyermekek egyéni fejlesztési terveit, megszervezik az egyéni vagy csoportban történő fejlesztő foglalkozásokat, kulturális és sportprogramokat, kirándulásokat, stb. Ők tarják a kapcsolatot a gyermekek életének fősze-replőivel, a szülőkkel, az iskolával. Munkájuk hatékonyabbá tétele miatt elvégezték az ELTE tehetségfejlesztő szakát, hogy szakképzett tehetségfejlesztők legyenek.
Valamint külső és belső továbbképzések, konferenciákon való részvétel biztosítása, tapaszta-latcsere, fórumok rendezése. Az Alapítványba járó gyerekek részére, pedig tantárgyi verse-nyek, projekt versenyek szervezése, lebonyolítása, szaktáborok, tréningek tartása.
Pénzügyi erőforrásait az Alapítvány több oldalról biztosítja, a támogatásokkal növelt alapítói vagyon mindenkori hozamából, illetve különféle évenkénti adományokból gazdálkodik. Az Alapítvány iránti nagyfokú érdeklődést igazolja, hogy az elmúlt években egyre több magán-személy és nagyvállalat is csatlakozott támogatóként, gyarapítva ezzel is a rászoruló gyerekek fejlesztésére fordítható forrásokat Az Alapítvány kiemelkedően közhasznú alapítvány, számí-tunk az adók 1%-ból befolyó jövedelmekre is.
Pedagógiai szempontból a csoportok drámapedagógusai segítségével biztosítjuk a fiatalok személyiségfejlődését. Ezt segítik alapítványunknál a budapesti KÁVA Kulturális Egyesület Színházi nevelési programjai.
Pszichológiai értelemben pedig szakemberhez irányítjuk a rászorulókat.
A Nagybajomi és a Kaposvári Közösségi Házból 3fő mentor elvégezte az ELTE tehetségfej-lesztési szakértő szakát, hogy még nagyobb szaktudással rendelkezzenek és feladataikat haté-konyabban tudják ellátni.
Belső minőségbiztosítási rendszerrel, partneri elégedettség mérésekkel, a hatékony kommuni-káció működtetése a programban résztvevőkkel kívánjuk megvalósítani a program eredmé-nyességét és hatékonyságát.
Folyamatos hatásvizsgálatokat végzünk annak érdekében, hogy még eredményesebbek lehes-sünk.
A gyermekek szempontjából a program sikerességét hatásvizsgálatokkal mérjük, amely előre meghatározott pszichológiai és pedagógiai mérésekből állnak. A hatásvizsgálatok a tanulók életkorától és a fejlesztések típusaitól is függnek. A hatásvizsgálatok eredményétől függően változtatjuk a gyermekek egyéni fejlesztési terveit.
A programunk sikerességének / eredményességének megítélésében a következő tényezőket is figyelembe vesszük:
- a programot elhagyó gyermekek száma;
- a programba jelentkező tanulók száma;
- a program első 4 éve után érettségit adó középiskolába felvételt nyert tanulók száma;
- a sikeres középfokú nyelvvizsgát tett tanulók száma;
- a sikeres ECDL vizsgát tett tanulók száma;
- a különböző országos versenyeken eredményt elérő tanulók száma;
- Közösségi Házunk programjainak látogatottsága;
- a gyerekek által készített projektek minősége.
Mentoraink közül hárman elvégezték a tehetségfejlesztési szakértő szakot, hogy munkájuk még hatékonyabb és eredményesebb, szakszerűbb legyen. Folyamatos a konferenciákon való részvételünk, és tervezzük konferenciák, tréningek szervezését is, hogy fejlesztőinknek szak-mai segítséget tudjunk nyújtani.
Az Alapítvány működtetése önmagában hordozza a civil jelleget, a fejlesztő foglalkozások megszervezése, sokszínűsége, egyénre szabott volta, automatikusan kerüli a "hivatalos" jelle-get. Nagy hangsúlyt kap a programban résztvevő szakemberek személyes és szociális kompe-tenciái- empátia, rugalmasság, érzelmi tudatosság, pontos önértékelés, önbizalom, önkontroll, megbízhatóság, lelkiismeretesség, alkalmazkodás, innováció, teljesítménymotiváció, elkötele-ződés, kezdeményezőkészség, optimizmus, együttműködés, partnerközpontúság, a sokszínű-ség értékelése, csapatszellem.
Emellett azonban fontos a tehetségről, és a tehetségfejlesztésről figyelembe venni a legújabb kutatási eredményeket és módszereket.