A Baptista Szeretetszolgálat EJSZ Kölcsey Ferenc Általános Iskolája pedagógiai programjában prioritást élvez a tehetséggondozás, különös tekintettel a logikai-matematikai, a természettudományos, a nyelvi, az interperszonális és a testi-kinesztetikus tehetségterületekre. A különböző tehetségterületen kiemelkedő eredményeket tanúsító gyermekeket egyrészt a számukra adekvát és komplex fejlesztést biztosító csoportokba és szakemberekhez irányítjuk, másrészt tanulmányi versenyeken, kulturális bemutatókon, pályázatokon, táborokban, erdei iskolákban vesznek részt.
Az emelt óraszámú testnevelés oktatása egyrészt tanítványaink edzettségének fokozását, másrészt a versenyeztetést, az utánpótlás-nevelést segíti. Az azonosításhoz felhasználjuk az óvodástornán szerzett tapasztalatokat, illetve a tanév elején elvégzett teljesítmény tesztek mutatóit. A matematika tagozatos képzés eredményesen alapozta meg a logikai-matematikai tehetségműhely működését. Iskolánk növendékei ezen a területen több megyei és országos szintű tanulmányi versenybe kapcsolódnak be. A természeti tehetségműhely munkáját az „Örökös ökoiskola” cím elnyerése érdekében végzett tevékenységünk készítette elő. Tanulóink szívesen vesznek részt az öko-programokban, a természet- és környezetvédelmi akciókban, erdei iskolákban, a „Határtalanul!” programban. Kiválóan szerepelnek az ilyen jellegű tanulmányi versenyeken. Az alsó tagozaton bevezettük az emelt óraszámú angol nyelv oktatását, mely jó alapot biztosít az 5. évfolyamon induló angol nyelvi tehetségcsoportba történő beválogatáshoz. A program elindításánál nagy segítséget jelentett a velencei Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskolával folytatott tapasztalatcsere. Az informatika tehetségcsoport programjának célja az ECDL Start bizonyítvány megszerzése. Az interperszonális tehetségterületen a színjátszással foglalkozunk, mely rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert a diákok körében. Ezt igazolja, hogy a folyamatosan növekvő igény és létszám miatt jelenleg két csoportot működtetünk.
Nevelőtestületünkben 14 fő többdiplomás, 7 fő egyetemi végzettséggel, 6 fő szakvizsgával bír. 4 mesterpedagógus, 3 köznevelési szakértő és 6 szaktanácsadó található körünkben. A szaktárgyak tanításához szükséges szakképzettségeken túl sokféle speciális végzettséggel is rendelkezünk: drámapedagógus, nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, szociálpedagógus, pedagógia szakos nevelőtanár, népművelő/művelődésszervező. Tehetséggondozást képzett szakemberek végzik: 3 tehetségfejlesztő tanár, 6 fő 120-140 órás, továbbá többen 30 órás tanfolyamon vettek részt tehetséggondozás témakörben. A szaktanácsadók közül 1 főnek a „kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló nevelésének, oktatásának segítése” a szakterülete.
A tehetséggondozó munkaközösséget 2013 óta működtetjük, jelenleg 20 tagja van. 2013-ban és 2016-ban elnyertük az „Akkreditált Kiváló Tehetségpont” elismerést, 2017-ben pedig a „Minősített Tehetséggondozó Műhely” címet.
A 2010-ben történt regisztráció alkalmával az intézményi Tehetségpont kialakítását jelöltük meg, de az idén elnyert „Minősített Tehetséggondozó Műhely” cím regionális feladatok ellátására is kötelez bennünket, melynek legjobb tudásunk szerint igyekszünk megfelelni.
Tehetséggondozó munkánk folyamatában számos partnerre számíthatunk. A testi-kinesztetikus tehetségterületen elsősorban a városi sportegyesületek, a megyei-városi sportvezetők segítségére, valamint az intézmény szakpedagógusainak együttműködésére számíthatunk. Kiemelt területek: atlétika, labdarúgás, kézilabda
A logikai-matematikai tehetségterület fejlesztésében kiemelt fontosságúak a szakmai továbbképzések, konzultációk, melyek révén pedagógusaink elsajátíthatják a legújabb pedagógiai módszereket, kooperatív technikákat. A táblajátékok oktatása során számíthatunk a „Polyhistor Academy” szakembereinek szakmai támogatására.
A természettudományos tehetségterületen jó partnerkapcsolatot építettünk ki az Országos Madártani Egyesülettel. Tanulóink rendszeresen részt vesznek az egyesület által kiírt pályázatokon, szakmai programokon, versenyeken. Szakköri foglalkozás keretein belül megfigyeléseket végeznek, a kapott adatokat feldolgozzák és kiértékelik. Diákjaink bekapcsolódnak a WWF gyermekprogramjaiba. Együttműködési megállapodásunk van NIMFEA Természetvédelmi Egyesülettel, illetve és helyi Városvédő és Szépítő Egyesülettel, melyek programjai széleskörű lehetőséget biztosítanak tanítványaink ismereteinek bővítésére. Az ÖKO-tevékenységek keretében szervezett erdei iskolai programok kiváló lehetőséget biztosítanak a természettudományos/természeti tehetséggondozásra.
2013-tól 2015-ig 9 másik ország iskolájával együtt részt vettünk a COMENIUS nemzetközi iskola-együttműködési projektben. A környezet- és természetvédelem témakörében Az Anisoara Odeanu Középiskolával (Lugos-Románia) a záró rendezvényen testvériskolai együttműködési megállapodást kötöttünk, a kapcsolatot azóta is ápoljuk.
Az előbb említetten kívül testvériskolai megállapodást kötöttünk a Tömörkény István Általános Iskolával (Tornyos, Vajdaság-Szerbia) is. Az intézmény „Európai” és „Akkreditált Kiváló Tehetségpont”, ezért kölcsönösen jó alkalom kínálkozik, a tehetséggondozással kapcsolatos szakmai-módszertani tapasztalatcserére, a jó gyakorlatok átvételére. Ezen túl az együttműködések tartalma: a történelmi és irodalmi értékek megismerése, közös tanulmányi-, szabadidős-, kulturális- és sportrendezvények szervezése, tehetséggondozó programok lebonyolítása.
Munkánk során a tehetséggondozás területén saját pedagógusainkon kívül pszichológusra, tehetséggondozó koordinátorokra, a helyi sportegyesületek vezetőire, edzőire számíthatunk, velük együttműködési szerződést kötöttünk.
Az alábbi iskolákkal, civil szervezetekkel állunk kapcsolatban. Segítségükkel ápoljuk és bővítjük együttműködésünket, építjük a tehetséghálót:
Helyi szinten: a város pedagógiai, oktatási intézményeivel, sportegyesületeivel, civil szervezeteivel tartjuk a kapcsolatot.
Megyei szinten: Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat, Megyei Diáksport Tanács, Jász-Nagykun-Szolnok Tehetségsegítő Tanács (alapító tagjai vagyunk).
Országos szinten: Baptista Tehetségsegítő Tanács (alapító tagjai vagyunk), Baptista Pedagógiai Intézet, Baptista Tehetségpontok (Kisújszállás, Velence, Téglás, Seregélyes, Nagyhalász).
A baptista országos intézményhálózat jó lehetőséget biztosít számunkra a még szélesebb és tartalmasabb együttműködés kialakítására. A Baptista Szeretetszolgálat Dunán-inneni Területi Igazgatóságán belül vezető intézményként iskolánk feladata az általános iskolai tehetséggondozó tevékenység koordinálása. A Baptista Tehetségsegítő Tanács lehetőségeinek felhasználásával, műhelymunkák, konferenciák, tapasztalatcserék, Tehetségnapok lebonyolításával, jó gyakorlatok átadásával, versenyek szervezésével kívánunk ennek eleget tenni.
Kiemelten foglalkozunk a logikai-matematikai (matematika, informatika, táblajáték), a természeti, a testi-kinesztetikus, az angol nyelvi és az interperszonális (színjátszás) tehetségterületekkel, melyekre saját fejlesztésű, egyénre szabott programot/fejlesztési anyagot állítottunk össze.
A logikai-matematikai területen a tehetséggondozás elsődleges formái a középiskolai előkészítő foglalkozások, szakkörök. Tanulóink részt vesznek tanulmányi versenyeken, a Zrínyi matematikaversenynek területi megmérettetésének házigazdái vagyunk. Szakköri formában bevezettük a táblajátékok oktatását, tervezzük a robotika bevezetését.
A természeti tehetségterületen két tehetségcsoport működik. A fejlesztés speciális, félévekre osztott tematika alapján történik (talaj, víz, levegő, Föld). Megemlékezünk a jeles napokról és megrendezzük a Zöldolimpiát.
A testi-kinesztetikus tehetségterület fejlesztése egyénre szabott speciális edzésprogramok kidolgozásában valósul meg testnevelőink, sportszakembereink segítségével. Sportolóink részt vesznek a Diákolimpián, a Bozsik labdarúgó programban, egyéb meghívásos tornákon. Minden évben lebonyolítjuk a kistérségi Kölcsey-kupát kézilabda és labdarúgás sportágban, megrendezzük a Kölcsey-futást.
Az informatika tehetségcsoportot 3 évfolyamra kiterjedő programmal az 5. évfolyamon kezdődik, cél az ECDL Start bizonyítvány megszerzése.
Emelt óraszámú angol nyelvi képzést indítottunk, valamint 4 évre kidolgozott angol nyelvi tehetségprogram alapján négy tehetségcsoport kezdte meg tevékenységét. Amerikából érkezett baptista önkéntesek közreműködésével évente megrendezzük az angol nyelvi bibliaismeret tábort.
Az interperszonális területen működő színjátszó műhely részt vett az Országos Baptista Színjátszó Találkozón, a „Gyöngyhalász” Országos Baptista „Ki Mit Tud”?-on. A gyermekek gyakran szerepelnek iskolai műsorokon, a Kölcsey-gálákon, városi eseményeken.
Évente Tehetségnapot tartunk, mely lehetőséget teremt módszertani tapasztalatcserére, műhelyfoglalkozásokra, tehetséges tanulóink bemutatkozására, volt és híressé vált tanítványaink meghívására. Ezen ismerjük el és köszönjük meg kiemelkedő teljesítményt elérő tanulóink munkáját és a szülők támogatását.
Az óvodás gyermekeknek és szüleiknek a Kukkantó napok keretében biztosítunk betekintést iskolánk tehetségprogramjába, óvodástornát és játékos angol foglalkozásokat tartunk számukra, kézműves foglalkozásokon, játékdélutánokon, nyílt tanítási órákon vehetnek részt.
A Pedagógiai Szakszolgálattal, a Munkaügyi Központtal együttműködve pályaorientációs és pályaválasztási tanácsadást tartunk, városi és megyei kiállításokon, rendezvényeken tájékozódhatnak továbbtanulás előtt álló tanítványaink. Rendszeresen elvisszük őket Budapestre, a „Szakma sztár” rendezvényre.
„Meseszép-mesekép” meseíró és –illusztráló pályázatunkba valamennyi baptista intézmény országosan bekapcsolódhat, sőt külhoni testvériskoláink is részt vesznek benne. A magyar és angol nyelvű meséket is küldhetnek a pályázók.
A program anyagi fenntarthatóságát - hasonlóan a korábbi évek gyakorlatához -, egyrészt a fenntartónktól kapott költségvetési támogatásból, másrészt pályázatok útján kívánjuk biztosítani. Az utóbbi 5 évben 5 eredményes tehetséggondozó pályázatot nyújtottunk be az informatika, a környezetvédelem és a sport témakörében. Kiemelkedő sikernek tartjuk a „Minősített Tehetséggondozó Műhely” cím elnyerését, mely az előttünk álló 5 évre kiszámíthatóvá és jobban tervezhetővé teszi tehetségfejlesztő tevékenységünket. Ezek mellett számíthatunk esetenként városi önkormányzati juttatásokra, civil szervezetek, helyi vállalkozók, a „Zöld utat a tudáshoz” alapítvány, valamint a szülők segítségére és adományaira.