Iskolánk alapvető nevelési-oktatási koncepciójának célja esélyteremtő, magas színvonalú szolgáltatás biztosításával meglévő értékeink, szellemiségünk, eredményeink megőrzése és gyarapítása. Tehetségfeltáró, tehetséggondozó munkánk három aspektusát kell kiemelnünk:
1. Iskolai környezet a tehetséggondozás szolgálatában.
2. Kapcsolódás más hálózatokhoz, saját hálózat fejlesztése.
3. Innováció a tanári kompetenciák alakítása területén.
Mihály Ottó gondolatait magunkévá téve igyekszünk olyan iskolai, kollégiumi, osztálytermi környezetet kialakítani, amely "segíti az önálló, belső motívumokkal rendelkező, önértékelésre és önellenőrzésre képes személyiség kialakulását", az autonóm személyiség létrejöttét. Adaptív oktatási rendszert építünk, mely alkalmazkodik a kor megváltozott igényeihez, a "másképp" gondolkodó gyermekekhez, olyat, mely jobban megfelel a tehetségek társas, emocionális szükségleteinek. Intézményünk alapeszméje, tudatos tehetséggondozó koncepciónk minden tevékenységünkben tükröződik, melynek alapjául a több éves múltra visszatekintő, sokrétű, gazdag tehetségfeltáró, tehetséggondozó munka szolgál. Mindez a változatos tanulásszervezési eljárásokkal szervezett tanórákon, szakkörökön, az iskolai diákönkormányzat által szervezett közösségi programokon (Diáknap; 24 órás sportnap, Főzőverseny), iskolán kívüli programokon valósul meg, ahol a fejlesztőmunka középpontjában a gyermekek azon képességének kibontakoztatása áll, amely révén képessé válnak saját kapcsolatrendszerük kiépítésére, képesek lesznek rendszerben való gondolkodásra, a másokkal való együttműködésre.
Tehetséggondozó tevékenységünk sikeres végrehajtásához természetesen jól működő kapcsolatrendszerre van szükség, mely kiépítésének fontosságát már évekkel ezelőtt meglátta az iskolavezetés. Több fronton is kapcsolódunk más intézményekhez, hálózatokhoz. A környező általános iskolákkal, középiskolákkal a Bázisiskolai Program, illetve a TIT (Matematika tehetséggondozó tábor) révén találkozunk bemutató órákon, nyári táborokban, ahol tapasztalatot cserélünk, átadjuk a jó gyakorlatokat; tanulmányi versenyeken (Gordiusz matematika verseny, Német nyelvi verseny, Környezetvédelmi vetélkedő) ahol visszajelzést kapunk az elvégzett munkáról tanulóink teljesítményének tükrében. Az ország AJTP-t működtető középiskoláival több fórumon is kapcsolatot tartunk. Nemzetközi kapcsolatrendszerünk kiépítését a különféle EU-s projektekben (Comenius; TÁMOP) való részvétellel biztosítjuk, melyek segítségével alkalmunk volt már több ízben számos Európai Uniós ország iskolarendszerével, oktatási módszereivel megismerkedni, szakmai programokon részt venni (Finnország, Svédország, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Szlovákia, Románia, Lengyelország). A határon túli magyar iskolákkal való együttműködésünk ékes bizonyítéka az évenként megrendezésre kerülő nemzetközi Besi kupa ahol atlétikában illetve futballban mérik össze erejüket a fiatalok.
Az intézményünkben megalakítandó Tehetségpont tevékenységét meglévő megyei, regionális illetve határon túli jól működő kapcsolataink ápolása, fejlesztése mellett elsősorban más (elsősorban a mi régiónkon belül működő) Tehetségpontokra szeretnénk kiterjeszteni a velük való működőképes munkakapcsolat kialakításával.
Fontosnak tartjuk továbbá a térségünkben élő tehetséges tanulók felkutatását, tájékoztatásukat a számukra leginkább megfelelő tehetségfejlesztő lehetőségekről a tehetséggondozás terén komoly szakmai múlttal rendelkező szakemberek bevonásával.
Szakmai találkozók, tréningek szervezésével alkalmat biztosítanánk az intézményünkben folyó sok éves múltra visszatekintő tehetséggondozó munka más Tehetségpontokkal, intézményekkel való megismertetésére, a velük való hatékony együttműködés megalapozására.
Iskolánk honlapján, a helyi illetve a regionális médiumokon keresztül tehetséggondozó tevékenységünk szélesebb körben történő megismertetése (szülőkkel, más intézményekkel) megoldhatóvá válhat. Az együttműködések pályázati úton is létrejöhetnek. Természettudományos, nyelvi, humán irányultságú szaktanáraink a hivatásuk szolgálatában és a tehetségek felfedeztetése, gondozása, továbbfejlesztése érdekében folyamatosan követik a benyújtható pályázatok listáját, és az innovációt figyelembe véve rendszeresen nyújtanak be pályázatokat. Tervezett a sikeres pályázatokon belül partneriskolai együttműködések, megyei szintű szervezetekkel való együttműködés. Az általános iskolák bevonása, tehetséggondozó táborok szervezése, motivációs célzatú tehetségfejlesztő tevékenységek hirdetése a gimnázium, a nyelvek, a humán és reál tantárgyak megszerettetésének szolgálatában.
A specifikus tehetségformák tekintetében kiemelten fontos területek:
A tanulókra vonatkozóan:
- ön- és társismeret fejlesztés;
- a hátrányos illetve halmozottan hátrányos helyzetű tehetséges fiatalokban rejlő értékek feltárása, kiaknázása;
- általános intellektuális képességek fejlesztése;
- kreatív gondolkodás, problémamegoldás, kritikai gondolkodás fejlesztése;
- az önfejlesztés, a közösségi szerepvállalás igényének kialakítása;
- önmegvalósításra való készség fejlesztése;
- szociális készségek fejlesztése;
- általános műveltség kiszélesítése; továbbtanulási kompetenciák fejlesztése;
- tanulásmódszertan
Pedagógusokra vonatkozóan:
- hatékony tanuló-megismerési technikák elsajátítása;
- szakmódszertani gazdagítás
Tervezett rövid és hosszú távú programjaink:
- Tehetségpont szakmai konferenciák, találkozók szervezése
- Nyílt napok, bemutató órák szervezése a tehetséggondozás terén elért eredmények illetve a bevált módszerek bemutatására; tapasztalatcserére
- Lehetséges források, támogatók felkutatása; a források aktivizálása
- Együttműködés kialakítása, erősítése
- Iskolánk honlapján Tehetségpont menü létrehozása
- Tehetséggondozásban jártas szakemberek bevonása
- Saját humánerőforrásunk fejlesztése, szakmai gazdagítása
Intézményünkben a hátrányos illetve halmozottan hátrányos helyzetű tehetséges tanulók nagy része az AJ Tehetséggondozó Programban vesz részt, ők az állami finanszírozás keretében fenntartható támogatásban részesülnek. Emellett az intézmény vezetése illetve pedagógusaink hozzáállása, elkötelezettsége biztosítéka az önfenntartásnak.
Folyamatosan figyelemmel kísérjük a pályázati lehetőségeket, amelyek biztosíthatják a tehetségpont működési költségeit, különös tekintettel az olyan pályázatokra, amelyek elnyerésével a tehetséggondozó pedagógiai munka színvonala tovább növelhető.
A szakmai konferenciák, találkozók, bemutató órák, foglalkozások szervezési és lebonyolítási költségei részben önerőből, részben szponzorok támogatásával teremthetők elő.
Iskolai alapítványunk is segíti a működési feltételek megteremtését.