Jászberényben 2005 óta működik a Csányi Alapítvány tehetséggondozó programja, mely egyben egy életútprogram. Célkitűzése, hogy a tehetséggondozásban elismert szakemberekkel együttműködve a kiemelkedő képességű, de szociálisan hátrányos körülmények között elő gyermekeket támogassa tehetségük kibontakoztatásában, és elősegítse fejlődésüket.
A programba dr. Balogh László által összeállított kiválasztási elvek alapján kerülnek be a tanulók 10 éves korban. A tehetséggondozó csoportokban mentorok kísérik figyelemmel a gyermekek fejlődését; egy-egy gyermek alapvető életszakaszainak a végigkísérése keretében segítik a gyermekeket - egyéni fejlesztési tervek és egyéni mentorálás alapján - a szociokulturális hátrányaik leküzdésében, tehetségük kibontakoztatásában. A programelemek kidolgozásában, azok megvalósításában, tehetséggondozásban elismert szakemberek és pedagógusok vesznek részt.
A Jászság általános iskolái, középiskolái, felsőfokú intézményei felé kívánjuk terjeszteni tevékenységünket. Jól működő a kapcsolatunk az a Csányi Alapítvány Közösségi Házaival az ELTE-vel, a Debreceni Egyetemmel, a Mentors Bt.-vel, a Káva Kulturális Műhellyel és más jászsági civil szervezetekkel.
A kapcsolattartás személyesen, telefonon, interneten történik az Alapítvány és munkatársai, partnerei között. A velünk együttműködő intézmények, szervezetek számára a rendezvényeink nyitottak.
Természetesen a legfontosabb együttműködést a gyermekek szüleivel építjük ki.
Regionális hatókörre.
A Jászság általános iskolái, középiskolái, felsőfokú intézményei felé kívánjuk terjeszteni tevékenységünket. A régión belüli települések tehetségpontjaival, a jászberényi kulturális intézményekkel , Déryné Művelődési Központ, Malom Film-Szinház folyamatos együttműködése.
Leginkább az intellektuális tehetségekkel foglalkozunk.
Programok, rendezvények:
- Életút nappal összekötött tehetség konferencia
- Tehetségpontok regionális találkozója
Alapítványunk az intellektuális tehetség fejlesztését tűzte ki célul. Ugyanakkor segítjük támogatottainkat akkor is, ha művészetekben vagy a sportban tehetségesek.
Kiemelt figyelmet fordítunk az idegen nyelv (angol), nyelvi kompetenciák, kommunikáció, matematikai logika, számítástechnikai ismerete és a személyiség sokoldalú fejlesztésére. Ez utóbbiban a budapesti KÁVA Kulturális Műhely is segíti munkánkat érdekes előadásaival. Nagy hangsúlyt fektetünk gyermekeink szövegértésének és szövegalkotásának fejlesztésére. Célunk, hogy gyermekeink az általános iskola végére sikeres angol alapfokú, középiskola végére sikeres középfokú nyelvvizsgát tegyenek. Folyamatos tanulási lehetőséget biztosítunk az ECDL vizsgára, való felkészülésre.
Minden tanulónk részt vesz legalább egy 30 órás tanulás módszertani tréningen. Nyáron különböző szaktáborokat szervezünk.(dráma, angol nyelvi, életmód, Multicenter, úszás) Az általános iskolásaink egész évben folyamatos drámapedagógiai, középiskolásaink pedig önismereti foglalkozásokon vesznek részt,.
Fejlesztő pedagógusaink részt vehetnek továbbképzéseinken.
A rendszeres csoportos és egyéni fejlesztő óráinkon kívül előadásokat szervezünk gyermekeink és szüleik részére, neves előadók részvételével, ellátogatunk kiállításokra, színházi előadásokra; családokkal közös programokon veszünk részt. Angol nyelvből on-line tanulási lehetőséget bíztosítunk tehetséggondozó programunk tagjainak. Csatlakoztunk a Mentors digitális "7 próbából álló "angol nyelvi versenyhez, elindítottuk drogprevenciós projektünket.
Nyáron minden diákunk legalább két táborban vesz részt (hazai helyszíneken és teljesítményüktől függően Angliában).
Pénzügyi erőforrásait az Alapítvány több oldalról biztosítja, a támogatásokkal növelt alapítói vagyon mindenkori hozamból, illetve különféle évenkénti adományokból gazdálkodik. Az Alapítvány iránti nagyfokú érdeklődést igazolja, hogy az elmúlt években egyre több magánszemély és nagyvállalati támogatóként, gyarapítva ezzel is a rászoruló gyerekek fejlesztésére fordítható forrásokat.
Az Alapítvány kiemelkedően közhasznú alapítvány, számítunk az adók %-ból befolyó jövedelmekre is.
A hatásvizsgálatokat neves szakemberek végzik, a hozzánk felvételt nyert diákok intellektuális és pszichológiai fejlődését is ugyancsak ők kísérik figyelemmel. A vizsgálatok eredményei határozzák meg az egyéni fejlesztési tervet. Lelki fejlődésük nehézségeiben pszichológus segítségét kérhetjük.
A mentorok elvégezték "A tehetség azonosítása, tehetség tanácsadás közismereti tantárgyakban" tréninget, több mentorunk az ELTE TEHETSÉGGONDOZÁS ÉS FEJLESZTÉS SPECIALIZÁCIÓ szakát és a TEHETSÉGFEJLESZTŐ SZAKÉRTŐ szakot.
Munkánkat segíti (a teljesség igénye nélkül) Kindrusz Pál-mérésügyi szakember, dr. Balogh László; Debreceni Egyetem ped.-pszich. Tanszékének vezetője, dr. Mező Ferenc, dr. Radoszáv Miklós, a Fővárosi Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat általános igazgatóhelyettese, Nagy Tamás klinikai gyermekpszichológus.
A tehetségprogramunkban a rendszeralkotó elemek összehangolása a tanulók tehetségfejlesztése szempontjából kiemelten fontos. Ezt próbáljuk elősegíteni hatékony kommunikációval, a tehetségprogramunkba járó gyermekek szüleivel és tanáraival történő folyamatos kapcsolattartással. Ebbe beletartoznak a rendszeres család- és iskolalátogatások.
Belső minőségbiztosítási rendszert működtetünk, melynek fontos eleme az évenkénti partneri elégedettség mérések.
A gyermekek szempontjából a program sikerességét hatásvizsgálatokkal mérjük, amely előre meghatározott pszichológiai és pedagógiai mérésekből állnak. A hatásvizsgálatok a tanulók életkorától és a fejlesztések típusaitól is függnek. A hatásvizsgálatok eredményétől függően változtatjuk a gyermekek egyéni fejlesztési terveit.
A programunk sikerességének / eredményességének megítélésében a következő tényezőket is figyelembe vesszük:
- a programot elhagyó gyermekek száma;
- a programba jelentkező tanulók száma;
- a program első 4 éve után érettségit adó középiskolába felvételt nyert tanulók száma;
- a sikeres középfokú nyelvvizsgát tett tanulók száma;
- a sikeres ECDL vizsgát tett tanulók száma;
- a különböző országos versenyeken eredményt elérő tanulók száma;
- Közösségi Házunk programjainak látogatottsága;
- a gyerekek által készített projektek minősége.
- a gyerekek iskolai tanulmányi eredményei
Minden olyan konferencián igyekszünk részt venni, ahol a tehetség és annak fejlesztése a téma.
A mentorok szakmai továbbképzéseken vesznek részt.
Az Alapítvány működtetése önmagában hordozza a civil jelleget, a fejlesztő foglalkozások megszervezése, sokszínűsége, egyénre szabott volta, automatikusan kerüli a "hivatalos" formát. Emellett kiemelkedően fontosnak értékeljük a tehetségről, és a tehetségfejlesztésről a legújabb kutatási eredmények és módszerek figyelembevételét.
Foglalkozásainkat alternatív pedagógiai módszerek segítségével tartjuk (Kooperatív tanítás, projektmódszertan).
Nagy hangsúlyt kapnak a programban résztvevő szakemberek személyes és szociális kompetenciái; a kezdeményezőkészség, az együttműködés, a partnerközpontúság, a sokszínűség értékelése, és a csapatszellem.
Cél, hogy egy-egy Közösségi Ház a gyermekek számára inspiráló, barátságos, környezetet teremtsen, ahová úgy érkeznek be a délutáni vagy a hétvégi foglalkozásokra mintha második otthonukba jönnének.
Munkánk a személyes kapcsolattartáson alapul. Családlátogatások, iskolalátogatások, közvetlen kapcsolat a hivatalos szervekkel.