Gimnáziumunk 1963-ban kezdte munkáját, több évtizedes múltja és tehetséggondozó tevékenysége alkalmassá teszi az intézményt a Tehetségpontként való működésre, amit a jövőben is kiemelt feladatának tekint.
Amint azt a Pedagógiai Programban is rögzítettük, a tehetséggondozás területén fő célkitűzéseink a tehetségek korai azonosítása, fejlesztése, valamint új módszerek, programok bevezetése, a pedagógusok tovább- és átképzésének szervezése.
A tantestületből 5 fő tehetséggondozás, tehetségfejlesztés szakirányon szerzett szakvizsgát, 3 fő rendelkezik mentortanári végzettséggel, ill. pszichológus is segíti a munkánkat.
Iskolánkban angol nyelv, dráma, informatika és matematika tagozatok közül választhatnak a diákok.
Hiszünk abban, hogy minden diák alapvető joga a képességeinek, adottságainak és érdeklődésének megfelelő oktatás és nevelés. Ennek megfelelően a gazdagítás (dúsítás) a tehetséggondozó munka alapvető módszere. Ezen kívül lehetőséget kaphatnak a diákok intézményvezetői engedély alapján gyorsításra, amely során osztályozóvizsgákon adnak számot a tudásukról.
A tehetségek beazonosítása és fejlesztése a szaktanárok feladata, akik igény szerint az iskolapszichológus segítségével segítik tanulóink minél hatékonyabb fejlődését. A tanórákon bevett tanulásszervezési módszer a differenciálás. A kötelező foglalkozásokon túl a diákjaink választhatnak a változatos, emelt szintű érettségit célként kitűző fakultációk, versenyfelkészítő foglalkozások, szakkörök, sportkörök és szabadidős foglalkozások (színház-, ill. múzeumlátogatás) között.
Iskolánk Tehetségpontként való működése során elsősorban a diákjainkra szeretnénk koncentrálni, hiszen a hatékony középiskolai nevelés és tehetséggondozás nagyban hozzájárul az eredményes felsőoktatási tanulmányokhoz, ill. a későbbi sikeres élethez.
Az intézményünkön belül nem csak a gimnázium és szakgimnázium, hanem a kollégium is (itt nem csak intézményünk diákjai laknak, hanem más iskolák tanulói is, akik szintén részt vesznek a fejlesztő programban) jelentős szerepet vállal a tehetségek gondozásában. A szaktanárok szívesen vesznek részt szakmai továbbképzéseken, konferenciákon.
Együttműködésre törekszünk a környezetünkben található általános iskolákkal, hiszen a tehetséggondozó tevékenységünk összehangolásából csak profitálhatnak a tanulóink. Nyitottak vagyunk más középiskolákkal történő kooperációra is.
Több felsőoktatási intézménnyel ápolunk jó kapcsolatot, így tehetségeink egyetemi, főiskolai programokon vehetnek részt, illetve a hallgatók is jöhetnek hozzánk gyakorlatot szerezni.
A tehetségsegítő kezdeményezéseket mindenképp támogatjuk, származzon az kollégától vagy másik, velünk együttműködő intézménytől.
Terveink között szerepel az azonos területen tevékenykedő, más intézményben dolgozó kollégákkal való aktív kapcsolattartás workshopok, ill. közös versenyek során.
Évek óta hatékony dolgozunk együtt a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálattal. Szoros együttműködést tervezünk a Magyar Tehetséggondozó Társasággal, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanáccsal, illetve a többi Tehetségponttal.
Tehetséggondozó munkánkat a helyi médiában népszerűsítjük, mely során beszámolunk a programjainkról és versenyeredményeinkről. Szívesen látjuk nem csak a diákokat, hanem a szülőket és civileket is a rendezvényeinken. (Szerencsés helyzetben vagyunk, mivel a régió/település egyetlen középiskolájaként kiemelt figyelemmel kísér és támogat minket a helyi közösség).
A tehetséggondozó munka nem csak a tanórákon zajlik, hanem az azokon kívüli foglalkozások keretében is.
Az egyes szakokat a diákok maguk választották tudásuk, ill. érdeklődési körük szerint, így az egyes osztályokban a differenciálás a célravezető tehetséggondozó módszer. A tanórákon kívüli fejlesztés fakultációk, szakkörök keretében zajlik; itt a csoportok több osztály diákjaiból tevődnek össze.
Iskolánk matematika, magyar nyelv és irodalom, történelem, informatika, biológia és kémia tantárgyakból szervez fakultációt, amely keretein belül az emelt szintű érettségire készülnek fel a diákok. A többi tárgyból (pl. idegen nyelvek) szakkörökön gondozzuk a tehetségeket.
Hagyományosan júliusban kerül megrendezésre a „Koczka tábor”, amelyen az informatika iránt érdeklődő diákok vehetnek részt.
Gimnáziumunkat sok sporttehetség látogatja, akik az iskolai szakkörökön túl más sportszervezetekkel is készülnek nem csak a magyarországi, hanem a nemzetközi megmérettetésekre is.
Iskolánkban újdonságként jelenik meg a drámaképzés, amely keretein belül az interperszonális és intraperszonális készségek fejlesztése zajlik. Terveink között szerepel, hogy nem csak iskolai, hanem városi rendezvényeken is megcsillogtatjuk tudásukat, képességeiket. A képzés újszerűsége miatt a szülőkkel elégedettségi kérdőív kitöltetését tervezzük.
Az énekkar több évtizedes múltra tekint vissza, iskolai és városi rendezvényeken is fellépnek. Rendszeresen szerveznek nem csak magyarországi, hanem határon túli táborokat is, ahol más kórusokkal veszik fel a kapcsolatot.
Az osztályfőnöki órákon és a délutáni foglalkozásokon pszichológus tart foglalkozásokat, melyek központi témái az önismeret, tudatos kommunikáció és konfliktuskezelés.
Az iskolai „Ki mit tud?”-on lehetőséget kapnak a diákjaink arra, hogy a tehetségükkel a többiek elé álljanak és néhány kötetlen órát töltsenek el együtt. Szakmai délutánjainkon az egyes szaktantárgyaké a főszerep, amely során a tanulók verseny- vagy kutatási eredményeiket mutathatják be.
A „Nyílt hét” keretein belül a látogatók betekintést nyerhetnek az iskolánkban folyó munkába, a szakmai délutánokon sok szeretettel várunk vendégeket, hiszen a tehetséggondozó tevékenységünk bemutatása során szeretnénk vonzóbbá tenni iskolánkat a továbbtanuló diákok, ill. szüleik számára.
Az iskola fenntartója is elkötelezett a tehetséggondozás iránt, ezért lehetőségeihez mérten minden eszközzel támogatja azt. A területért felelős vezetők és szaktanárok folyamatosan figyelemmel kísérik a tehetséggondozás témakörében kiírt pályázatokat, és igyekszünk élni a lehetőségekkel.
A tornaterem és kollégium bérbeadásából befolyt összeg egy részével is rendelkezünk, amivel finanszírozhatjuk programjainkat.
Tiszaújváros önkormányzata minden félévben anyagi támogatást nyújt a sikeres helyi lakosú diákoknak. Az Eötvös Alapítvány pedig év végén jutalmazza meg, ill. szükség esetén segíti tehetséges tanulóinkat.
Saját alapítvány létrehozását is tervezzük, hogy minél szélesebb körben tudjuk támogatni a tehetségeket.
Céljaink között szerepel civil szervezetek felkutatása, megnyerése a programjaink támogatásához.