A tehetség felismerése, a tanulók jobb megismerése érdekében a bekerülő tanulók tanulási motivációját, orientációját, figyelemkoncentrációs képességét, szorongását és gondolkodási képességét mértük pszichológus bevonásával, a Debreceni Egyetem támogatásával 1992 és 2005 között.
Jelenlegi tevékenységek:
Emelt óraszámú képzőművészeti képzés
- megismerkedés különböző képzőművészeti technikákkal
- alkotótábor szervezése
- kiállítások rendezése, más szervezésű kiállításokra alkotások küldése
- gyakorlati ismeretek nyújtása a legújabb képzőművészeti területek bemutatásával (pl. számítógépes grafika, lakberendezés)
- a tanulók segítése a pályázatokon való részvételben
Irodalmi, drámai képzés
- drámaelőadások létrehozása
- alkotótábor
- személyiségfejlesztés
- tanulóknak iskolán kívüli rendezvényeken fellépési lehetőség biztosítása
- a zenei tehetség gondozása
- angol nyelvű színjátszás
- színjátszó szakkör a nem drámatagozatos tanulóknak
- diákcsere-kapcsolat finn ifjúsági színházzal
Emelt óraszámú testnevelés és közoktatási típusú sportiskolai képzés
- a tanrend igazítása a versenyekhez és az edzésekhez
- versenyeztetés
- diákolimpiai helyezések alapján 2009-ben országos 7., 2010-ben országos 10. helyet szerezte meg az iskola
Biológia-idegen nyelv emelt szintű képzés
- a természettudományok tanításához, a tanulókísérletekhez labor és laboráns áll rendelkezésre
- a képzés gyakorlati oldala is erős: kísérletek, terepgyakorlat, vízvizsgálat gazdagítja a képzést
Nyelvi előkészítő évfolyamos (ötéves) gimnáziumi képzés
- a 9. évfolyamon tanulás-módszertani, önismereti foglalkozások
- idegen nyelvi projektek
- külföldi cserekapcsolat
Szakértelem:
Tapasztalt, elkötelezett, magasan képzett tantestület (HEFOP 3.1.3, TÁMOP 3.1.4, TÁMOP 3.2.9)
A tantestület tagjai a következő, tehetségfejlesztéssel összefüggő képzettséggel rendelkeznek:
- tehetségfejlesztési szakértő
- mentálhigiénikus
- grafológus
- a tanulási képességek és személyiségjellemzők mérése és fejlesztése, tanulásmódszertan akkreditált pedagógusképzések
- diáktanácsadás szakvizsgára felkészítő képzésre jár egy kolléganő
- tervezzük a következő tanévre egy kolléganő beiskolázását az ELTE Módszertani szaktanácsadó a tehetséggondozásban c. két féléves kurzusára
- heti 10 órában iskolapszichológus segíti a munkát
Hatókör:
Az intézmény beiskolázási területe Jász - Nagykun - Szolnok megye, de a szomszédos megyékből is vannak tanítványaink a speciális képzések miatt.
Együttműködés:
Produktív, egymás értékeit megbecsülő kapcsolata van intézményünknek a helyi általános iskolákkal, különösen a szomszédos Széchenyi Körúti Általános Iskolával, ugyanis velük együtt nyertük el a közoktatási típusú sportiskola címet. Képzésünkben az alapfokú művészeti oktatásban résztvevő civil szervezetekre is építünk (Teátrum, Önálló Vizuális Alapiskola, Ádám Jenő Zeneiskola)
Írásban rögzített együttműködési megállapodás alapján közös programjaink vannak a helyi Művészteleppel, a Damjanich János Múzeummal, a Szigligeti Színházzal, sportegyesületekkel.
Alkalmankénti, de rendszeres együttműködés az Aba-Novák Kulturális Központtal, a Magyar Madártani Egyesülettel, a NEFAG Zrt.-vel stb.
Szakmai kapcsolatok fűzik az iskolát a megyei Pedagógiai Intézethez (Kisvilágok Tehetségpont).
Intézményünk tagja a frissen megalakult Jász - Nagykun - Szolnok Tehetségsegítő Tanácsnak, így a helyi és megyei tehetségpontokkal készek vagyunk együttműködni.
A későbbiekben is meg kívánjuk tartani az 1. pontban ismertetett képzéseinket, így a sportban, képzőművészetben, előadó-művészetben, természettudományokban - mint specifikus tehetségformák - kívánjuk a tehetséges tanulókat fejleszteni. Azonban a gimnáziumi képzés jellegéből adódóan elsődleges célunk a továbbtanulásra való felkészítés, így a más szakterületen (pl. matematikában, irodalomban, történelemtudományokban vagy tantárgyhoz nem köthetően újságírásban, szervezésben) tehetséges tanulók differenciált, személyre szabott fejlesztését is fel kell vállalnunk.
Önismereti és tanulás-módszertani csoportokat indítunk, a pszichológus szükség esetén egyéni személyiségvizsgálatokat végez, csoportos személyiségfejlesztő tréningeket szervez.
Tervezett programok, rendezvények
- versenyeztetés
- kiállítás szervezése tanulóink munkáiból
- gálaműsor
- fellépés a Szigligeti Színház Ádámok és Évák c. programjába
- utazás Finnországba, részvétel egy nemzetközi drámapedagógiai tréningen
- terepgyakorlat, vízvizsgálat
- szervezett foglalkozások a Művésztelepen és a Damjanich János Múzeumban színházbejárás, próbafolyamat végigkísérése a szigligeti Színházban
- részvétel a solymári angol nyelvű színjátszó fesztiválon
Az intézmény Pedagógiai Programjában vállaltuk a fenti feladatok nagy részét. A külső programok költségeit az intézmény alapítványa is támogatja, de a társintézmények is sok esetben - önerőből vagy pályázati forrásból - segítik e tevékenységeket. Bizonyos programok esetében (pl. alkotótábor, terepgyakorlat, külföldi cserekapcsolat) a szülőktől hozzájárulást kérünk, ami soha nem haladhatja meg a bekerülési költséget.
Bízunk abban, hogy pályázatok, együttműködés útján lehetőség lesz a források bővítésére.
Az iskolapszichológussal együttműködve tervezzük, hogy újra elvégezzük a bemeneti méréseket a tanulók körében egyrészt a tehetség felismerése, másrészt a tanulók minél alaposabb megismerése végett.
A tantestület tagjai eddig is éltek a továbbképzési lehetőségekkel, és ezután is bekapcsolódunk a pedagógusképzésbe a tehetségfejlesztés, -diagnosztizálás területén. (ld. 1. pont)
Segítő szakemberek:
- Ráczné Weisz Mária - igazgatóhelyettes, tehetségfejlesztési szakértő
- Ferenczi Erzsébet - tanár, mentálhigiénikus
- Turiné Szalai Erika - tanár, diáktanácsadás szakvizsgára felkészítő képzésre jár
- Koronczainé Győrfi Mária - tanár, drámatanár, az ELTE Módszertani szaktanácsadó a tehetséggondozásban c. két féléves kurzusára fog járni 2011-től
- Cserhalmi Edit - iskolapszichológus, gyógypedagógus (oligofrén ped., pszichopedagógus, logopédus)
- Nánásiné dr. Horváth Edit - pszichológus, a tehetség diagnosztizálásában és fejlesztésében tapasztalatokkal rendelkező szakember (Pedagógiai Intézet)
Munkánkban támaszkodni kívánunk a regionális tehetségpont kínálta lehetőségekre, országos és regionális pályázatokra.
- A bevezető mérést követő méréssé lehet terjeszteni.
- Az eredményességet - különösen a sportban - a versenyeredmények is mutatják.
- Nyitottak vagyunk a versenyeredményeken kívül más indikátorrendszer átvételére.
- Az eredményesség mérését az intézményi teljesítményértékelési rendszer is támogatja.
A szülőkkel és a tanulókkal való szoros együttműködés feltételezi a kölcsönösséget, kizárja a "csak papíron végzett" tevékenységet. Ennek inkább a fordítottja igaz: nem "papírozzuk le" a munkát.
A művészeti és sportprogramok, versenyek, pályázatok csak akkor eredményesek, ha a tanuló kellően motivált, tehát nem lehet ráerőltetni senkire a statisztika kedvéért ezeket.
A szakemberek közötti együttműködés (színház, múzeum, madártani és erdészeti egyesületek, sportegyesületek, pszichológus stb.) szintén csak tartalmas, közös munkával, motivált tanulókkal és tanárokkal életképes.