Nevelőtestületünk innovatív, szakmailag megújulni képes, elkötelezett a gyermekek fejlesztése ügyében.
Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja „Az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása” c. fejezetének 5. pontjában megfogalmazza, hogy a kiemelkedő képességű gyermekek nevelése is speciális ismereteket, sajátos törődést igényel, tehát indokolt ennek az óvodán belüli megszervezése is.
De ha csak azt vesszük figyelembe, hogy óvodai nevelésünk alapvető célja a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatása, annak szintén eleme kell, hogy legyen a gyermek kiemelkedő képességének felfedezése és továbbfejlesztése.
A tehetséggondozás érdekében induláskor a teljes nevelőtestület „Tehetségígéretek az iskoláskor előtt” 10 órás képzésben vett részt, majd egy kolléga szakvizsgája teljesítése közben szerzett tehetséggondozó képesítést, másik kolléga pedig továbbképzés keretében a hátrányos helyzetű gyermekeket nevelő óvodában lévő lehetőségekről ismerkedett.
Nevelőtestületünk a helyi pszichológus és tehetségfejlesztő szemszögéből konzultáció során is széles körben tájékozódott a témával kapcsolatban.
Tehetségazonosításkor diagnosztikai mérőrendszerünkkel a teljes személyiség megismerésére törekszünk. Ennek érdekében a MATEHETSZ által készített tulajdonságlista és a szakmai munkaközösség által készített specifikus tulajdonságlista kitöltésével azonosítjuk be a tehetségígéreteket. A műhelyekbe kerülés után a műhelygondozók által készített specifikus felmérés is elkészül. Ezeket pszichológus és tehetségfejlesztő is véleményezte.
Tehetség műhelyeink:
1.Mesélő Kezek tehetségműhelyben az „apró művészeknek” állandó alkalmat adnak fantáziájuk, képzeletük, kézügyességük vizuális kifejezésére. Arra törekednek, hogy a saját fantáziájuk, elképzeléseik, érzelmeik, élményeik, szín- és formaviláguk érvényesüljön, jusson kifejezésre a tevékenységek során.
2. Fürk- Ész tehetségműhelyben változatos tevékenységeket kínálnak fel olyan természeti jelenségek felfedezésére, amely ugyan mindennapjainkban megjelenik, de csak kevesen foglalkoznak vele. A kíváncsi gyermekek fürkészési lehetőségének biztosításával környezeti jelenségeket, összefüggéseket tárnak fel cselekvés közbeni megismeréssel. A divergens és analizáló gondolkodás fejlesztése kerül előtérbe.
3.Csodavári Csicsergők tehetségműhelyben a zeneileg fogékony gyermekek zenei alkotókedvét ébresztik fel a zenei anyanyelv játékos megismertetésével, a hangszerek kipróbálásával, ízlésüket formálják érdeklődésüknek és szükségleteiknek megfelelő tevékenységekkel, valamint többnyire népdalokon keresztül komplex mozgásfejlesztést végeznek az „Így tedd rá” program segítségével.
4. OviSport tehetségműhelyben változatos mozgástechnikákkal ismerkednek meg és gyakorolnak, melyhez képességeik adottak, és továbbfejleszthetőek. A tornaszerek megismerésén túl alkalmazni tudásukat készségszintre fejlesztik. A fizikailag aktív, életen át tartható sikeres sportolás alapköveit teszik le.
Tehetséggondozásunkat az intézményünkbe járó gyermekek körében valósítjuk meg 2 szintéren:
• Óvodai csoporton belül a napi tevékenyégben:
Minden óvodai csoportban dolgozó óvodapedagógus tagja valamelyik tehetséggondozó műhelynek, e téren meglévő ismeretei szintén kiaknázási lehetőséget biztosítanak csoporton belül is. Mivel csoportjaink heterogén életkorú összetételűek, számos lehetőség nyílik az óvodapedagógusok számára a tehetséges gyermekek csoporton belüli megsegítésére is. Itt jelen van a gazdagítás, dúsítás és differenciálás lehetősége mind feladatok, mind feldolgozási módok, mind elvárások, mind témák, mind módszerek területén is.
• Tehetségműhelyekben történő célzott fejlesztés:
Kiscsoportos tehetséggondozó, gazdagító foglalkozásokon való részvételt foglalja magába. A műhelyek keretében a tehetségígéreteknek adottságaikkal összhangban folyamatosan többet nyújtanak tehetségük kibontakoztatása érdekében. Egyrészt jelent tartalmi gazdagítást, széleskörű feldolgozási lehetőséget, módszerek, eszközök sokszínűségét, másrészt a feldolgozási képességek jártassági szintre emelését. A tehetséggyanús gyermek kimagasló képességének továbbfejlesztése mellett a képességgel összefüggő gyenge oldalának támogatása is történik a kiscsoportos műhelymunka alatt.
EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREINK:
B.-A.-Z. Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Encsi Tagintézménye:
• Programunk kialakításánál is segítségünkre volt a tehetségfejlesztő szakember és a pszichológus intézményvezető
• diagnosztikai mérőrendszer kiválasztásánál is véleményeztek
• a gyenge oldal megsegítésére foglalkozásokat tart a tehetségfejlesztő szakember
• szükség esetén szülőknek tehetség tanácsadást végez a pszichológus és tehetségfejlesztő szakember
Általános iskolák szaktanárai:
A kipróbálás időszakában műhelyenként konzultációra hívtuk területenként a szaktanárokat. Minden területen nyitottak voltak az együttműködésre. Formái:
- műhelyenként látogatásokat szerveznek a gondozók az iskolai gazdagító programokra;
- évente 1-2 alkalommal meghatározott időpontban felkérés után szaktanár tartja meg a foglalkozást;
- az iskola által felkínált ismerkedő alkalmakat meglátogatjuk
Szülőkkel való kapcsolattartás:
A csoportos óvodapedagógus tájékoztatja a szülőt szándékáról, hogy gyermekét tehetségműhelybe delegálja.
A szülő a tehetségazonosításhoz szükséges kérdőívet kitölti és visszajuttatja a csoportba.
Beválogatás után az óvónő tájékoztatja a szülőt a műhelybe beválogatásról, és „Hozzájárulási nyilatkozatot” töltet ki a szülővel; dönthet támogatási vagy nem támogatási szándékáról.
A beválogatott gyermekek szüleit szülői értekezlet keretében tájékoztatjuk az óvoda tehetséggondozó programjáról, itt ismerhetik meg a műhelyek fejlesztő foglalkozásainak célját, tartalmát.
Az év során „nyílt nap” keretében lehetőséget biztosítunk, hogy betekintést nyerjenek a műhely munkájába. /március, április hónapban/
A tehetséggondozó óvodapedagógus érdeklődés esetén tájékoztatást ad a gyermek haladásáról fogadóóra keretében.
Szükség és igény esetén tehetség tanácsadást szervezünk szakemberek bevonásával.
Évvégén a tehetségazonosításhoz szükséges kérdőívet újra kitölti gyermekéről, melyből a változásra, fejlődésre tudunk következtetni.
Elégedettségi kérdőívet is kitölt a szülő a műhelygondozással kapcsolatos benyomásairól.
Tervezzük az Encsi Egészségfejlesztő Iroda szakembereivel történő kapcsolat kiépítését a tehetség tanácsadás kiterjesztésére, valamint helyi vállalkozókat keresünk meg szponzorálási céllal, mely által gazdagító látogatásokat szervezhetnek a tehetségműhelyek helyszíni tapasztalatszerzés alapján nyújtott ismeretszerzési lehetőségek kiaknázásához.
Az előző pontokban felvázolt rendszer szerint az óvodai csoportokban, valamint tehetségműhelyekben történik a tehetséggondozás intézményünkben. A tehetséggondozó foglalkozások heti 1 alkalommal 30, maximum 60 perces időkeretben valósulnak meg, melyek játékosak, cselekvésbe ágyazottak, és megfelelnek az életkori követelményeknek. Egy műhely kivételével délutáni alvásidő alatt tartanak a foglalkozások. /Kivétel az OviSport / Tehetségműhelyeinket azok köré a képességcsoportok köré alakítottuk ki, melyekben ebben az életkorban már megmutatkozik a gyermekek fokozott érdeklődése, kimagaslóbb képességeik a mindennapokban is egyértelműbben megmutatkoznak, és olyan gazdagító tevékenységeket tudunk számukra biztosítani, mely által nemcsak képességeik, hanem egész személyiségük fejlődhet. Elsősorban a nagycsoportosok, kivételes esetekben középső csoportos gyerekek kerülnek kiválasztásra.
Tehetség tanácsadásunkat elsősorban a szülők tájékoztatására terjesztjük ki, az életszakaszból fakadó specialitások és téves nézetek korrigálása a legfontosabb feladat e téren. Segítségünkre van ebben a pszichológus és tehetségfejlesztő szakember tájékoztatója is, illetve szükség esetén személyes konzultációra is lehetőségük van. Másodsorban a helyi iskolák tanáraira terjesztjük ki tanácsadásunkat. Konzultációink során tapasztaltuk, hogy ebben a korosztályban számunkra nem teljesen egyértelmű, hogyan lehet tehetséggondozást végezni. Ennek érdekében hospitálási lehetőségeket biztosítunk számukra, valamint ők is tartanak fejlesztő foglalkozásokat a műhelyekben, utána konzultálási lehetőséggel.
Tehetségprogramunkat szakmai bemutató napokon népszerűsítjük, mely magában foglalja a program megismertetését, a műhelyekben történő munka konkrét bemutatását és konzultációt az érdeklődők számára. Szívesen fogadunk helyi iskolákból tanárokat, térségünkben lévő óvodák pedagógusait, szakszolgálati szakembereket, és minden érdeklődőt. Ezévi programunk a pandémia miatt maradt el. A szülők számára a kiválasztás után szülői értekezletet hívunk össze, melyen tájékoztatást kapnak a tehetséggondozásról, valamint pszichológus által a korosztályi lehetőségeket ismerik meg. Az év vége felé a műhelyek „nyílt nap”-ján betekintést kapnak a tényleges munkába is, lezárásként pedig véleményüket is megosztják az elégedettségi kérdőíven. Szükség esetén tanácsadás lehetőségével is élhetnek.
Tervünk helyi vállalkozók megkeresése, melyek finanszírozási lehetőséget nyújtanának gazdagító programok kivitelezésére a műhelyek számára. Pl.: tárlatlátogatás, gyermekkoncerten való részvétel, Csodák Palotájának megtekintése, sportiskola látogatása,stb.
A tehetségprogram anyagi fenntarthatóságára elsősorban az intézmény tárgyi feltételeinek megléte ad biztosítékot, illetve az intézmény költségvetése, melybe rendszeresen beépítésre kerül.
Pályázatok figyelése és lehetőség szerinti kiaknázása szintén fenntarthatósági tényező, már volt sikeres pályázat, mellyel eszköztárunk bővült.
A szponzorok megkeresése szintén anyagi támogatási lehetőség, mellyel olyan látogatásokat szeretnénk eszközölni, ami nem helyi szinten valósul meg, utazási, jegyvásárlási szükséglettel jár, viszont olyan gazdagító program, mely saját tapasztalat alapján történő képességfejlesztéssel, élménygazdagodással kecsegtet.