Hagyományainkkal megerősített bibósságot valló, funkciógazdagságot vállaló és teremtő jövőképünk alapján emberképünk: olyan együtt érző, konfliktusvállaló és tűrő ember, aki képes arra, hogy értelmes életet éljen, mert képes az értékválasztásra. Hangsúlyos szerepe van ezért gyakorlatunkban az inklúziónak, azaz a hátránnyal küzdő és az előnnyel rendelkező diákok közös munkájának, valamint a tehetséges diákok tudatos fejlesztésének.
A tudatos, tehetségre figyelő pedagógiai törekvéseink, eredményeink alapján iskolánk:
- a középiskolák országos rangsorában az első 30 között van
- az Év Iskolája cím viselője
- országos referenciaintézmény lett 2010-ben
- országos versenyek bázisiskolájaként szervezi a régiófordulókat (Kárpát-medencei Implom József Helyesírási verseny, Édes Anyanyelvünk)
- országos versenyek szervezője több évtizede (Dr. Szabó Miklós szövegértési verseny, Szent-Györgyi Albert kémiaverseny, Bibó Kupa)
- GLOBE országos bázisiskola
- az ELTE középiskolai partneriskolája
- a Magyar Lapkiadók Egyesületének olvasásra nevelő programjában regionális központ
E szervezett, még tudatosabbá tett tehetségnevelő munkákba bevonjuk meglévő - egyetemekkel, középiskolákkal, általános iskolákkal, nemzetközi szervezetekkel, civil szervezetekkel - kapcsolatrendszereinket. A tehetségpont adta formával a tehetségfejlesztés gyorsítását és gazdagítását kívánjuk megvalósítani az új műhely munka (lásd Hajnóczy-műhely) bevezetésével. Újabb tanulási színtereket kívánunk bevezetni, s nagyobb nyilvánosságot biztosítva ezzel a tehetségek bemutatkozásának (lásd diákkonferencia szervezése a természet- és társadalomtudomány témakörben). A digitális kultúra hatékony bevonásával ösztönözzük művészi igényű alkotások elkészítését és prezentálását (lásd Kiskunhalas temetői című digitális portál).
- Természeti: diákkonferencia a 7., 8. és 9., 10. évfolyamos diákok számára 2011 tavaszán
- Nyelvészeti: országos szövegértési verseny a 7.-8. évfolyam számára; 18. alkalom, tantárgyközi tudásra épül Testi: Bibó Kupa (44. alkalom)
- Térbeli-vizuális: ösztönző- és bemutatkozási lehetőség biztosítása művészi igényű digitális vagy egyéb technikával készült alkotások készítésére
- Zenei: a felismert tehetségek médiaszerepléshez juttatása (városi ifjúsági tévéműsorban)
- Interperszonális: horizontális tanulási módok több területen (KutDiák tudománynépszerűsítő előadás, munka a szakkollégiumokban)
Meglévő belső anyagi háttér:
- Az iskola Tehetségért Alapítványa, amelynek célkitűzése az intellektuális, művészi, sporttehetség támogatása
- Az iskola kiterjedt, alapító okiratnak megfelelő jutalmazási rendszere (Pro ingenio, Pro linguam dicendo, Gloria Scholae)
Pályázattal elnyerhető külső háttér:
- Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Nemzeti Tehetség Program
- Útravaló Program Ösztöndíj-program
- A kiírások folyamatos figyelésével további lehetőségek
Egyedi források:
- Bibós szülők bálja (jótékonysági rendezvény)
- Rotary Klub Kiskunhalas
Az iskolában nem alkalmazott pszichológus szakmai segítségével valamint a programban résztvevő szakemberek irányító munkájával, tevékenységével. Rendszerszerűvé tesszük a tehetségpont fenntartását a meglévő tehetségprogramjainkkal: többek között az Útravaló program különböző alprogramjaival is.
Folyamatosan jelenlévő szakemberek:
- Dr. Cserjés Katalin: SZTE BTK
- Váradiné Vastag Györgyi: pszichológus
- Veszelszkiné Huszárik Ildikó: projektvezető
- Tóth Piroska: tanár, GLOBE-koordinátor
- Fogl Ágnes: tanár, doktorandusz, kapcsolattartó
Alkalmanként segítő szakemberek:
- Dr. Balázs Géza professzor (ELTE BTK)
- Jánossy Gábor és Eszterág Ildikó (Magyar Lapkiadók Egyesülete)
- Csomor Tibor Áron (KutDiák, Természettudományi Tagozat vezetője)
- Dr. Mezei János (Rotary)
A Renzulli-Mönks-féle modell tehetség összetevőit vesszük figyelembe a projektbe bevonható tehetség-ígéretek azonosításánál. Mivel a tehetség kibontakoztatásának alapvető feltétele, hogy az illető saját maga is motivált legyen tehetsége kimunkálásában, ezért a tehetségfejlesztés széleskörű meghirdetése és megfelelő propagandamunkálatok után a jelentkezőktől személyes motivációkra és eddigi (akár nem szokványos) teljesítményekre, érdeklődési területekre részletesen kitérő önéletrajz beadását kérnénk.
Az önéletrajzhoz csatolandó egy motivációs levél is, amelyben a diákok részletesebben kifejthetik céljaikat, elvárásaikat a fejlesztéssel kapcsolatban; felsorolhatnák fejlesztendő gyenge pontjaikat, külső hátráltató tényezőket, és általuk rejtett tartalékként megélt erőforrásaikat. A jelentkezés nem lenne tanulmányi átlaghoz, osztályzatokhoz kötve, mivel a speciális tehetség-területeken jeleskedő diákok ellenkező esetben kiszorulnának a fejlesztésből. A többletlehetőségre vágyó tehetséges diákok önéletrajzuk és motivációs levelük beadásával kezdeményezhetik személyes meghallgatásukat. A meghallgatás többek között pszichológus által felvett első interjút jelentene, amely a beadott önéletrajz és motivációs levélre támaszkodó irányított beszélgetés lenne.
Továbbá bizonyos pszichológiai tesztek segítenének kiszűrni a fejlesztésre legalkalmasabb személyeket. Amennyiben a diák által megnevezett tehetség-terület/területek kibontakoztatásához elengedhetetlenek az átlag feletti általános képességek, úgy a diák tanulmányi átlagát is figyelembe vesszük az elbíráláskor. Kedvezőtlen iskolai eredmények esetén intelligencia tesztet veszünk fel a diákkal. Amennyiben azon jó eredményeket ér el a jelentkező, akkor rossz tanulmányi átlaga ellenére is bekerülhet a projektbe. Speciális képességek esetén eltekinthetünk az intelligenciateszt komplex eredményétől, ha a speciális területhez szükséges kompetenciákban kimagasló eredményt ér el a fiatal. Továbbá kreativitásteszteket (pl. szokatlan használat teszt, távoli asszociáció próba, képbefejezés teszt, körök teszt), figyelemvizsgálathoz a Révész-Nagy-féle tesztet, emlékezetvizsgálathoz a Ranschburg-féle 16 ill. 25 szavas szóemlékezeti tesztet, vizuális emlékezethez a Moede-féle tesztet, az intelligencia mérésére a képsor-tesztet, számsor-tesztet, szófelismerés próbát, fogalomcsoportosítás próbát, és a fogalomanalógia-tesztet alkalmaznánk, tehetség-területtől függően. Indokolt esetben projektív rajzelemzés teszt is szóba kerülhet (ház-fa-állat-ember- másik ember-szabadrajz, Vass Zoltán módszerével). A testi-kinesztetikus, zenei, interperszonális stb. területekre vonatkozó tehetség-területek esetén produkciók bemutatásával egészíthetik ki a diákok jelentkezésüket. A speciális területek elbírálásához az adott terület profi művelőjét is bevonnánk a kiválasztásba. Szükség esetén Rorschach-tesztet is felvennénk a diákokkal, amennyiben az szükségesnek mutatkozik (pl. ha néhány diák esetében nem tudnánk másképpen eldönteni, hogy ki kapja meg a lehetőséget). Itt az originális válaszok számát, a magas szintű elvont gondolkodást, fantázia gazdagságát lehetne tekintetbe venni. TAT-teszt első képe is adalékot nyújthat a döntéshez.
Minden tesztet nem kell minden jelentkezővel felvenni, az a tehetség-területtől és fentebb említett tényezőktől is függővé válhat, hogy melyek bevonása szükséges.
A projekt közben -amennyiben szükséges -, lehetősége lenne a részt vevő diákoknak pszichológiai támogatásra: pl. önbizalom, reális önértékelés fejlesztése, érzelmi intelligencia fejlesztése, stresszkezelési módszerek tanulása, életvezetési tanácsadás, biztonságérzet növelése, kiegyensúlyozott társas kapcsolatokra való érettség elősegítése, konfliktuskezelés fejlesztése, negatív automatikus gondolatok helyesbítése stb.
A projekt végén a tehetség-ígéretek speciális és őket érintő területeinek újra tesztelése és egy lezáró pszichológiai konzultáció segítené felmérni a tehetség-fejlesztés hatékonyságát.
Mint felsőfokú továbbtanulásra felkészítő iskolának, alapcélunk és feladatunk a diákokban megalapozni, belső igénnyé fejleszteni a felnőtt léthez elengedhetetlen, élethosszig tartó tanulást. Ennek érdekében a partneri együttműködésből létrejövő szociális háló biztosításával lehetővé tesszük az azonos vagy egymáshoz közelítő esélyeket. Ebben meghatározó, de nem kizárólagos szerepe van a tanárnak, ezért az innovativitást és a kooperativitást mint munkaformát alapvetőnek tartjuk; ezért alkalmazzuk az egyéni haladást is lehetővé tevő, személyiségfejlesztő tanulásszervezési módokat, a projekteket.
Az eredményes, a diák érdekeit szem előtt tartó pedagógiai tevékenység előfeltétele a felnőttek-szülők-diákok-tanárok összehangolt, azonos elveken alapuló kapcsolata. Az együttműködési formák továbbfejlesztésében a nyilvánosság biztosításával áttekinthetővé tesszük a munkákat. Az iskolai honlap valamint a közösségi portál bibós csoportja részletesen mutatja be a tehetségpont történéseit.