Iskolánk Sátoraljaújhely legfiatalabb középiskolája. Fennállásának 36 éve alatt nagyon sok tehetséges gyermek fejlődését segítették elő az itt dolgozó szakemberek.
Iskolánk egyik alapvető pedagógiai elve, hogy minden gyermek tehetséges valamiben.
Szakmai munkánk során a legfontosabbnak azt tartjuk, hogy tanulóink szilárd alapkészségekkel rendelkezzenek, amelyek képessé teszik őket a korszerű ismeretek elsajátítására.
Intézményünk nagy figyelmet fordít a hátrányos helyzetű tehetséges diákok képességeinek fejlesztésére.
Térségünk kitörési pontja a turizmus. Mivel iskolánk fő profilja a vendéglátás-idegenforgalom szakterület, s e szakterület magas szintű oktatásához a tárgyi és személyi feltételek egyaránt adottak (szakács és pincér szaktanterem, szakirányú végzettséggel rendelkező pedagógusok), ezért kiemelt feladatnak a vendéglátás-idegenforgalom szakmacsoport szakmai ismeretek, a szakmai kommunikáció és a szakmai idegen nyelv tanítását tartjuk.
Tehetséggondozás formái iskolánkban: szakkörök, egyéni felkészítés megyei és országos tanulmányi és szakmai versenyekre, iskolánk névadójához kapcsolódó versenyek, vetélkedők, rendezvénysorozatok szervezése, levelezős versenyek, mobilitás pályázatokban való részvétel, szakmai tanulmányi kirándulások /Hoventa/, stb.
Tanulmányi és szakmai versenyeken megyei, regionális és országos eredményekkel büszkélkedhetünk. A kiemelkedő, jó képességű tanulók részére rendszeresen szervezünk versenyeket, ahol tehetséges tanulóink bizonyíthatják rátermettségüket.
2005-2010 között vettünk részt a Szakiskolai Fejlesztési Programban, amely teret adott iskolánkban a közismereti és szakmai oktatás módszertani megújulásának.
Pedagógusaink az elmúlt öt évben számos továbbképzésen vettek részt, így a tanítás során alkalmazott oktatási módszerek, óraszervezési módok és munkaformák gazdag tárházával rendelkezünk (pl: kooperatív tanulási technikák, differenciálás, egyéni tanulás, projektoktatás, stb.) Ennek eredményeként már a tanórák keretein belül is lehetőség nyílik a tehetségek azonosításának és fejlesztésének különböző módjaira.
Helyi/Intézményi szintű tehetségpontként kívánunk működni, a 17-20 éves, iskolánkban szakács, pincér és vendéglős szakmát tanuló fiatalok tehetséggondozása céljából.
Együttműködési pontok:
Általános iskolák: a sátoraljaújhelyi általános iskolákkal a már kialakult jó partneri viszonyt kívánjuk továbbra is fenntartani, velük közös szakmai programokat megvalósítani. Ennek kiváló színtere többek között a nyílt tanítási nap iskolánkban.
Zempléni TISZK iskolái: a Zempléni TISZK-kel közös szakmai programokat szervezünk. Ennek legfőbb színtere a Trefort-hetek rendezvénysorozatunk, amelyeken belül gasztronómiai versenyt hirdettünk a hasonló szakmai profillal rendelkező iskolák között.
Testvériskolák: a szlovákiai Királyhelmec magyar tanítási nyelvű és Sztropkov szlovák tanítási nyelvű szakközépiskoláit a Trefort-hetek rendezvénysorozat sportversenyeibe vonjuk be.
Civil szervezetek: elsősorban az Újhelyi Diákok Baráti Köre valamint a Zempléni fiatalok Határok Nélküli Együttműködéséért Egyesület szakmai együttműködésére építünk, de ezen kívül a tehetséggondozó tevékenységünk speciális projektjei esetében segítséget nyújtani tudó Sátoraljaújhelyben működő civil szervezetekkel is keressük a kapcsolatot.
Városi Könyvtár: az általuk szervezett versenyeken, rendezvényeken, pályázatokon már évek óta rendszeresen részt veszünk.
Szülők: szülői fórumok, értekezletek, fogadóórák, helyi lapok, rádió és televízió révén és honlapunk segítségével tudjuk a szülőket tehetséggondozó programjainkba bevonni.
Sátoraljaújhelyi Tehetségpont: Szervezésükben szakmai konferenciákon veszünk részt, melyek során a szakmai ismeretek bővítésére kerül sor a tehetséggondozó pedagógusok számára. Ez tehetséggondozó munkánkat közvetlenül segíti. Közös pályázatokban vennénk részt együtt a Sátoraljaújhelyi Tehetségponttal.
Egységes Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szakszolgáltató Intézmény:
A tehetséggondozó programban a tehetségazonosítás, a képességfejlesztés az intézmény pszichológusának szakmai segítségével történik. Célunk a fiatalok tehetségének minél jobb felismerése és segítése.
Német Kisebbségi Önkormányzat:
A német nyelv használatának gyakorlása, nemzetiségi ételek elkészítése, azok bemutatása idegen nyelven (német)
Célunk a tantervi anyagon túlmutató, speciális, gyakorlatban is jól felhasználható ismeretek elsajátítása.
Ilyen ismeretek például:
- Borászati ismeretek
- Speciális kávék
- Asztalvarázs
- Különleges alapanyagok felhasználásával készült ételek
- Hungarikumok felhasználásával készült ételek
- Nemzetek konyhái
- Oscar-díjas mesterszakácsok
Konkrét programok, rendezvények:
- Előadássorozat meghívott előadókkal a fent említett témákban,
- Szaktantermi foglalkozások (szakács és pincér szaktanterem),
- KI-MIT-TUD szervezése (borászatból, a kávékról, a terítésről, nemzetek konyhájáról, stb),
- Tanulmányi kirándulások (palackozóüzem, pincészet, kávéházak, Vendéglátóipari Múzeum, stb.)
- Trefort-napi gasztronómiai vetélkedő (szakmai, szakmai idegennyelvi, szakmai kommunikációs ismeretek)
Az anyagi háttér biztosítása érdekében, megragadjuk a pályázatok nyújtotta lehetőségeket.
Ezen kívül iskolánkban működik a Zempléni Szakmunkástanulókért Alapítvány, amely segíteni tud a pénzügyi problémák megoldásában.
Rendezvényeink lebonyolításához minden évben támogatókat tudunk megnyerni a célok elérése érdekében.
Koleszár Mónika kolléganő fejlesztő pedagógusként segíti a tehetséges gyermekek személyiségének kibontakoztatását.
Az Egységes Pedagógiai Szakszolgálat és Pedagógiai Szakmai Szakszolgáltató Intézmény képviseletében Palicz Istvánné pszichológus segíti a tehetségek gyenge oldalainak fejlesztését, közreműködik a tehetségek kiválasztásában, képességeik feltérképezésében, a fejlesztési koncepciók kidolgozásában.
Szakmai tehetséggondozás:
Balogh Gábor:
- gyakorlati oktatásvezető-helyettes, vendéglátó szakoktató
Berencsiné Márta Ildikó:
- Szakmai munkaközösség vezetője, tanár, idegenforgalom-szálloda szakközgazdász
Nagy György:
- közgazdász tanár, vendéglátóipar-szálloda közgazdász
Szalai András:
- közgazdász tanár, vendéglátóipar-szálloda közgazdász
Géczy-Erdélyi Beáta:
- német nyelvtanár
Koleszár Mónika:
- angol nyelvtanár, fejlesztő pedagógus
Takács Noémi:
- német nyelvtanár
Szatmári-Rozgonyi Ágnes:
- angol nyelvtanár
Tóth Ilona:
- német nyelvtanár
Hatásvizsgálat és indikátorok vizsgálata a rendezvények, versenyek lezárásakor és tanév végén. Esetleges problémák észlelésekor azok javítása.
Résztvevők és eredmények mutatóinak összehasonlítása, dokumentálása.
Leglátványosabb mutatók a szakmai és tanulmányi versenyeken elért eredmények, a tanulmányi eredmények javulása, és a programban résztvevők eredményeinek javulása, szakmai ismereteinek bővülése.
Tehetséggondozó munkánk eredményességét az alábbi eszközökkel mérjük: tanulmányi eredmények, versenyeredmények, érettségi és szakmai vizsgák eredményei, bemeneti és kimeneti mérések összehasonlítása, Országos Kompetenciamérés eredményeinek kiértékelése, elégedettségi kérdőív, motivációs kérdőív, képességvizsgálatok, bukások száma.
Egyéni fejlesztési terveket dolgozunk ki egy-egy tanulóra.
Stratégiát dolgozunk ki a fejlesztendő területekre vonatkozóan.
A pedagógiai eszközök sokszínűségével növeljük a tanulók motivációját.
Hátránykompenzációval segítjük a tehetség kibontakozását (pl. ösztöndíjrendszer).
Az iskolánkban folyó tevékenységek hatékonyságának mérését és értékelését az iskolában működő szakképzett minőségirányítási csoport végzi az erősségek és hiányosságok feltárásával. Az eredményességünk növelését a tehetséggondozó hálózatba való bekapcsolódásban reméljük.
A Trefort Ágoston Szakképző Iskolára mindenkor a szakmai igényesség, a diákok személyiségének fejlődését figyelemmel kísérő ugyanakkor világosan megfogalmazott követelmények állítása jellemző.
Munkánkat a partnerközpontúság jellemzi. Törekszünk a közvetlen, személyes kapcsolattartásra a diákokkal, szülőkkel, kollégákkal és a külső partnerekkel.
Nagy hangsúlyt fektetünk a személyes közvetlen tanár-diák, diák-diák kapcsolatok kialakítására és fenntartására. Nagy hangsúlyt helyezünk a spontán megbeszélésekre, értékelésekre.
Ösztönözzük diákjainkat és tanárainkat önképző, önfejlesztő tevékenységek folytatására. Munkánkban a legfontosabb az egyéni bánásmód és egyéni képességek szerinti fejlesztés.
Aktív kapcsolatot tartunk fenn a szülőkkel.
Tudatosan kerüljük a bürokratikus jelleg kialakulását tevékenységünk során.
Minél több fórumon igyekszünk terjeszteni tevékenységünket.